Andere cassette overwegen voor de ST2 MY2018, ST1 X en ST2 S (11-speed)

StroWo
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 aug 2018, 11:10

Heeft er al iemand een SRAM cassette gemonteerd? SRAM MTB & Shimano MTB zouden 100% uitwisselbaar moeten zijn (Campagnolo niet!).

Voor de 10 speed zou deze bijvoorbeeld mooi zijn:

https://www.futurumshop.nl/sram-pg-1030 ... peed.phtml

(11-12-13-14-15-17-19-21-23-26)
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Elsje schreef: 29 dec 2017, 08:09
Ziggymiep schreef: 04 nov 2017, 12:29 De kransjes voor de 10 speed ultegra CS-6700 kan je ook los bestellen. ( zie bijlage )

11T Y1Z81100D
12T Y1Z81200D
13T Y1Z81300D
Welke cassette heb uiteinde je geplaatst? De 6700 10 speed of de R8000 11 speed?
ST1x : Ik heb momenteel de R8000 11 speed. Ook de ketting is mee vervangen.
De cassette is aangepast, niet door deze af te slijpen met een dremel , maar de FM heeft dit laten doen op een draaibank, wat veel preciezer is, zodat deze perfect recht zit ( koste 15 euro )
Als het voorblad versleten is plaats ik er eentje met een paar tandjes meer, zodat ik achter misschien ook nog een groter kransje kan rijden.
Het is echt fijn dat je twee extra kleine versnellingen hebt. Vroeger trapte ik soms iets te zwaar op de 13, maar dan weer te licht op de 15. Nu ik de 12 en 14 extra heb schakel ik veel vlotter, zeker vanaf stilstand. Zeker een must om deze te laten plaatsen als de originele versleten is!
Deze werkt perfect en ik heb nu de 11/25. Nu nog de losse kransjes gaan zoeken zodat ik ze in de toekomst zelf kan vervangen.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Ik ga dus nu de losse kransjes bestellen van de SHIMANO ULTEGRA CS-R8000 CASSETTE 11 SPEED
R8000.jpg
R8000.jpg (29.9 KiB) 4397 keer bekeken
Ik heb de nummers gevonden van deze losse kransjes.
Wat mij opvalt is dat deze identiek zijn aan de CS-6800 (het vorige model dus). Echter de kransjes 12 en 13 van de R8000 hebben een andere nummer dan de CS-6800. Iemand een idee wat het verschil is? ( WG of Y9 ? )

Y1Y911000 11T
Y1WG12000 12T
Y1WG13000 13T
Y1Y914000 14T
Y1Y915000 15T
Y1Y916000 16T
EV-CS-R8000-4257.pdf
(389.72 KiB) 148 keer gedownload
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Van ketting heb ik de CN-HG701 van Shimano.

De Shimano CN-HG701 11-speed HG-X compatibel (Road en MTB) · SIL-TEC coating van de binnen- en buitenklemmen · vaste looprichting
CN-HG701.jpg
CN-HG701.jpg (42.51 KiB) 4366 keer bekeken
Bijlagen
CN-HG701.jpg
CN-HG701.jpg (42.51 KiB) 4367 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ziggymiep op 02 sep 2018, 18:42, 6 keer totaal gewijzigd.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Momenteel heb ik dus op mijn st1x de CS-R8000 11-25 cassette en de CN-HG701 ketting.
P1050268.JPG
P1050268.JPG (3.78 MiB) 4393 keer bekeken
P1050270.JPG
P1050270.JPG (3.71 MiB) 4393 keer bekeken
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Ik heb het er zelf ook niet op gewaagd... Alles netjes gedaan door de FM. Je betaald dan wel de volle prijs, maar alles werkt wel perfect en alles past... ik had waarschijnlijk ook de verkeerde onderdelen besteld omdat er idd heel veel soorten zijn.
Ik heb 240 euro betaald voor onderhoud, cassette, ketting en remblokjes.
Als ik dit online had besteld was ik maar de helft kwijt, echter de cassette is wel netjes aangepast op de draaibank en de werkuren zitten er natuurlijk ook in verwerkt.
Al bij al zeer tevreden van het resultaat en ik kan met een gerust hart voort stromeren.
De kransjes bestel ik nu wel appart en kan ik wel zelf vervangen.... euh ... niet meer nodig... heb zonet de ST5 gaan halen en staat nu naast de ST1x te pronken die staat te wachten op een nieuwe eigenaar :-)
P1050281.JPG
P1050281.JPG (4.22 MiB) 4248 keer bekeken
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Golvas

Wiebe schreef: 15 sep 2018, 22:28 120 schakels... Helaas de nieuwe ketting er al om gelegd dus die kan niet retour. Voor nu even de oude ketting er weer om, om wel mobiel te zijn en hier maar snel de vraag neerleggen: welke ketting moet ik hebben?!?!
Op mijn ST2 lag origineel een KMC ketting met 120 schakels en missing link maar, die ketting is nergens online te vinden ... na 1000 km heb ik een tweede ketting in dienst gesteld: een Wippermann Connex 11SE die ik mbv een kettingpons heb ingekort naar 120 schakels.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 696
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Wiebe schreef: 15 sep 2018, 22:28 Ok, ben vandaag bezig geweest om een 12T in de originele cassette te integreren.
Na zo'n 9000 km denk ik nu toch echt behoorlijk door mijn 11T en ketting heen te zijn, dus tijd voor nieuwe dingen.

Op Ali de 11 speed 11T en 12T besteld .
https://nl.aliexpress.com/item/ZTTO-1-S ... sstype=600
Qua afwerking zien deze er wat minder strak uit dan de originele tandwieltjes. En dan bedoel ik vnl dat de hoeken aan de binnenkant waarmee deze op de hub zit er wat ronder uitzien ipv mooi haaks zoals de originele.

Wat mij in mijn speurtocht als eerste opviel is hoeveel moeite het mij eigenlijk kostte om uit te zoeken wat ik nou eigenlijk op mijn fiets heb zitten en waarmee je dit 1 op 1 kan vervangen. Inmiddels weet ik dat het een CS-M7000 is, maar tsjonge, dat wordt echt bijna nergens vermeld (al zeker niet door Stromer zelf).

Al googlelend op de cassette door naar de ketting (ook niet te vinden wat er nou op zit). Dus vind ik ergens op een site de recommended chain: Shimano CN-HG601-11 11-speed 105 / SLX / E-Bike Quick-Link Chain.
Klinkt goed, dus lekker bestellen.

Vandaag dus aan de arbeid. Demontage gaat vlotjes, quick link van de ketting ging nog vrij soepel los. De cassette ook geen probleem (ook maar kettingzweep en cassettesleutel gekocht), echter viel me op dat de cassette wel erg los zat, ipv de zweep gewoon met 1 hand en de sleutel kunnen losdraaien. Hele cassette uit elkaar gehaald, alles netje schoon. 21T niet teruggezet en de 12T er extra bij. Hoe soepel dit gaat schakelen (of dat ik toch de 24T ipv 21T eruit wil gaan we later meemaken).

Dan de ketting.... erop gelegd, quick link gemonteerd (ging niet heel quick) en dan blijkt opeens..... he, ik kom schakels te kort...... blijkbaar is de recommended chain met 116 schakels niet wat ik nodig heb.... weer gedemonteerd, naast andere ketting gelegd en voila... 120 schakels... Helaas de nieuwe ketting er al om gelegd dus die kan niet retour. Voor nu even de oude ketting er weer om, om wel mobiel te zijn en hier maar snel de vraag neerleggen: welke ketting moet ik hebben?!?!

Als complete fietsleek heb ik nu dus ondervonden hoe ongelooflijk veel types en soorten cassettes er zijn en eens zoveel kettingen. Als niet-ingewijde is dit echt een waarlijk onoverzichtelijk landschap. Maar na genoeg missers zal dit waarschijnlijk vanzelf wel helderder worden.
Wat ik echter vooral jammer vind is dat het zo lastig te vinden is wat er nou eigenlijk op je fiets zit. Dat ik tegen mijn gebrek aan kennis aanloop als ik wil modificeren, vind ik tot daaraan toe, maar like for like zou toch wel wat eenvoudiger kunnen?
Ik heb op mijn ST1x hetzelfde gehad. Orginele ketting 120 schakels, vervangende KMC X11E had er maar 116. Uiteindelijk die er gewoon opgelegd en inmiddels 6000km zonder problemen gereden.

Zolang je derailleur niet in een hele rare stand komt te staan en normale spanning op de ketting kan houden is het geen probleem.

Nu totaal 9500km gereden en eind deze maand komt de polder cassette erop. Ik zag wel op mn (nog orginele) cassette dat bij het 11 tandskransje de afdrukken van de schakels in het dragende gedeelte staan van de cassette omdat de tanden te diep zijn ingesleten.

Zodra de nieuwe cassette erop ligt ga ik iedere week ketting wisselen, net zoals op mn mtb. Rouleren met 2 dus. Zo slijten ze allebei op dezelfde wijze in op de cassette.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Wiebe schreef: 15 sep 2018, 22:28 Dan de ketting.... erop gelegd, quick link gemonteerd (ging niet heel quick) en dan blijkt opeens..... he, ik kom schakels te kort...... blijkbaar is de recommended chain met 116 schakels niet wat ik nodig heb.... weer gedemonteerd, naast andere ketting gelegd en voila... 120 schakels... Helaas de nieuwe ketting er al om gelegd dus die kan niet retour. Voor nu even de oude ketting er weer om, om wel mobiel te zijn en hier maar snel de vraag neerleggen: welke ketting moet ik hebben?!?!
Wiebe,

Ik heb ruim 5000 km geleden dezelfde ketting als jij op mijn ST1X geplaatst en nu bijna 11K en geen probleem. Ik wissel wel regelmatig van ketting om gelijkmatige inslijting van de verschillende kettingen en kransjes te bewerkstelligen. Ik hoop hiermee aan te kunnen tonen dat dit er uiteindelijk voor zorgt dat alles langer mee gaat.

Dus deze ketting kan je gerust plaatsen hoor.

Groet Mrk
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Vorige week is door Dikkenberg de originele cassette van m'n ST1x vervangen door een 11-28. Op de factuur staan verder geen specificaties welk type cassette en ketting zijn gebruikt. Ik zal dit eens aan hen vragen. Wellicht schaf ik ook een tweede ketting aan om deze regelmatig te wisselen. Het lijkt me ook wel handig aangezien je altijd een schone ketting op voorraad hebt.

Grt,
Mathijs
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Plaats reactie