Schwalbe Marathon GT 365 topic

Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Mijn idee. Goed om te horen dat de Schwalbe het met dit winterweer toch ook erg goed doet. Het is jammer dat deze band zo weinig aandacht krijgt...

Ik ben vandaag ook door de sneeuw naar huis gefietst. Wat een glibber partij zeg. De Big Bens zijn hier echt geen optie. Ik had al preventief wat lucht uit de banden laten lopen.... Maar ik was blij heelhuids thuis te zijn vanavond...
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Zojuist een Youtuber gezien die de GT365 getest heeft. Wederom erg positief voor de prestaties in nat/drek/sneeuw. Zo ook de nadelen van een "winter" band qua rolweerstand, maar da's logisch.

https://www.youtube.com/watch?v=uhqYjArGTz8

Ik zou toch langzaamaan kunnen concluderen dat dit (ook gezien de prijs) een heel waardig alternatief is voor onze allemansvriend de Conti, niet?
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat denk ik ook.

Het hangt af van wat je precies zoekt. De Winter Conti's zijn echt hardcore winterbanden, met ruimschoots bewezen kwaliteiten. De Schwalbe GT 365 is meer een alleskunner, die óók uitstekend presteert in de winter. De GT 365 lijkt misschien wat overkill voor in de zomer, maar zeker voor de Big Ben-mopperaars is dit een zeer geschikte band voor rijden in de regen, bochtenwerk, modder etc. En omdat-ie alle seizoenen mee kan hoef je niet 2x per jaar een bandenwissel uit te voeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goeiendag,

Ik ben die Bulls rijder die hierboven genoemd werd. Ik heb die Marathon GT365 banden nu zo'n 1500-2000km onder mijn fiets zitten en ben zeer tevreden over de grip.

Voordelen van deze band zijn duidelijk: zeer veel grip. Nat, koud, warmer, droog: de banden geven altijd vertrouwen en ik heb nog niks van gladheid gemerkt. Zelfs bij die flinke (wel verse) sneeuw op de foto had ik verbazingwekkend veel grip. Alleen de plekken waar ijsrichels onder de sneeuw lagen waren wat spannend. Een klein stukje heuvel op waar bestelbussen letterlijk achteruit naar beneden gleden had ik bij wijzen van spreken niet eens door dat het glad was. Indrukwekkend!

Hij heeft echter ook wat nadelen:
- deze banden maken net wat meer geluid dan de Big Bens of in mijn geval Energizer Pro en Plus. Ze maken niet zoveel herrie als een MTB band, maar het zit wel een beetje in die richting. Ikzelf vind het niet echt storend.
- rolweerstand is hoger dan bij "normale" banden. Het is lastiger om een hoge snelheid vast te houden dan voorheen. Is lastig om exact aan te duiden, maar hou rekening met 1-2km/h langzamere kruissnelheden. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor je actieradius. Ook hier is het lastig om dit exact te duiden, maar hou rekening met 10% minder actieradius.

Succes!
Freddy
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Freddy,

Bedankt voor je reactie! Dit is weer een extra aanmoediging om na slijtage van m'n Big Bens ook voor de GT 365 te gaan!
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Ik heb de Schwalbe Marathon GT365 banden afgelopen weekend op de fiets gelegd. De komende dagen zal ik jullie iets weten te zeggen ;)
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Er is een site die de rolweerstand van banden bij verschillende druk nameet
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews.

Wanneer ik de resultaten van die website zie, dan zou een band als de Top Contact Winter II bij 45 km/h ongeveer 60 Watt rolweerstand creëren voor een fiets die 120 kg weegt (dus in totaal 120 Watt) bij een druk van 4 Bar.
Andere banden die ook op de speedbike mogen uit die test zijn de Top Contact II die in diezelfde test 54 Watt per band scoort, dus 108 Watt vermogen, en de Schwalbe Marathon plus, die 43 Watt per band, dus 86 Watt weerstand creëert.
De allerbeste in de categorie Tour/E-bike banden is de Schwalbe Marathon Allmotion, maar die is niet goedgekeurd als E-bike, deze band scoort 38 Watt per band, dus 76 Watt voor de fiets.

Het verschil tussen de Top Contact II en de Top contact Winter is dus maar 12 Watt extra energieverlies (ongeveer 0,7 km/h bij 40km/h), als dat klopt zou dat echt verwaarloosbaar zijn en er geen reden zijn om die winterbanden door iets anders te vervangen. De Schwalbe Marathon Plus scheelt 34 Watt (iets meer dan 2 km/h), wat al bij al ook nog redelijk is.
Die verschillen geven wel allemaal duidelijk aan wat hier hogerop ook neergepend is: eigenlijk is een 4 seizoensband op de Stromer een goed plan, het verlies in snelheid/range ten opzichte van je extra veiligheid is verwaarloosbaar.

Nu zijn die testen wel uitgevoerd met een andere band (1.60 x 28), maar dat zou niet zo veel verschil mogen maken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Hallo,

Persoonlijk heb ik allen 1200km gedaan met mijn ST1X.
Maar ik ben wel al een keer serieus gevallen (dat heeft me gekost 500€ bij de dealer om te repareren).
Ik heb ook drie keer al wel uitgeglipt, gelukkig zonder vallen.
Ik rijd natuurlijk op de bigbens.

Tijd om die banden te vervangen!
Ik was aan twijfelen tussen de GT 365 en de Contact Plus, ik denk de Winter Contact is een betje overkill voor mijn als ik heb geen plan om in de sneeuw te rijden.
De Contact Plus bestaat allen in 1.75 brede en als ik geen (nog niet) Body Float heeft heb ik gekozen voor de Marathon GT365 (die zijn 2" in brede).

Ik zal deze mezelf monteren volgende week.
Ik weet precies hoeveel tijd en batterij energie ik nodig heeft om mijn enkel rit van 35km te doen.
Dat zul ik hier melden als ik een paar keer mijn weg heeft gedaan.

Voor warmere dagen wet ik nog niet wat kik ga doen, misschien de bigben terug zetten of de Contact City Plus proberen om lager rollweerstand en hogere snelheid te rakken.

Ook nog iets, de GT365 vind ik relatief goedkoop, bijna halve prijs van de Winter Contact.
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De Continental Top CONTACT Winter II Premium en de Continental Top CONTACT II zijn banden waarvan Continental aangeeft dat ze 'Handmade in Germany' zijn. Ik vemoed dat dat, samen met evt het gebruikte compound, de reden is waarom die wat duurder zijn.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Mijn Schwalbe Marathon GT 365 zijn binnen!
Spijtig is een van de twee banden beschadigd als jullie kan zien op de foto.
Ik ben niet zeker dat de band toch gebruik baar is.
Ik zal een andere band krijgen, die is al opgestuurd, top service van B……r.be
Dus, als iemand wil die hebben geeft ik het graag door.
Bijlagen
20180220_180055.jpg
20180220_180055.jpg (217.1 KiB) 5842 keer bekeken
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Plaats reactie