Verlengen levensduur van de accu door slim te laden

Gebruikersavatar
Stromende dan
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 aug 2018, 16:12
Locatie: prov. Groningen
Merk SP: 2018: St5 |2023: St7 ARBR
Km-stand: 31000

Een zeer interessante wetenschappelijke studie. Helaas ben ik geen techneut en veel van de tekst is voor mij te complex, maar de samenvattende aanbevelingen zijn helder. Ik vraag me af of het intelligente batterij-management van onze fietsen met deze bevindingen rekening houdt (lees: zodanig is geprogrameerd)? Ook bij het gebruik van een snellader en het altijd direct weer opladen tot maximum moeten we dus vraagtekens plaatsen.
2018: ST5, Kinect 2.1, Wren fork
2023: St7 ARBR
actuele km: 45000+
36 km woon-werk (enkel)
Lomito

Ik weet niet of ik goed bezig ben met mijn accu's... opladen doe ik altijd tot 100% en als de fiets thuis is gaat deze standaard aan de oplader, zelfs als er slechts enkele procenten verbruikt zijn. Zo beschik ik altijd over de volle accucapaciteit.

Of dat nu goed of slecht is voor de accu boeit me eigenlijk niet zoveel. De fiets wordt binnen de garantieperiode vervangen zodat ik altijd over een relatief nieuwe accu kan beschikken. En de tweede accu vervang ik wel als ik merk dat deze niet meer voldoende capaciteit heeft.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Same, en ik vertrouw erop dat Stromer de BMS/lader zo heeft ingeregeld dat de levensduur van de accu optimaal is. Het is ook niet alsof het hier nou accu's regent die binnen twee jaar serieus aan capaciteit verloren hebben. Dat aantal is zo ongeveer nul, dus ik zie persoonlijk geen reden om te denken dat ik het beter weet of kan dan Stromer zelf.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Eens met Stromeur en (deels) met Lomito (ik ruil mijn fiets niet in voordat de garantie afloopt).

Er zijn gewoon heel veel dingen die bij accu's een rol spelen, in mijn ogen de belangrijkste:
- deels opladen of volledig opladen (eerste is beter)
- tot vol opladen of tot 90% opladen (technisch gezien is laatste SOMS beter)
- hoe lang je de accu vol of leeg bewaart

Laat ik onderaan beginnen: de accu helemaal vol laden is pas een klein probleem als je de accu vervolgens langere tijd (meerdere dagen) vol bewaart. Gebruik je je accu gewoon dagelijks is dit dus geen enkel probleem. De accu leeg bewaren kan dodelijk zijn voor de accu. Dus als je hem leegrijdt: liefst dezelfde dag maar in elk geval binnen een paar dagen weer opladen.

Om te voorkomen dat je de accu helemaal vol laadt zou je kunnen overwegen om niet na elke rit op te laden, of je zou kunnen overwegen om een speciale lader met een instelbare eindspanning te kopen. Hiermee los je een klein(!) probleem op dat ontstaat als je je accu helemaal vol laadt en de accu zo een langere tijd laat liggen. MAAR: er kunnen andere problemen ontstaan...

Niet na elke rit opladen kan er toe leiden dat je een aantal kortere ritjes achter elkaar maakt en vervolgens 's middags ineens bedenkt dat je alsnog even 40 km wilt of moet gaan fietsen (heerlijk weer, probleem op het werk dat gefixt moet worden, ...). Jammer: accu niet vol genoeg. Het is afhankelijk van hoe voorspelbaar jouw dag is of dit een probleem voor je is. Het andere probleem dat hierbij komt kijken is dat je de accu verder leeg gebruikt voordat je hem oplaadt. Van de accu een klein beetje bijladen lijdt de accu minder dan van een groter stuk bijladen, hetgeen de leeftijd van de accu juist weer negatief beinvloedt...
Opladen tot een bepaalde (iets lagere dan standaard) spanning lijkt hiervoor de perfecte oplossing: je kunt je batterij altijd aan de lader hangen maar hij laadt maar tot 90% oid. Het probleem hier is dat de BMS in je accu na het vol laden de cellen gaat balanceren (ofwel: cellen die een lagere spanning hebben wat langer opladen). Dit balanceren moet regelmatig een keer gebeuren, anders is je accu minder effectief.

Ofwel: je moet met heel veel dingen rekening houden, om relatief kleine winsten te behalen. Ik snap dus heel goed waar het advies van Stromer vandaan komt. Als je consequent bent en weet wat je doet dan kan je best wat winnen, maar er bestaat een flinke kans dat je de plank misslaat waardoor die winst omslaat in een verlies...

