Controller van de ST1 X vervangen

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De motor controller van de Stromer ST1 X zit in de onderbuis van het frame. Dat is een hele vooruitgang ten opzichte van de allereerste Stromer modellen, waarbij de controller ín de motor zat. Deze constructie zorgde voor een hoger risico op problemen door hitte en bewegende delen, en was een ramp om te servicen, omdat daarbij de hele motor uit de fiets en uit elkaar gehaald moest worden.

De controller in mijn ST1 X is vervangen vanwege een probleem bij het opladen. (Lader gaat niet aan als de accu in de fiets zit, terwijl de fiets is uitgeschakeld.)

Hier de controller. Twee printplaten, geseald om de invloed van vocht en vuil tegen te gaan, gemonteerd op een aluminium koelplaat:


Controller Stromer ST1 X front.jpg
Controller Stromer ST1 X front.jpg (79.36 KiB) 9328 keer bekeken
Controller Stromer ST1 X back.jpg
Controller Stromer ST1 X back.jpg (64.04 KiB) 9328 keer bekeken
Controller Stromer ST1 X close up.jpg
Controller Stromer ST1 X close up.jpg (97.25 KiB) 9328 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aan de onderzijde van de controller bevinden zich de kabels richting de motor.

- Rode en zwarte voedingskabel aan één connector
- Blauwe, gele en groene kabel voor de aansturing van de motor


Controller Stromer ST1 X connectors.jpg
Controller Stromer ST1 X connectors.jpg (78.07 KiB) 9326 keer bekeken

Aan de bovenzijde van de controller vinden we:

- Rode en zwarte kabel naar de accu
- 8-polige datakabel voor de verdeler
- 8-polige datakabel voor de motor-controller
- 3-polige datakabel, nergens op aangesloten

Controller Stromer ST1 X connectors 2.jpg
Controller Stromer ST1 X connectors 2.jpg (68.03 KiB) 9326 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De controller vervangen gaat als volgt:

- Accu uit de Stromer halen (altijd bij elke klus aan de fiets doen, en al helemáál bij dit soort werkzaamheden!)

- Beschermkap trapas losschroeven en weghalen

Stromer ST1 X afdekplaat trapas.jpg
Stromer ST1 X afdekplaat trapas.jpg (60.53 KiB) 9324 keer bekeken

- Afdekplaat van de koelplaat los schroeven en weghalen

- Zes schroeven aan de onder-/binnenzijde van het accuvak los schroeven. (In mijn Stromer bleken maar vijf schroeven te zitten. De bovenkant van de controller hing aan één schroefje. Ik was not amused toen ik dat zag, en ik ben pislink op de persoon aan de Stromer assemblage lijn die dit heeft geflikt. De dealer gaat meteen extra schroeven naar me opsturen, mijn dealer is wel geweldig.)

- Met alle schroeven los hangt controller nu alleen nog aan zijn kabels onderaan de fiets

Stromer ST1 X afdekplaat koelplaat.jpg
Stromer ST1 X afdekplaat koelplaat.jpg (60.91 KiB) 9324 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

- Kabelboompje aan de onderzijde voorzichtig uit het frame trekken totdat de connectors zichtbaar zijn en deze los halen


Stromer ST1 X kabels naar motor.gif
Stromer ST1 X kabels naar motor.gif (109.82 KiB) 9319 keer bekeken

- Connectoren aan de bovenzijde los halen


Stromer ST1 X datakabels.jpg
Stromer ST1 X datakabels.jpg (48.91 KiB) 9322 keer bekeken

- Oude controller verwijderen

- Nieuwe controller in omgekeerde volgorde monteren. Kabelboompje aan de onderzijde terug het frame en omhoog richting de zadelpen drukken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Interessant.. de stroomconnector is van het type SAE, met een splitter kan dat mooi afgetapt worden voor een raspberry pi zero of iets dergelijks.. Een eigen server aan boord is leuker :)

Waarom heb je dit zelf gedaan eigenlijk? Ik denk dat ik het ook wel zou kunnen maar dit laat ik dan toch echt aan de dealer over, wil achteraf geen vingerwijzen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is in goed overleg met de dealer gebeurd. Scheelde hun en mij een hoop tijd en logistiek gedoe. De dealer heeft beide opties aangeboden: bij mij langs komen en on site vervangen (zoals het past binnen de garantie service van Stromer), of de controller naar me opsturen zodat ik deze kon vervangen.

Ik snap fietstechniek en ik snap elektrotechniek, en ik vind het leuk en interessant om zoiets zelf te doen. Levert ook weer mooie foto's op voor het forum.

De ontbrekende schroef heeft gelukkig -en terecht- niet tot vingerwijzen geleid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij Stromer gaat het feitelijk hetzelfde als inmiddels in hele de elektrotechnische detailhandel, waar ik jaren in gewerkt heb. De tijd dat bij problemen een PCB werd doorgemeten en indien nodig helemaal opnieuw werd doorgesoldeerd is voorbij.

Een apparaat, zo ook de elektronica van de Stromer, bestaat simpelweg uit een x aantal onderdelen. Die onderdelen worden nog maar zelden hersteld, ze worden bij de minste problemen meteen in hun geheel vervangen. Onder garantie is dat natuurlijk helemaal prima, maar als je een beroep moet doen op service buiten garantie, dan ben je als consument het haasje. Deze controller kost nieuw namelijk dik 500 euro.

Ik hoop dan ook van harte dat alle kinderziektes van mijn Stromer er binnen de eerste twee jaar uit zullen zijn. Daarna ben ik afhankelijk van coulance van de dealer, al heb ik er tot nu toe wel alle vertrouwen in dat met deze mensen goed te praten valt als er iets is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Geweldige foto's inderdaad. Erg leuk om de ingewanden van dit beest te zien :)
Dat jij dit aandurft ... en de dealer trouwens ook. Hij moet natuurlijk wel garantie willen blijven geven.

Als mij iets met mijn fiets overkomt weet ik nu waar ik voor tips terecht kan. Super!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het wel een prettige samenwerking zo, met mijn dealer. Hij weet dat ik een ervaren fietssleutelaar ben, dat ik daarnaast jarenlang in de elektrotechniek heb gewerkt en dat ik de geveerde voorvork ook zelf in mijn Stromer heb gemonteerd. (En geloof me, dat was een stuk ingewikkelder dan die paar schroeven en stekkertjes van de controller.)

Natuurlijk hou je altijd een spanningsveld, waarbij types zoals ik vooral van zichzelf vinden dat ze ergens Heul Goed in zijn, en de dealer daar terecht zijn wenkbrauwen bij op trekt. Ik kan alleen maar over mezelf zeggen dat ik nooit ergens aan zal beginnen als ik niet zeker weet dat ik dat ook echt kan. En het risico op discussie met de dealer, dat is eigenlijk gewoon een “calculated risk”. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik er met de dealer wel uit kom als er eens iets is.

Ik zei de dealer nog dat ik het bijna leuk ga vinden als er iets stuk gaat aan mijn Stromer; heb ik weer een reden om -zoals je zegt- de ingewanden van The Beast nog wat nader te bestuderen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zochten ze bij qinq geen technieker en stond jou baan niet op de tocht?

Lijkt me wel een leuke baan. (Is misschien wat ver weg)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie