Afzonderlijke kransjes vervangen

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ja, maar die van jou zit 200m verderop.....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Wellicht nog handig voor degenen die op de originele cassette een 12T willen (en tegelijk net als ik de 11T, 13T en ketting meevervangen).

De 11, 12 en 13T voor weinig gekocht bij ali:
https://nl.aliexpress.com/item/ZTTO-1-S ... 66269.html
levertijd +/- 2 weken bij mij.
Cassettesleutel en kettingzweep a 22 euro
Fietsketting Shimano Ketting 11-Sp 105/E-Bike 116 Schakels Met Quick Link a 26 euro
Aangezien ketting en gereedschap bijna overal te vinden is hier geen link naar winkel bij.

Ik heb de cassette uit elkaar gehaald. De 28T samen met de grote spacer eruit gehaald (foto linksonder) en de 12T toegevoegd samen met nieuwe 11T en 13T.

De originele ketting van de St1X is 120 schakels, dus ik kwam er opeen wat te kort voor het mooi. Op de foto zie je dat de derailleurstand op de 37T al wat extreem wordt. Op de 42T is deze echt niet tof meer en staat de ketting eigenlijk te strak en kom derailleurtandwieltje bijna tegen de 42T aan. Daarom heb ik het 'L' schroefje op de derailleur zover aangedraaid dat ik niet meer naar het grootste tandwiel kan schakelen (foto rechtsonder). Missen doe ik die toch niet.

Schakelen gaat perfect en alles loopt bijzonder soepel. Wat mij betreft dus een makkelijke, goedkope en geslaagde manier om toch de 12T te implementeren zonder uitslijpen of hele cassette te vervangen.
WhatsApp Image 2018-10-09 at 12.20.24.jpeg
WhatsApp Image 2018-10-09 at 12.20.24.jpeg (280.48 KiB) 3809 keer bekeken
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Wiebe schreef: 09 okt 2018, 12:37 Wellicht nog handig voor degenen die op de originele cassette een 12T willen (en tegelijk net als ik de 11T, 13T en ketting meevervangen).
Toevallig hier vandaag ook mee bezig geweest... De 11, 12 en 13T heb ik ook op AlieExpress gekocht. Ik wou de 15T+spacer vervangen door de 13T (deze is 'breder' dan de 15T), maar toen in ik die sluitring er weer op wilde draaien lukte dit totaal niet. Deze kreeg geen grip en draaide door. Voorlopig zit nu enkel de nieuwe 11T erop, samen met terug de oude 12T en 15T... Morgen ook maar eens jouw methode proberen :)

Wat het aandraaien van het 'L' schroefje betreft: dus je positioneert je ketting op het tandwiel tot waar je wil dat je nog naartoe kan schakelen en 'blokkeert' daarmee in feite je derailleur zodat die niet verder kan schakelen? Zie ik het goed?
In feite gebruik ik denk ik enkel de eerste 5 kroontjes.. Je derailleur opnieuw afstellen was ook niet nodig?
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik moest ook even mijn best doen voor de sluitring, maar eenmaal op de draad kon ik deze prima verder aandraaien.

En precies wat je zegt vwb het L-schroefje.
Derailleur moest ik zwz opnieuw afstellen want die had ik eerder al eens niet helemaal goed versteld. En inmiddels was mijn kabel denk ik ook wat opgerekt door gewoon het gebruik.

Overigens zou ik denken dat spacer+15 even dik zou moeten zijn als de losse 13
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Draftsman schreef: 02 nov 2018, 16:04
Wiebe schreef: 09 okt 2018, 12:37 Wellicht nog handig voor degenen die op de originele cassette een 12T willen (en tegelijk net als ik de 11T, 13T en ketting meevervangen).
Toevallig hier vandaag ook mee bezig geweest... De 11, 12 en 13T heb ik ook op AliExpress gekocht. Ik wou de 15T+spacer vervangen door de 13T (deze is 'breder' dan de 15T), maar toen in ik die sluitring er weer op wilde draaien lukte dit totaal niet. Deze kreeg geen grip en draaide door. Voorlopig zit nu enkel de nieuwe 11T erop, samen met terug de oude 12T en 15T... Morgen ook maar eens jouw methode proberen :)
Wat zijn je ervaringen met dit soort materieel van AliExpress? Mijn FM geeft aan geen losse bladen te kunnen vervangen. Enkel de 11, 12 en 13 zijn te vervangen klopt dat? Als ik het zo lees moet dat kunnen. Is dit zelf eenvoudig te doen?
Ik rijdt sinds km 1 met de Shimano Ultegra 8000 11-25T. Hoor graag!
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zitten er nu zo'n 2000 km op geloof in en gaat prima. Wellicht slijten ze wat sneller, maar voor 5 euro heb je ze alle 3 vervangen. Als ze dan 5x zo snel slijten als origineel ben je nog steeds goedkoper uit dan een nieuwe cassette. Bovendien vind ik het zo zonde om materiaal dat nog goed is weg te gooien.
De kettingen nog ligt er bij mij iig perfect op en nog geen overslagje gehad. Ook momenteel nog fluisterstil.

Zoals met alles is het zelf doen te doen, maar een beetje handigheid is wel een pré. Echt geen rocketscience hoor.

In principe zijn alle (behalve de grootste gekoppelde 3) apart te vervangen, mits je ze ergens kan bestellen...... daar zit het probleem. Ik heb tot nu toe alleen de 11, 12 en 13 los gezien.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Thanks Wiebe.
Woon je in de buurt van Nijmegen :lol:
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Wiebe schreef: 02 nov 2018, 16:36 Overigens zou ik denken dat spacer+15 even dik zou moeten zijn als de losse 13
Yep, bedoelde eerder dat het losse 13T kransje breder is dan de losse 15T, en dus vandaar de spacer om even breed te zijn :)

Maar goed, aangezien ik zelf nog geen montagestandaard heb en ik mijn fiets ondersteboven moet zetten heb ik maar wijselijk besloten om deze een dezer eens bij mijn dealer binnen te steken voor een andere cassette + ketting. In die omgekeerde positie was ik die L en H-schroefjes al door elkaar aan het halen alsook in welke richting ik deze moet draaien :roll: Het is idd geen rocket science maar als je niet 100% weet waar je mee bezig bent kan je die derailleur serieus ontregelen heb ik zo de indruk :)

Het viel mij ook op dat, toen ik in eerste instantie die nieuwe 11, 12 en 13T gemonteerd had, er tussen die kransjes meer ruimte zat dan tussen de originele kransjes... Net alsof de spacing groter was dus. Voorlopig zit er nu enkel een nieuwe 11T op samen met terug mijn oude ketting. Op een weekje extra met de oude ketting zal het nu ook weer niet komen.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Plaats reactie