Afschermen ketting en derailleur

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1708
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Het is me opgevallen dat weinig derailleur fietsen zijn beschermd tegen de inwerking van vuil op de ketting en derailleur onderdelen. Dit blijft me verbazen.

De Stromer vraagt veel (dagelijks) onderhoud van de ketting, tandwielen en remmen.
Het is eenvoudig deze delen tegen opspattend en vallend vuil te beschermen.

Waarom wordt dit niet gedaan?
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Geen idee

Ik vraag me af of de "Die hards" die dagelijks door regen sneeuw en pekel ploegen, mannen dus als Reinout, werkelijk elke dag hun ketting droogmaken en weer invetten.

Reden voor die vraag is het volgende
Ik kreeg vanochtend van een vriend deze foto toegestuurd van zijn Stromer met een kwalitatief goede en ook nog dure nieuwe ketting (weet het merk niet ) De ketting verving originele Stromer ketting

Een dag vergeten zijn ketting te drogen :geek:
Ik heb dit soort plaatsjes op het forum niet voorbij zien komen.


Welke merken ketting raden jullie aan bij vervanging originele Stromer ketting ?
Bijlagen
fullsizeoutput_427c.jpeg
fullsizeoutput_427c.jpeg (400.68 KiB) 2538 keer bekeken
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Deze ketting is zo te zien te goed ontvet en mist een beschermende laag na het schoonmaken. Doe er bijv Boeshield op. Zelf gebruik ik teflon spray om de ketting te beschermen.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen forum,

voor mij is de Kerstvakantie begonnen dus vandaag hoefde ik eens niet de "die-hard" uit te hangen.
Inderdaad heb ik ook in de sneeuw-pekel-omstandigheden doorgeStromert.
Na een werkdag incl vroeg-op en 3 1/2 uur fietsen heb ik geen puf meer voor een uitgebreide schoonmaaksessie.
Van huis uit spuit ik de St1x eenmaal per week schoon (nachtje laten drogen ...... spuitbuis teflonolie).
Zijn het modderomstandigheden zorg ik dat ik nog mooi een diepe plas meepak zodat de meeste blerf weg is.
En als het begint te piepen....ook gelijk een spuitje.

Van huis uit is mijn ketting altijd goed vet.
Ik herken bovenstaande bruine ketting dan ook niet.
Na afgelopen pekel waren na het opdrogen wel bruine vlekjes op de cassette/ketting te zien maar die fietste ik er zo weer af. En natuurlijk in-oliën.

Ben nu aan de 2e ketting bezig (zit op 13.000 km) en da's geen super-exoot. De originele ketting was gewoon op en via de FM is er wat van het rack gepakt.

Grtz, Reinout
mhoutman

Misschien moet Stromer eerst maar eens beginnen om wat meer naar klanten (klachten) te luisteren en het voorspatbord wat langer te maken :ay
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Zoals al eerder gezegd heb ik ongeveer 500km geleden in november mijn ketting ontvet met producten van muc off laten drogen een nachtje en dan smorgens gelubed met de wet lube van muc off en tot op heden (en ja ik rijd er elke dag mee regen of sneeuw) geen plekje roest te zien en heb er NIETS extra meer aan gedaan sinds november, alles is nog gesmeerd en loopt nog als een zonnetje :ay

Heb een foto erbijgezet dit is dus na een maand door al de gort en sneeuw en niks aan gedaan sinds eind november, wonderproducten van muc off
IMG_5360.JPG
IMG_5360.JPG (3.78 MiB) 2481 keer bekeken
Plaats reactie