ABS

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stroompje schreef: 15 mei 2018, 15:06 Hallo Stromeur,

Een goede zaak, behalve dan dat je er 99% zeker wel een nieuwe Stromer voor moet kopen want retrofit is out of the question met het huidige beleid. Typisch een zeer belangrijke veiligheids update (wie heeft niet eens een slippend wiel gehad, en waar het maar net goed ging?), maar voor de installed base zal die niet beschikbaar komen.
3rd party? Als het past en Stromer laat het toe (garantie etc).
Volgende battlefield dus vrees ik.
Als je fiets 2 jaar oud is kan de garantie in de prullenmand, als je dan nog de "typegoedkeuring" -ik begin zo langzamerhand een grondige hekel aan dit woord te krijgen- aan je laars lapt zal je best wel iemand vinden die ABS op je vintage Stromer wilt monteren.

En dus zullen we alle x aantal jaren een nieuwe fiets moeten kopen, tenminste als je "mee" wilt zijn. Ze gaan natuurlijk niet alles in één keer uitvinden.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mee eens.
Tony Mb schreef: 17 mei 2018, 00:09 de "typegoedkeuring" -ik begin zo langzamerhand een grondige hekel aan dit woord te krijgen-
Ik weet zeker dat Stromer hier nog knettergekker van wordt dan wij. Als zij geen fietsen afleveren die voldoen aan de eisen, dan krijgen wij er geen kenteken op en kan Stromer inpakken.

Ons "voordeel" is dat er feitelijk niet gecontroleerd wordt wat wij ná het afgeven van het kenteken allemaal aan onze Stromer vertimmeren. (Totdat het fout gaat met een ongeluk met ernstig letsel en de VOA en verzekering een kijkje komen nemen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Sven

Daniel1975 schreef: 05 sep 2018, 21:58 ... maar abs bij een snelheid van 45km/u is onnodig.
Zonder mensen aan te willen vallen en echt met alle respect: abs = verdoezelen onkunde
70% remvermogen is voorrem, achterrem is aanvulling en sturing.
Het zou voor mij een reden zijn om een fiets niet te kopen. Nog meer sensoren, kans op storing en kosten.
Bij de snelheid van een motor of auto wordt het uiteraard een ander verhaal.
Daarnaast zijn het niet een paar euros. ABS zit geintegreerd in een bekrachtigd en electronisch gestuurd systeem, terwijl een fietsrem een simpele hendel-olieleiding-caliper is. Dat zet je er niet zomaar ff tussen.
Zonder uitleg vind ik dat een nogal boute uitspraak. Vandaar:

Hoe bedoel je dat?
Jeroen is met een enkele kneep in de voorrem over de kop geslagen.

Ik kan me voorstellen dat iemand met wat training best in staat is rechtuit rijdend een noodstop met een voorrem te maken.
Maar in een bochtje met een beetje grind, zand of nattigheid is het denk ik al weer een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Met een beetje grind/zand/nattigheid helpt abs ook niet bij de relatief dunne fietsbanden.
Je kunt op zo’n ondergrond ook rustig rollend al onderuit schuiven, waar een motor door zijn bredere banden, meer grip en hoger gewicht veel langer overeind blijft.
Er zijn ongetwijfeld situaties te verzinnen waar abs iets toe voegt, maar ik denk (persoonlijke mening), dat de grootste toevoeging het verbeteren van de marge en omzet van de leverancier is.
Áls je het al volwaardig werkend kunt krijgen op een fiets.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 05 sep 2018, 21:58 Zonder mensen aan te willen vallen en echt met alle respect: abs = verdoezelen onkunde
Dat zal vast een zeker waar zijn. Maar voor heel veel SP rijders is een SP gewoon een fiets om woon-werk verkeer te doen. Veel daarvan zijn mensen die daarbuiten weinig fietsen of gefietst hebben.
En voor die mensen geldt dat ze niet dagelijks een noodstop moeten maken...

Los daarvan: ook al ben je een serieus geoefende fietser die wekelijks voor de lol een noodstop oefent. Als je je ineens in een paniek situatie bevindt dan is het maar de vraag of je 100% volgens het boekje reageert. De kans is zeer groot dat dat niet zo is.

Als ik mag kiezen tussen een fiets mét en zónder ABS dan neem ik toch de versie met. Die paar kg maakt op de massa van een SP niet uit, die ene keer dat je niet in het ziekenhuis beland maakt mij wel wat uit. En ook thuis kunnen ze dat wel waarderen.

Uiteraard staat wel voorop dat het systeem correct moet werken. Jij stelt dat dat niet gaat gebeuren... Ik heb filmpjes gezien waaruit ik andere conclusies trek. Maar als ik ergens zelf op een demo met ABS kan fietsen dan zal ik het zeker goed aan de tand voelen. Dat zal wellicht nog niet in 2019 zijn, maar kort daarna is dit gewoon een erg mooie optie om te hebben.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik ken alleen het filmpje van Bosch op een rechte droge weg.
Heb jij filmpjes onder natte omstandigheden?
Ben daar wel oprecht benieuwd naar.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Deze bijvoorbeeld, het lijkt goed te werken.

https://youtu.be/KDXnM8jnRLw
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik geloof dat ik iets te stellig ben geweest..... :bu:
Indrukwekkend op het grind en natte kasseien.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ach maakt niet uit. Je krijgt direct een leuke discussie door een stellige uitspraak :lol:

Ik heb leren autorijden in de tijd dat ABS slechts was weggelegd voor de allerduurste auto's. Ik vond toen dat ABS niet nodig was. Beheerst remmen, rem los bij blokkeren =>niets aan de hand. Mensen die niet aanvoelen dat wielen blokkeren = onkunde :mrgreen: Gelukking hebben we nu ABS en allerlei andere hulpjes in de auto zodat we meer tijd hebben tijdens het autorijden voor de radio, navigatie, mobiel en zo......
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Elsje schreef: 08 sep 2018, 09:03 ... zodat we meer tijd hebben tijdens het autorijden voor de radio, navigatie, mobiel en zo......
:bj
Hmm, moet mezelf even oprapen en mijn scherm afvegen :ai

Je hebt wel een punt! Mijn slipcursus instructeur zei ooit: er zou geen airbag uit het stuur moeten komen bij een ongeval maar een stalen pin. Dan ga je tenminste wat voorzichtiger rijden. Over stellig en discussie gesproken :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie