Instabiel op hoge snelheid?

JoopS
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2017, 09:54
Locatie: Altena
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 7000

Afgelopen week met de wind in de rug meermalen rond de 48 km/h gefietst. Heerlijk. Alleen ben ik me een keertje rot geschrokken. Door de wind die plotseling wegviel door een gebouw(tje) maakte ik een rare slinger. Ik had al eerder opgemerkt dat de Stromer erg licht stuurt maar met de fietstassen (standaard Ortlieb) achterop heb ik het idee dat de fiets toch wat licht geraakt is. Ik heb gelijk gecheckt of de banden op druk waren (3 bar) en of er onverhoopt geen speling op de assen zat.
Met de handen van t stuur gaat de fiets boven de 40 km/h zoeken, zeg maar slingeren. Iets meer naloop van het voorwiel zou de fiets ten goede komen denk ik. Zijn er meer fietsers bij wie dit opgevallen is? En zou een afgeveerde vork meer naloop hebben? Nog verder vooroverzitten ivm gewichtsverdeling is niet mogelijk. Dan klopt de ergonomie niet meer......
Stromer St2
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Welke banden heb je?

Ik vind ook dat mijn ST2 licht stuurt maar ervaar niet dat beeld wat jij schetst. Maar ik rij dan ook nooit boven de 40 met de handjes los en een stevige wind in de rug ....

Wel vind ik dat het stuur heftig gaat trillen met handen los maar dat is mij alleen opgevallen bij lagere snelheden.

Ik rij op de brede versie van de winter contact premium. Onderschat het effect van banden niet op het rijgedrag.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik rij nooit met losse handen op de Stromer, en met 40km/u of harder handen los: ik pieker er niet over.

Plotselinge windklappen door gebouwen, vrachtwagens, bussen e.d. zijn mij niet vreemd, en de Ortlieb tas pakt inderdaad ook een schepje daarvan mee. Ik hou er gewoon rekening mee. Meestal zie ik het wel aankomen als dit gebeurt, dus ik zorg dat ik genoeg ruimte aan de zijkant heb om een eventuele slinger te maken, en ik houd de handen stevig aan het stuur, klaar voor de klap.

Met de geveerde Suntour voorvork die Stromer zelf aanbiedt wordt de naloop langer. Maar ik vind dit geen echt voordeel, als het enige is dat je een klapje wind beter kunt opvangen en met je handen los 40km/u kunt rijden. In alle andere gevallen vind ik een de kortere naloop juist wel prettig; het zorgt voor een lekker pittig stuurgedrag. (Ik heb die geveerde voorvork en ik ben er echt superblij mee, maar de langere naloop: had van mij niet gehoeven.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik peins er niet over om bij die snelheid m'n handen van het stuur te halen. Ik ben geen Tom Boonen, en dus niet zeker of ik m'n fiets aan die snelheid voldoende onder controle heb met enkel m'n evenwicht. Een steentje is dan genoeg om in het decor te belanden. En ook Tommeketom is meermaals gevallen...

De fiets is inderdaad zijwindgevoelig, zeker met die tassen maar het batterijcompartiment zal ook wel z'n invloed hebben. Maar eerlijk gezegd, met de zijwind van eergisteren op de Scheldelaan waren zelfs de racefietsers aan het zwalpen, met als enige verschil dat zij bijna stilstonden en ik de 30km/h nog haalde :mrgreen:
Zijwind kan je trouwens incalculeren, zeker als je tussen gebouwen rijdt, erg veel last heb ik er niet van ondervonden. Ik rijd met de standaard winterconti's, met de standaard ST1X-vork.
Scheldelaan-Stromer
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Buzze schreef: 26 jan 2018, 10:00 Ik peins er niet over om bij die snelheid m'n handen van het stuur te halen
Ik heb hetzelfde.
Niet omdat de fiets instabiel is, want dat gevoel heb ik niet, maar corrigeren met 1 hand is niet mogelijk bij snelheden boven de 40.
Dat zorgt ook weer voor problemen met richting aangeven. Welke oplossing ik daarvoor ga kiezen gaat nog wat hoofdbrekens geven.
ST3 cool white - sport - 983Wh
JoopS
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jun 2017, 09:54
Locatie: Altena
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 7000

Als ik de reacties terug lees krijg ik het gevoel dat jullie denken dat ik altijd met de handen van t stuur fiets, :bn: maar dat is echt niet zo. Ik voelde de slinger die ik beschreef met de wind in de rug en de handen aan het stuur. Daarna ben ik gaan controleren en voelen (experimenteren)en stelde toen vast dat de fiets erg wendbaar is, misschien voor de hoge snelheid voor lange rechte stukken, te wendbaar.
Ik heb gewoon de Big Ben banden er nog op zitten. Zouden andere banden verschilmaken in rechtuit stabiliteit?
Stromer St2
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik heb net een kapotte bigben achter laten vervangen door een continental contactplus II.
Nu 150 km mee gereden. Ik vind de fiets inderdaad iets stabieler aanvoelen.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

LNY schreef: 26 jan 2018, 11:00
Buzze schreef: 26 jan 2018, 10:00 Ik peins er niet over om bij die snelheid m'n handen van het stuur te halen
Ik heb hetzelfde.
Niet omdat de fiets instabiel is, want dat gevoel heb ik niet, maar corrigeren met 1 hand is niet mogelijk bij snelheden boven de 40.
Dat zorgt ook weer voor problemen met richting aangeven. Welke oplossing ik daarvoor ga kiezen gaat nog wat hoofdbrekens geven.
Ik vind dat ook wel een dingetje. Op snelheid 40+ afremmen en hand uitsteken op een hobbelende weg. Rechtsafslaand remmen met alleen de voorrem...... :ck:

JoopS schreef: 26 jan 2018, 16:46 Als ik de reacties terug lees krijg ik het gevoel dat jullie denken dat ik altijd met de handen van t stuur fiets, :bn: maar dat is echt niet zo. Ik voelde de slinger die ik beschreef met de wind in de rug en de handen aan het stuur. Daarna ben ik gaan controleren en voelen (experimenteren)en stelde toen vast dat de fiets erg wendbaar is, misschien voor de hoge snelheid voor lange rechte stukken, te wendbaar.
Ik heb gewoon de Big Ben banden er nog op zitten. Zouden andere banden verschilmaken in rechtuit stabiliteit?
Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont mag je best een testritje maken op mijn fiets met de top contact winter premium om te vergelijken.
Laatst gewijzigd door Elsje op 26 jan 2018, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 26 jan 2018, 20:11 Ik vind dat ook wel een dingetje. Op snelheid 40+ afremmen en hand uitsteken op een hobbelende weg. Rechtsafslaand remmen met alleen de voorrem...... :ck:
Ik probeer altijd klaar te zijn met terugschakelen en remmen voordat ik mijn hand uit steek, en mijn hand gaat pal voor de bocht weer aan het stuur.

Het is niet altijd haalbaar, en ik pak de bochten daardoor niet altijd even sportief, maarja..
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik twijfel ook nog steeds over een setje blinkers zodat ik geen hand meer uit hoef te steken:

viewtopic.php?f=9&t=542
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie