Andere cassette overwegen voor de ST2 MY2018, ST1 X en ST2 S (11-speed)
hmm, zou ik daar dan ook een 10-speed ketting kunnen op laten lopen? Dat maakt de tweede optie wel heel erg interessant.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Volgens mij heb je zelfs geen extra spacer nodig: als ik het goed heb, heeft een 10-speed road cassette dezelfde freehub-maat als een 11-speed mtb cassette. Dat elfde kransje zit bij de mtb cassette samen met enkele andere kransjes en steekt dus buiten de freehub. (Als ik het goed heb begrepen...)
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Ok, ff 20 pagina’s samenvatten... we hebben dus de volgende opties voor de 11-speed Stromers:
1. Originele 11-speed mtb cassette 11-42: mist 12t en 14t. Eventueel losse 12t en/of 14t toevoegen en grotere twintig+ tanden er uithalen. Nadeel: grotere overgang in cassette, maar moet werken.
2. Sunrace 11-speed CSMS8 EAW 11-36 mtb cassette: heeft 12t, maar 14t ontbreekt. Eventueel 19t verwijderen en losse 14t toevoegen. Bijna perfecte cassette met een iets grotere overgang tussen 17t en 21t. Deze optie is bevestigd (badpritt en pvg) en werkt goed.
3. 10-speed road cassette (bijv Shimano 105 10-speed 11-28). Zou moeten passen zonder aanpassingen aan cassette. Wel derailleur zo afstellen dat elfde stand niet bereikt kan worden. Nadeel zou kunnen zijn dat de 28t te klein is voor het geval je met een lege accu, wind tegen en berg op moet rijden. Iemand dit geprobeerd?
4. Sprocket met 3 kransjes van originele cassette hergebruiken en aanvullen met kransjes van een 10-speed road cassette. Nadeel is grote overgang in cassette (ziet er ge-frankenstein-d uit). De optie is bevestigd en werkt (martijn rookie e.a.)
5a. 11-speed road cassette aanpassen op draaibank, zodat hij op de 11-speed mtb freehub van de stromer past. Nadeel: 11-speed road cassettes hebben een andere spacing tussen de kransjes en dus krijg je de 11-speed mtb derailleur+shifter niet lekker afgesteld. Bevestigd (lomito).
5b. Idem, maar dan de freehub aanpassen op draaibank.
1. Originele 11-speed mtb cassette 11-42: mist 12t en 14t. Eventueel losse 12t en/of 14t toevoegen en grotere twintig+ tanden er uithalen. Nadeel: grotere overgang in cassette, maar moet werken.
2. Sunrace 11-speed CSMS8 EAW 11-36 mtb cassette: heeft 12t, maar 14t ontbreekt. Eventueel 19t verwijderen en losse 14t toevoegen. Bijna perfecte cassette met een iets grotere overgang tussen 17t en 21t. Deze optie is bevestigd (badpritt en pvg) en werkt goed.
3. 10-speed road cassette (bijv Shimano 105 10-speed 11-28). Zou moeten passen zonder aanpassingen aan cassette. Wel derailleur zo afstellen dat elfde stand niet bereikt kan worden. Nadeel zou kunnen zijn dat de 28t te klein is voor het geval je met een lege accu, wind tegen en berg op moet rijden. Iemand dit geprobeerd?
4. Sprocket met 3 kransjes van originele cassette hergebruiken en aanvullen met kransjes van een 10-speed road cassette. Nadeel is grote overgang in cassette (ziet er ge-frankenstein-d uit). De optie is bevestigd en werkt (martijn rookie e.a.)
5a. 11-speed road cassette aanpassen op draaibank, zodat hij op de 11-speed mtb freehub van de stromer past. Nadeel: 11-speed road cassettes hebben een andere spacing tussen de kransjes en dus krijg je de 11-speed mtb derailleur+shifter niet lekker afgesteld. Bevestigd (lomito).
5b. Idem, maar dan de freehub aanpassen op draaibank.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
pvg schreef: ↑07 jun 2019, 19:30 Jan-Willem, ik snap waarom we een andere cassette willen, maar ik begreep niet waarom je naar een 10-speed road cassette linkte (ipv 11-speed). Misschien snap ik het nu wel:
Als ik het goed begrijp, hebben cassettes de volgende spacing:
- 10-speed road: 3.9 mm
- 11-speed road: 3.74 mm
- 11-speed mtb: 3.9 mm
Dus als je het grootste sprocket van de originele 11-speed mtb cassette wilt combineren met een road cassette, moet je een (bijv 105) 10-speed cassette nemen?
Maar... als dat zo is... nu ben ik lost... waarom monteren we dan niet een volledige 10-speed road cassette en limiteren we de derailleur tot het 10e kransje?
Merk op dat Bram naar een 11-speed road cassette linkte.
Ah! Ik wist niet dat de spacing van MTB 11 en road 10 is gelijk waren. Juizz Utrecht heeft de modificatie voor mij gedaan. En zij hebben daarbij alles om gezet naar 10 speed. Dus cassette, ketting EN derailleur.pvg schreef: ↑08 jun 2019, 12:32 Ok, ff 20 pagina’s samenvatten... we hebben dus de volgende opties voor de 11-speed Stromers:
1. Originele 11-speed mtb cassette 11-42: mist 12t en 14t. Eventueel losse 12t en/of 14t toevoegen en grotere twintig+ tanden er uithalen. Nadeel: grotere overgang in cassette, maar moet werken.
2. Sunrace 11-speed CSMS8 EAW 11-36 mtb cassette: heeft 12t, maar 14t ontbreekt. Eventueel 19t verwijderen en losse 14t toevoegen. Bijna perfecte cassette met een iets grotere overgang tussen 17t en 21t. Deze optie is bevestigd (badpritt en pvg) en werkt goed.
3. 10-speed road cassette (bijv Shimano 105 10-speed 11-28). Zou moeten passen zonder aanpassingen aan cassette. Wel derailleur zo afstellen dat elfde stand niet bereikt kan worden. Nadeel zou kunnen zijn dat de 28t te klein is voor het geval je met een lege accu, wind tegen en berg op moet rijden. Iemand dit geprobeerd?
4. Sprocket met 3 kransjes van originele cassette hergebruiken en aanvullen met kransjes van een 10-speed road cassette. Nadeel is grote overgang in cassette (ziet er ge-frankenstein-d uit). De optie is bevestigd en werkt (martijn rookie e.a.)
5a. 11-speed road cassette aanpassen op draaibank, zodat hij op de 11-speed mtb freehub van de stromer past. Nadeel: 11-speed road cassettes hebben een andere spacing tussen de kransjes en dus krijg je de 11-speed mtb derailleur+shifter niet lekker afgesteld. Bevestigd (lomito).
5b. Idem, maar dan de freehub aanpassen op draaibank.
Maar door je opmerking twijfel ik nu of dat laatste wel nodig was. Waarschijnlijk was de vervanging van de derailleur nodig vanwege de 10 speed ketting.. Maar dat zou alleen logisch zijn als de 10 speed road ketting breder is dan een 11 speed mtb ketting. En als de spacing hetzelfde is, zou de breedte van de ketting niet perse anders hoeven te zijn toch? Of is die 11 speed ketting vanwege eind aanslagen toch smaller?
In de factuur staat in ieder geval niets over het vervangen of aanpassen vd nokken op de MTB freehub. Dus ik neem aan de oude er nog op zit en de nieuwe (al dan met of zonder extra spacer) er gewoon op kon.
Anyway: ik heb een 10 speed road Ultegra cassette, KMC 10 speed ketting en sram GX 10V derailleur + bijbehorende shifter nu. Waardoor ik op zich makkelijk naar een 10 speed 105 serie cassette van Shimano moet kunnen bij de volgende vervanging. Dus in het vervolg wordt het een goedkope vervanging
Over puntje 3:
Ik rijd mijn Stromer altijd acculoos (die ligt altijd op kamertemperatuur (te laden)) terug naar de schuur. Daarvoor moet ik om ons blok heen rijden. Geen heuvel, soms wind tegen; voelt best zwaar. Meestal kies ik achter tandwiel 17 of 19. Dus bergop met wind tegen en geen accu wordt een flinke uitdaging! Vergeet ook niet dat de motor als dynamo gaat werken om het licht te kunnen voorzien van energie; dit voel je ook! Ik hoor ook de resonantie van de motor als deze als dynamo werkt.pvg schreef: ↑08 jun 2019, 12:32 3. 10-speed road cassette (bijv Shimano 105 10-speed 11-28). Zou moeten passen zonder aanpassingen aan cassette. Wel derailleur zo afstellen dat elfde stand niet bereikt kan worden. Nadeel zou kunnen zijn dat de 28t te klein is voor het geval je met een lege accu, wind tegen en berg op moet rijden. Iemand dit geprobeerd?
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 08 jun 2019, 20:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Een 11-speed MTB cassette en een 11-speed wegcassette hebben een verschillende spacing ... een 11-speed MTB cassette en een 10-speed wegcassette hebben echter wél dezelfde spacing.Jan-Willem Wisselink schreef: ↑08 jun 2019, 19:55 Ik wist niet dat de spacing van MTB 11 en road 11 is gelijk waren.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Zonder accu gaat de motorrem van de Stromer in werking treden, als een soort anti-diefstal systeem. Met accu en twee zware fietstassen haal ik zonder veel problemen 25 km/h met de Stromer.Jan-Willem Wisselink schreef: ↑08 jun 2019, 19:55
Ik rijd mijn Stromer altijd acculoos (die ligt altijd op kamertemperatuur (te laden)) terug naar de schuur. Daarvoor moet ik om ons blok heen rijden. Geen heuvel, soms wind tegen; voelt best zwaar. Meestal kies ik achter tandwiel 17 of 19. Dus bergop met wind tegen en geen accu wordt een flinke uitdaging! Vergeet ook niet dat de motor als dynamo gaat werken om het licht te kunnen voorzien van energie; dit voel je ook! Ik hoor ook de resonantie van de motor als deze als dynamo werkt.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Ik haal dan probleemloos 45 km/u ... trapsensor al eens gekalibreerd ? (grapje hé)
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Oeps; dat bedoelde ik natuurlijk. Heb het gecorrigeerd.Golvas schreef: ↑08 jun 2019, 20:04Een 11-speed MTB cassette en een 11-speed wegcassette hebben een verschillende spacing ... een 11-speed MTB cassette en een 10-speed wegcassette hebben echter wél dezelfde spacing.Jan-Willem Wisselink schreef: ↑08 jun 2019, 19:55 Ik wist niet dat de spacing van MTB 11 en road 11 is gelijk waren.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Zonder accu kan de motorrem helemaal niet werken.... want hij kan de energie dan nergens kwijt. Als de accu erin zit voel je inderdaad de anti-diestal remmende werking. Maar deze is niet constant; deze remwerking gaat aan en uit. Als de accu eruit is voel je dit helemaal niet; de weerstand is dan continue vanwege het feit dat het een dynamo is geworden voor het lichtTomasj schreef: ↑08 jun 2019, 20:09Zonder accu gaat de motorrem van de Stromer in werking treden, als een soort anti-diefstal systeem. Met accu en twee zware fietstassen haal ik zonder veel problemen 25 km/h met de Stromer.Jan-Willem Wisselink schreef: ↑08 jun 2019, 19:55
Ik rijd mijn Stromer altijd acculoos (die ligt altijd op kamertemperatuur (te laden)) terug naar de schuur. Daarvoor moet ik om ons blok heen rijden. Geen heuvel, soms wind tegen; voelt best zwaar. Meestal kies ik achter tandwiel 17 of 19. Dus bergop met wind tegen en geen accu wordt een flinke uitdaging! Vergeet ook niet dat de motor als dynamo gaat werken om het licht te kunnen voorzien van energie; dit voel je ook! Ik hoor ook de resonantie van de motor als deze als dynamo werkt.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nee hoor, die anti-diefstal remmende werking die voelt heel anders.Jan-Willem Wisselink schreef: ↑08 jun 2019, 20:27 Als de accu erin zit voel je inderdaad de anti-diestal remmende werking. Maar deze is niet constant; deze remwerking gaat aan en uit.
Als je remt, dan voel je de op-de-motor-remmende remmende werking
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023