Schwalbe Marathon GT 365 topic

Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Ik heb het detail foto vergeten
Bijlagen
20180220_194321.jpg
20180220_194321.jpg (189.25 KiB) 4801 keer bekeken
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Halo!
Deze week-end heb ik mijn Schwalbe Marathon GT365 op mijn ST1X opgezet.
Dat was redelijk simpel zelf te doen.
Ik was wel verwonderd van de nieuwe look van mijn fiets.
De banden zijn 2’’ breed en dat doet een serieus verschil met de 2.15’’ dikte van de BigBens.
De banden liggen nu verder van de spatboord en ik vind persoonlijk dat het is zeer minder mooie.
Ik dacht niet dat 5mm zou zo een verschil doen.
Voor de rest kan ik nog niet veel zegen over die banden want ik heb voor nu problemen met een door trapende ketting.
Bijlagen
20180224_154531.jpg
20180224_154531.jpg (414.14 KiB) 4751 keer bekeken
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het er wel stoer uitzien, ook al is de omtrek wat minder. Ben benieuwd naar je ervaringen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Hallo,

Ik zal hier even mijn persoonlijke ervaringen delen over de Schwalbe Marathon 365 GT banden.

Voorheen:
circa 1900km gereden met de standaard Big Ben's op mijn ST1. Ervaring daarmee: op zich zeker niet geheel ontevreden maar na 2 keer lek rijden en vooral na enkele kleinere zwiepjes van het achterwiel op nat wegdek (gelukkig zonder vallen)voelde ik mezelf toch niet meer zo veilig/zeker op mijn fiets.

Zoektocht - vereisten:
Ik heb het forum hier even doorkruist en ben op zoek gegaan naar de voor mij meest geschikte banden.
Iedereen heeft zijn eigen eisen en behoeften en dat zal vanzelfsprekend uiteindelijk de keuze bepalen. Voor mij moesten deze banden een betere en liefst zo goed mogelijke grip bieden, moesten ze een hogere anti-lekbescherming hebben en als het even kon ook het hele jaar op de fiets kunnen blijven liggen.

Enkele kanshebbers waren voor mij de Continental Top Contact II Winter omwille van hun uitstekende en vermoedelijk ook beste grip in de markt. Nadeel was dan weer dat deze in de zomer zou moeten gewisseld worden. Een andere kandidaat was de Schwalbe Marathon Plus omwille van zijn beste anti-lekweerstand maar deze band zou dan weer minder scoren op het vlak van grip.

Uiteindelijk zijn het dus de Schwalbes Marathon 365 GT's geworden. Dit blijkt volgens de specificaties van de fabrikant een all-season band met goede tot uitstekende grip en heeft volgens Schwalbe ook de op één na beste lekweerstand binnen hun gamma. Omdat het een all-season band is hoef ik die dus niet noodzakelijk te wisselen in functie van het seizoen. In België durft het er in de zomer namelijk ook wel eens nat bijliggen ;)

Montage:
Ik heb de banden zelf even verwisseld en hoewel ik er niet gerust in was en veel gedoe vreesde met het achterwiel (motor) is dat allemaal nog vrij vlot gegaan. Het is zeker niet iets waar je angstig voor moet zijn. De banden zelf gaan iets minder makkelijk over de velg dan de originele Big Ben's maar met 2 lepeltjes lukt het makkelijk.

Ervaring:
Ironisch genoeg ben ik met deze banden na nog geen 50km al terug lek gereden. Dat was dus meteen even vloeken. Ik dien hierbij te vermelden dat ik sinds die ene keer niet meer ben lek gereden en dat is nu ongeveer een dikke 700km. ik hoop dat ik gewoon pech heb gehad en dat ik nu nog vele kilometers lekvrij mag blijven Stromeren.

Rolweerstand:
Ik gebruik mijn fiets bijna uitsluitend voor woon-werkverkeer en dat is een traject van 12km enkel. Bij de eerste ritten voelde ik precies toch een merkelijk grotere rolweerstand. Ik zeg precies want het kan ook te maken gehad hebben met een wat sterkere wind maar toch. Hoe dan ook: deze eventueel hogere en voelbare rolweerstand is door gewenning al na enkele ritten vergeten. Je wordt dat echt gewoon, nu merk ik dat niet meer.

Grip:
Wat een grip! Hoewel ik de Big Ben's nooit heb willen afvallen is het verschil in grip toch groot en duidelijk merkbaar! Ik heb intussen op zowel droog, (vaak) nat, als besneeuwd wegdek gereden en zelfs ook wanneer er sprake was van gevaarlijke ijzelvorming. Enkel bij die laatste ben ik extra voorzichtig geweest bij het naderen en nemen van bochten maar ik heb met mijn nieuwe 365 GT's nog geen enkele zwiep gemaakt. Zelfs geen kleintje. Ik durf stellen dat ik dat met mijn Big Ben's niet had gehaald.

Algemene bevinding:
Ik ben voorlopig dan ook heel erg tevreden over mijn nieuwe banden en zou het absoluut zeker opnieuw doen. De wat hogere rolweerstand voel ik al lang niet meer, de veel betere grip voel ik nog dagelijks en geeft me toch een veiliger en geruster gevoel op mijn fiets.
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
SelleKen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2018, 00:14
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST1 2017
Km-stand: 12750

Hi

Ik ben maandag onderuit gegaan met mijn ST1 op nat/vettig wegdek, achterwiel weg geschoten...
Momenteel heb ik nog de standaard Big Bens op mijn stromer liggen maar na 2200km merk ik dat er toch al veel profiel weg is van de achterband (zie foto’s) is dit normaal?

Daarom was ik ook aan het denken om deze te vervangen naar de marathon GT365 aangezien deze precies veel meer profiel hebben en deze geschikt zijn voor alle seizoenen
Bijlagen
Voorste band
Voorste band
62242AFF-E63C-4AF1-B0AD-991A769FE734.jpeg (3.03 MiB) 4309 keer bekeken
ST1 charcoal 630wh 20” model 2017
31/03/2018
SelleKen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2018, 00:14
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST1 2017
Km-stand: 12750

Niet alle foto’s waren blijkbaar bijgevoegd
Bijlagen
Achterste band
Achterste band
3A53988E-654A-4095-83D1-46368831F36B.jpeg (2.87 MiB) 4307 keer bekeken
ST1 charcoal 630wh 20” model 2017
31/03/2018
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Ik heb er nu bijna 11000km op zitten met m'n Big Bens en ja, dat is normaal. Bij mij was het profiel ook al zichtbaar aan het slijten na enkele duizenden kilometers. Grappig genoeg slijten de nokken van het middelste spoor (de chevron modellen) in zijn geheel minder hard dan de nokken op beide zijsporen. Dit komt wellicht door extra belasting tijdens bochtenwerk op de zijkanten van de band.

Het gaat bij mij ook niet lang meer duren voordat er nieuwe banden op komen (naar alle waarschijnlijkheid ook de GT365). Ik heb gelukkig nog geen uitglijders gemaakt, maar ik moet zeggen dat ik wel behoorlijk voorzichtig de bochten in schiet na alle verhalen over de Big Bens... :)
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
SelleKen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2018, 00:14
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST1 2017
Km-stand: 12750

Hiervoor niet echt ingehouden in de bochten.. en nooit geen onveilig gevoel gehad maar na die val ga ik dit toch wel doen..
Mss toch overwegen om niet te wachten tot deze Big Bens versleten zijn en gewoon ineens voor de GT365 te gaan.. eens informeren bij mijn dealer
ST1 charcoal 630wh 20” model 2017
31/03/2018
Peter 2
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 apr 2018, 17:35
Locatie: Ronse 9600

Ik heb de GT365 van bij aankoop van de ST2ltd laten opleggen .
Dit is volgens mij een zeer goed compromis om het jaar door mee te rijden. Een betrouwbare band die op de koop toe goed bestand is tegen lek rijden. Het profiel ziet er robuust uit en staat ook zijn mannetje op onverharde wegen. Bij nat of droog, de band houdt netjes zijn traject zoals de berijder het wil. Zelfs met een laagje sneeuw blijkt het geen probleem te zijn.
Je voelt en hoort wel dat je met een 4-seizoensband rijdt, rolweerstand is iets hoger en bij snelheden boven 30 km/u hoor je een licht zoemend geluid.
Deze kleine nadelen wegen echter niet op tegen de veiligheid en duurzaamheid van de band.
Een aanrader aan bovendien een schappelijke prijs.
ST3AE 2019 50+Ked Berlin voor zomer, Giro Bexley satin Grey voor winter.
Dagelijks hellingen tot 11% . Inwoner Vlaamse Ardennen.
Gebruik ST3AE Recreatief
SelleKen
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2018, 00:14
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST1 2017
Km-stand: 12750

Gisteren de Schwalbe Marathon GT365 erop gelegd nadat ik weer bij regenweer een schuivertje heb gemaakt.
Ik ben benieuwd naar het verschil!
Heb er wat langer over getwijfeld omdat ik het eerst door de fietsenmaker wou laten doen maar heb het toch maar geriskeerd en het zelf gedaan. (Ik ben niet zo handig) en het viel beter mee dan verwacht.
Hopelijk vanaf nu geen valpartijen meer
ST1 charcoal 630wh 20” model 2017
31/03/2018
Plaats reactie