Aangezien de fietsmomenten bij mij over het algemeen behoorlijk voorspelbaar zijn en ik een flink grote accu heb is bij mij de praktijk:
- als ik thuis kom dan: is de accu leeg of heb ik nog een andere, langere rit gepland: gelijk opladen. Anders zet ik de fiets gewoon weg, heb ik hem die dag nog nodig voor een korter ritje dan kan dat nog gewoon
- 's avonds voordat ik met de fiets wegga hang ik de accu aan de lader, hiermee staat de accu bijna nooit lang op helemaal vol. Bij vorst of bijna vorst laad ik de accu binnen op.
- voor een vakantie of zo waarbij ik de fiets even niet gebruik laad ik de accu helemaal op en daarna fiets ik er even een klein stukje mee (5 km of zo), dit is voldoende om de accu van zijn maximale spanning af te halen.

Dit is redelijk simpel, zolang je maar niet vergeet om 's avonds je accu op te laden. Aangezien ik toch mijn fietskleding klaar moet leggen heb ik altijd een trigger dat daar iets moet gebeuren :)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 427
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

FreddyH schreef: 21 nov 2018, 13:27 Dit is redelijk simpel, zolang je maar niet vergeet om 's avonds je accu op te laden.
Daar ging het gisteravond mis. Alles klaar gelegd, alleen de stekker vergeten in de muur vergeten te pluggen. :dwarf: En met 19% red ik het net de stad uit, mijn werk ga ik nooit halen. Met tussen de 40-50% wil ik de gok nog wel wagen.

Vlak voor je vakantie vol opladen en dan klein stukje rijden om de hoogspanning er af te halen is wel een goede, dat laatste doe ik eigenlijk niet. Bedankt. :ay
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Goed verhaal Freddy,
Toch zou ik de aanbevelingen iets anders formuleren.
NB. De aangegeven informatie is al langer bekend. maar ik moet zeggen dat deze studie wel zeer uitgebreid is.

Mijn interpretatie (toegespitst op onze fietsen) van de studie is als volgt:
1. Accu veroudering is het grootst bij een volle accu en/of bij hoge temperaturen.
2. Laden en ontladen bij lage temperaturen verhoogt de veroudering.

Hierbij moet ik wel eerlijk zeggen dat het op dit moment niet duidelijk is of wij zelf in staat zijn meetbare afname van de veroudering kunnen bereiken door ons laad-gedrag te wijzigen. Ik zie op het forum weinig berichten over slechte accu's of accu's die binnen een paar jaar onbruikbaar zijn geworden.

Denk daarbij ook aan de andere lithium accu's die je gebruikt zoals de accu in je mobiel, die wil je ook zo lang mogelijk goed houden. Hierbij is het wel makkelijk om bij 80% de stekker eruit te halen en hem bv. niet in je broekzak te stoppen zodat hij lekker koel blijft.

NB Over lagngdurige opslag ben ik net niet met Freddy eens: ik lees in de studie dat het ontladen tot ong. 40% het beste is en dan koel bewaren, niet in de warme schuur. Wellicht is dit dan nog de meest werkbare tip die we uit de studie kunnen halen.
FreddyH schreef: 21 nov 2018, 13:27 - voor een vakantie of zo waarbij ik de fiets even niet gebruik laad ik de accu helemaal op en daarna fiets ik er even een klein stukje mee (5 km of zo), dit is voldoende om de accu van zijn maximale spanning af te halen.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Georgio schreef: 21 nov 2018, 16:01 NB Over lagngdurige opslag ben ik net niet met Freddy eens: ik lees in de studie dat het ontladen tot ong. 40% het beste is en dan koel bewaren, niet in de warme schuur. Wellicht is dit dan nog de meest werkbare tip die we uit de studie kunnen halen.
Langdurige opslag? Ik weet niet hoe lang jij op vakantie gaat, maar 2-3 weken is geen langdurige opslag. Als je je accu meerdere maanden niet wilt gaan gebruiken dan heb je helemaal gelijk, maar bij een vakantie? Neh.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Nee ik heb ook maar 2 à 3 weken.
Lithium_capacity_fade_vs_sqrt(time).JPG
Lithium_capacity_fade_vs_sqrt(time).JPG (67.27 KiB) 4409 keer bekeken
Ja de tijd as is inderdaad de wortel uit het aantal dagen, dus bij 10 staat er eigenlijk 100 dagen, dan hebben we het dus over een honderdste procent 'fade' wat je kan winnen, maar ja ik ben nogal perfectionistisch, alle beetjes helpen 8-)
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Lomito

Precies waarom ik de moeite niet neem.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ach je moet ook "mazzel" hebben met batterijen/lood-zuur accu's zij zijn de meest onbetrouwbare onderdelen van elk voertuig.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie