Periodiek onderhoud

Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

Hallo allen,
Aangezien ik nog een paar weekjes moet wachten op mn ST1X..Kan ik me al wat beter voorbereiden

Voor dagelijks woon/werk verkeer: Hoe ziet er het wekelijks poets/onderhoud schema van jullie Stromers er uit.
(tips, producten,Do's-Don't)

Thnx
Wouter
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Wouter,

daar is al heel veel over geschreven in: viewtopic.php?f=8&t=174 .
Genieter ze van je St1x.

Grtz, Reinout
Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

Hartelijk bedankt!
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22989
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het topic dat Reinout-St1x noemt is inderdaad het meest uitgebreide topic over het onderhoud aan de Stromer.

Als je een idee wilt hebben over wanneer/na hoeveel kms je bepaald onderhoud moet uitvoeren: dit staat ook vermeld in de handleiding bij je Stromer. Het is natuurlijk altijd een beetje "give or take a few", maar het geeft wel een goeie indruk van wat er op jaarbasis aan je Stromer dient te worden gecontroleerd en eventueel vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Winters schreef: 10 feb 2018, 00:56 Voor dagelijks woon/werk verkeer: Hoe ziet er het wekelijks poets/onderhoud schema van jullie Stromers er uit.
(tips, producten,Do's-Don't)
Hoi Wouter,

Hierbij mijn lijstje voor onderhoud en controlepunten:

WEKELIJKS
- Fiets wassen en droogmaken.
- Controleer de buitenbanden op scheurtjes en zwakke plekken. bandenspanning (Schwalbe [26x2.15 55-559] 3bar voor, 3,5 bar achter, Winter_Continental [26x2.2 55-559] 2,5 bar voor, 2,8 bar achter).
- Ketting wisselen (ik rijd met twee kettingen), reinigen, smeren & indien nodig afstellen derailleur (zie youtube-filmpje hieronder):
1. Cyclon Bionet ontvetter.
2. Teflon óf Boeshield T-9 aanbrengen op de ketting en minimaal 2 uur (bij voorkeur een nachtje) laten intrekken om volledige penetratie te garanderen. Daarna de ketting afvegen met een doek.

MAANDELIJKS
- Boeshield T-9: veren, scharnierpunten van de derailleur, veren spd-pedalen, scharnierpunten van de G.1bySchulz en remmen.
- Schoonmaken remblokjes, controleer de remschijf en remblokjes met yellow spacer (inknijpen en onderkant inpassen).
- Controle of er speling op SPAKEN, NAVEN, BALHOOFD, KRANK, BORGRING zit.
- Controle accu & reiningen contactpunten.
- Controle elektrisch systeem (zelftest, TMM offset, calibratie) incl. error berichten en software update.
- Natrekken van de fiets:
* Binnenlager (40-50 Nm)
* Trapas (38-41 Nm)
* Pedalen (35 Nm)
* Vooras (20 Nm)
* Achteras (20 Nm)
* Zadelklem (10m)
* Achterderailleur (8-10 Nm)
* Bagagedrager (7 Nm)
* Remschijf achter (7 Nm)
* Schoenplaatjes (5 Nm)
* Balhoofd (6-8 Nm)
* Spiegel (6-8 Nm)
* Caliper rem (6 Nm)
* Voorderailleurgeleier (5-7 Nm)
* Ergotec (5-6 Nm)
* Ergon GS1 Stuurdop (5Nm)
* Magura remmetjes (4Nm)
* Remschijf voor (4 Nm)
* Bidonhouder (4 Nm)
* Balhoofd stuurpen (2,5 Nm)
* Spatborden (3 Nm)
* Achterlicht (2 Nm)
* Kentekenplaat (2 Nm)
* Schroefjes battery box (0,5 Nm)
* M4 staal in aluminium (2 Nm), in staal (2,2 Nm)
* M5 staal in aluminium (3,9 Nm), in staal (4,3 Nm)
* M6 staal in aluminium (6,7 Nm), in staal (7,4 Nm)
* M8 staal in aluminium (15,3 Nm), in staal (17 Nm)
* M10 staal in aluminium (35 Nm), in staal (35 Nm)

ELKE 3.000 KM -> onderhoudsbeurtje bij de stromer-fietsenmaker (al was het maar om de spaken na te trekken).

ONDERDELEN die ik zelf vervang:
- REMBLOKJES
* Magura Typ 7.C Comfort für Magura MT2
* SwissStop Disc 30 E-bike
* Kool Stop Bremsbeläge Disc E-Bike Keramik für Magura MT2
- VOORBLAD: FSA 52 X 36T (10 speed): https://www.salden.nl/nl/fsa-shimano-11 ... 82674.html.
- ACHTERCASETTE: 12-13-14-15-17-19-21-24-27-30t Factory Number: I-CS670010230.
- REMSCHIJF achter, LET OP: "the rear brake disc of the Stromer ST2 has a specific socket with four screws", https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... -hinterrad.
- REMSCHIJF voor is standaard.
- KETTING KMC X11SL SUPER LIGHT SILVER.

Lomito

Pfff... als ik dat allemaal zo zou moeten doen ging de lol er voor mij wel af. Ik maak de fiets af en toe schoon maar dan heb je het ook wel gehad. Als er iets mankeert aan de fiets dan laat ik dat graag aan de dealer over die veel meer kennis en kunde heeft.

Laat mij maar vooral fietsen (10K is in zicht)...
Bald
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2017, 20:50

En pamperen maar,ieder zijn hobby.Mijne st2 om de 5000km met de hogedruk erop ,alsook de ketting .
Totale tijdsduur +/- 5min ,beetje olie op de ketting en klaar.
Fiets heeft nu 16000km in 16 maand (eerste ketting en tandwielen,incl voorblad vervangen bij 10000km, de remplaatjes en achterbuitenband)en vertrek nog steeds iedere morgen met glimlach :D
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Ik doe exact hetzelfdeals rvaneijk maar als extra ook nog een controle op de bel 6nm :d3:

Haha, grapje rvaneijk. Pff wat een werk.

Wel elke week schoonmaken en ketting onderhoud en alles een beetje nalopen. De rest de dealer.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22989
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ieder zijn vak en hobby inderdaad. Mijn schema ligt aardig in de buurt van dat van rvaneijk. Ik vind het leuk om te doen, en ik ben graag zelfredzaam. (Ik kan het bijvoorbeeld ook niet uitstaan dat ik geen fluit van autotechniek afweet. Oliepeil, ruitenwisservloeistof, wissers en wiel vervangen, professionele auto-audio installeren e.d. kan ik wel, maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Mijn kennis van motortechniek: nada.)

Als je bedenkt dat mensen soms vreselijk verbolgen zijn over een boutje dat wat losser laat na 1500km op hun nieuwe Stromer te hebben afgelegd: dit is wel de manier om zulke en andere ellende mee te helpen voorkomen. En inderdaad: de dealer kan dit ook allemaal doen en voor wie dit niet kan of er geen zin in heeft is dat een uitstekende oplossing.

Maar dit allemaal zelf doen i.c.m. met een gezonde dosis TLC (al zullen anderen het misschien OCD noemen :mrgreen: ) houdt je Stromer echt in tópconditie. Ik hou er wel van.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Toch zou ik de eerste 3.000 KM beurt niet overslaan. Mijn spaken waren echt toe aan nalopen. Door de klappen die het wiel krijgt draaien de spaken op den duur toch wat los.
Plaats reactie