Verlengen levensduur van de accu door slim te laden

Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

rvaneijk schreef: 02 jan 2018, 12:05 Ok, ik heb me nog wat verder verdiept in CANopen en Energybus. Het blijkt dat Stromer lid is van het Energybus consortium. Dat is goed nieuws, omdat er op internet veel te vinden is over de specificaties, en er is bovendien hardware en software voorhanden om e.e.a. te debuggen.

Elk apparaat op het interne netwerk in de SP moet daarom voldoen aan de volgende procedure:

- the [Rosenberger] connector has to fit:
- CAN communication has to be powered to establish communication link
- the EBC has to execute the compatibility check of the devices (Do the devices fit with regard to origin, software,
voltage level, current level?)
- if required EBC limits the voltage-/current levels to the appropriate level
- if everything is alright, device’s power-lines are activated

Met dit proces in het achterhoofd begrijp ik de CAN berichten beter die hierboven in een andere post vermeld waren. Mocht de situatie zich voordoen dat de lader pas begint met laden nadat de CANbus geopend is, dan kunnen we dit zien door mee te lezen met de berichten op de CANbus.

Wat ik ga doen als ik wat meer tijd heb is een USB2CAN plug aanschaffen. Deze is niet zo duur en ik kan deze relatief gemakkelijk inpluggen op de lader. Het voordeel is dat ik dan kan meekijken in hoeverre (1) de batterij aktief dan wel passief is in het communiceren via de CAN bus en (2) in hoeverre de lader de charge/discharge poorten van het BMS aktief opent of niet. Als ik dit door heb, dan ontstaat er een mooie nieuwe situatie, nl. vanaf de laptop is de CANbus dan namelijk handmatig te openen. Op die manier kan de Grin Satiator dan aangesloten worden voor slimmer laden. De Grin Satiator doet zijn ding zodra de CANbus via de laptop geopend is.

Als blijkt dat voor laden de CANbus niet geopend hoeft te worden, dan is dat uiteraard ook goed nieuws. Elke lader die voldoet aan de Energybus specificaties kan dan gebruikt worden om de Stromer accu's te laden.

De onderzoeksvraag is daarmee tweeledig: is voor het laden van de accu het ontgrendelen van de CANbus een vereiste en zo ja, hoe vindt die ontgrendeling plaats?

Ik zal jullie op de hoogte houden van dit projectje, met afbeeldingen en lessons learned zodra ik er aan toekom.
Er loopt ook een draadje over laad problemen. Weet niet hoe ik die link kan kopiëren. Daar lees je hoe sommige accu's niet in de fiets geladen kunnen worden, als de fiets helemaal uit staat (wat hoort..volgens gebruiksaanwijzing ) maar wel als de fiets aan staat. Dat moet toch iets met bovenstaande communicatie te maken hebben?
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik durf niet te zeggen of dat met elkaar verband houdt.

PS: Was het niet andersom, laden in de fiets aan lukt maar tot zeg 70%, terwijl laden met fiets uit tot 100%?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

We hebben meerdere laadgeheimen. Die jij noemt komt ook voor, maar voor mij geldt: laden met accu in de Stromer met de Stromer uit lukt niet: de lader schakelt in, en binnen 10 seconden weer af (twee constant brandende groene lampjes). Dit heb ik bij mijn ST1 X gehad en nu ook weer bij mijn ST2 S, twee laders in bezit. (Ik maak er verder geen ding meer van, want laden met accu uit de Stromer of met de Stromer aan gaat perfect.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

rvaneijk schreef: 02 jan 2018, 12:05 De onderzoeksvraag is daarmee tweeledig: is voor het laden van de accu het ontgrendelen van de CANbus een vereiste en zo ja, hoe vindt die ontgrendeling plaats?
Voor het laden van de accu is het ontgrendelen via de CANbus een vereiste. De Accu is namelijk een actief apparaat dat voldoet aan de Enegybus specificatie (CiA 454). De ontgrendeling vindt plaats middels een NMT commando. De accu moet eerst van spanning voorzien worden om te kunnen initialiseren. Als de accu geïnitialiseerd is, dan dient deze operationeel gemaakt worden door te ontgrendelen. De rode en de zwarte kabels voor laden zijn niet aangesloten door de vergrendeling. In de stromerlader hoor je het ontgrendelen duidelijk: het is de klik van de schakelaar die omgaat terwijl het rode ledje naar de oranje kleur springt. Aan het eind, of als er iets misgaat, zal de boel weer vergrendeld moeten worden, ofwel, de rode en zwarte kabel moeten weer vergrendeld worden.

Om een lang verhaal (software, hardware, drivers, toegang tot de CiA 454-specificatie, lidmaatschapskosten, Energybus vendor-ID, Stromer CANopen-EDS file van de batterij etc.) kort te maken: de Satiator is niet zomaar in te zetten. Het gereed maken aan de Energybus specificaties is een (groot) project op zich. De benodigde CiA 454-documentatie is alleen te verkrijgen als je lid bent ($$) en de stromer-EDS-file is niet openbaar. Het is bovendien niet verstandig om te laden zonder de staat van de batterij te monitoren (ontploffingsgevaar :bb ). Het monitoren vindt plaats via de Energybus met allerlei metadata. Op zich is hier wel een script voor te schrijven, maar als je het goed wilt doen, dan is kennis van de CiA-454 specificatie en de mapping van stromer naar die standaard wel een basisvereiste. Voor nu laat ik het project daarom even voor wat het is. Het doel van het begrijpen van wat er over de lijn gaat in samenhang met CANopen en Energybus is immers grotendeels bereikt, alleen ben je er dan nog niet.

Wel kwam ik een andere pocket lader tegen, die informatie over monitoren van het laadproces weer kan geven in een app op de telefoon. Het is de piCAN-pocket-charger van het Duitse Pironex (http://pironex.de/de/produkte/e-mobilit ... arger.html). Heeft iemand die al in gebruik? ik ben namelijk benieuwd naar de informatie in de app.
buco

[Topics over levensduur accu en uitlezen samen gevoegd. Stromeur.]

Weet iemand of er een toestel bestaat waarmee je relatief eenvoudig informatie van de batterij kan uitlezen?
Na wat opzoekingswerk heb ik gevonden dat de Stromer-batterij werkt met EnergyBus en CANopen zou het in theorie wel moeten lukken denk ik.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Laatst gewijzigd door rvaneijk op 16 jan 2018, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

buco schreef: 16 jan 2018, 14:07 Weet iemand of er een toestel bestaat waarmee je relatief eenvoudig informatie van de batterij kan uitlezen?
Hieronder een iets uitgebreidere reactie.

Het gemakkelijkst en goedkoopst gaat het uitlezen met de smartphone-app van Pironex. De Pironex piCAN-pocket-charger heeft namelijk Bluetooth BTLE en is te koppelen aan de telefoon. Met de app kun je dezelfde informatie lezen als over de CANbus gaat (http://pironex.de/de/produkte/e-mobilit ... arger.html). De productsheet staat hier: http://pironex.com/tl_files/pironex/fil ... sh_WEB.pdf.

De in de vorige post genoemde sofware (https://www.emtas.de/produkte/canopen-device-explorer) is niet goedkoop: 1x single-user license voor de CANopen DeviceExplorer met de EnergyBus extensie kost EUR 1.010. De extentie is nodig om de CANinformatie in begrijpelijke vorm om te zetten. Daarbij heb je ook nog een USB-CANopen adapter nodig. Bijvoorbeeld de Indes USB-CANmodul1 (EUR 160), de EMS CPC-USB/ARM7 i (Vanaf EUR 172) of de JanzTex CAN-USB (EUR 150). Let wel, het omzetten van de EnergyBus informatie lukt slechts ten dele, omdat het benodigde CANopen-EDS-bestand van Stromer bedrijfsvertrouwelijk is. Je zou Stromer kunnen vragen om een kopie, maar ik betwijfel of zij die beschikbaar stellen.

Om een idee te krijgen van wat je van de CANopen DeviceExplorer kunt verwachten hieronder een filmpje. Je krijgt dan tevens een goed beeld van de CANbus-berichten die over de lijn gaan, zoals het NMT commando om de accu te ontgrendelen (d.w.z. de rode en zwarte draad van spanning te voorzien).



Mocht je de Pironex app uit gaan proberen, dan lees ik graag je ervaringen op dit forum. Ik ben namelijk reuze benieuwd naar de gegevens die de app toont.
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 16 jan 2018, 22:46, 6 keer totaal gewijzigd.
buco

Die pocket charger ziet er wel interessant uit heb je toevallig misschien een idee van prijs of best ff mailen naar info@.... ?

Ik zou het gewoon zelf willen gebruiken om de "gezondheid" van mijn batterij in het oog te houden. 1000€ lijkt me dan niet iets teveel.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

UPDATE: zie ook http://stromerforum.nl/viewtopic.php?f= ... 776#p12776 met een uitgebreider antwoord en een filmpje.

@Stromeur: misschien hierheen verplaatsen om het topic een beetje bij elkaar te houden?
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik heb geen precieze prijs. Maar ik schat zo rond de EUR 250, dus ongeveer dezelfde prijs als de CR-65 pocket charger van Stromer.
Plaats reactie