Continental Contact Plus City topic

Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

[Berichten over deze band afgesplitst van Het Speed Pedelec Bandentopic. Stromeur.]
Stromeur schreef: 09 sep 2017, 20:50 Continental Contact Plus City
Maat: 26 x 2.20 of 26 x 1.75 (mag allebei op de Stromer)


Continental Contact Plus City.jpg


Deze nieuwe speed pedelec band van Continental vinden we terug op de Stromer ST2 Limited Edition 2018. Tegenover de Top Contact II, die in de markt is gezet als een serieuze touring-band waar je ook prima een stuk berm of een gravelpaadje mee kunt pikken, is de Contact City plus meer een "urban" band. De Contact City Plus is speciaal geschikt voor snel optrekken dankzij de hoge torque kracht van onze motoren, en het net zo snel weer afremmen. De band beschikt over een hoge lekbestendigheid.

Ik heb vanmorgen de Continental Contact Plus City op mijn ST1X gelegd. Benieuwd wat het verschil is t.o.v. de shwalbe Big Ben.
Deze zijn de 1,75, dus ik verwacht iets minder rolweerstand (scheelt weer 1km/u sneller :bo: )

Het is inderdaad zeer gemakkelijk om de banden te wisselen. Batterij uitnemen, wielassen demonteren, de twee kabels uitklikken uit de houder, twee connectors losdraaien en uiteentrekken , ketting tegen houden en wiel eruit nemen. Ik post mijn bevindingen na een paar ritjes met deze banden.
Bijlagen
20171027_102750.jpg
20171027_102750.jpg (2.42 MiB) 11448 keer bekeken
20171027_102739.jpg
20171027_102739.jpg (2.3 MiB) 11448 keer bekeken
20171027_102727.jpg
20171027_102727.jpg (2.21 MiB) 11448 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ziggymiep op 27 okt 2017, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ziet er goed uit!

En fijn dat deze banden, in tegenstelling tot de Big Bens, zijreflectie hebben. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 862
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Nuttige test; hier hebben we allemaal wat aan.
Zeker hoe Continental dit type in de markt zet: als goed bruikbaar op een "rental".
Dat houdt dus in dat die GRUWELIJK slijtvast zal moeten zijn en ECHT goed bestand tegen lekrijden. Anders zet een verhuurbedrijf deze relatief dure band er niet onder.

Kortom: laat maar horen !

Ik stromer nu vrolijk rond op de brede winter-Conti's. Heb er nu een dikke 3000 km op zitten, moet de sneeuw nog zien maar weet alvast dat deze band helemaal top is in de regen.

Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Continental Contact Plus City
Maat: 26 x 1.75. op de Stromer St1x

Zojuist mijn eerste 30km gemaakt van mijn dagelijkse traject (terugrit woon-werk). Dus al een goeie vergelijking kunnen maken qua rijeigenschappen tussen de Contact Plus city en de Shwalbe Big Ben.

Bevindingen:

* Minder rolweerstand dan de Big Ben ( Wat ook logisch is want ze zijn minder breed )
Ik kreeg op het tweede-kleinste blad vlotter rond getrapt en ik ging ongeveer 2 km/u sneller t.o.v. shwalbe BB.
Sommige stukken zelfs op het kleinste blad moeten schakelen, zodat ik rond de 47 km/u zat.
(tot nu toe meestal of 3de-kleinste blad of tweede-kleinste blad gebruikt bij de BB)
* Het was droog weer, dus qua grip op de weg zijn ze zeker even goed dan de Big Bens. Bij nat weer heb ik het nog
niet kunnen testen.
* Opmerkelijk harder qua vering ( Wat ook logisch is want de schokken kunnen minder goed opgevangen
worden door de banden ; voor mij niet echt een probleem want ik was dit reeds gewoon op mijn racefiets)
* Reflecterende strip op de banden, wat je beter zichtbaar maakt voor andere weggebruikers.

Voorlopige conclusie:

* Zeer tevreden over de band ; het kost minder moeite om de 45km/u te halen. Dit moet echter inboeten op het
rijcomfort, dus als je dat hoog in het vaandel draagt t.o.v. vlotter rijden, kan je best voor de bredere variant gaan,
die waarschijnlijk een iets betere demping heeft, maar meer rolweerstand. Of je kan opteren voor een verende
stuur- en/of zadelpen of voorvork.
* Qua slijtvastheid en wegligging bij nat weer zal ik nog een paar natte fietsritten moeten doen :bu: maar dat doen
we met alle plezier op een Stromer :bj
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Ziggymiep schreef: 27 okt 2017, 18:42 Ik kreeg op het tweede-kleinste blad vlotter rond getrapt en ik ging ongeveer 2 km/u sneller t.o.v. shwalbe BB.
Sommige stukken zelfs op het kleinste blad moeten schakelen, zodat ik rond de 47 km/u zat.
(tot nu toe meestal of 3de-kleinste blad of tweede-kleinste blad gebruikt bij de BB)
Het is maar een idee dat je sneller gaat, op display kan dat wel zijn. Op gps zal je zien dat dit niet zo is, integendeel.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Tukker
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 sep 2017, 22:43
Merk SP: Stromer
Km-stand: 15500

Ziggymiep schreef: 27 okt 2017, 18:42
* Minder rolweerstand dan de Big Ben ( Wat ook logisch is want ze zijn minder breed )
Het is echt een broodje aap dat smalle (fiets-) banden minder rolweerstand hebben dan brede. Het omgekeerde is waar: bij gelijke bandenspanning rolt een bredere band lichter. Hier is online genoeg over te vinden. Zie bijvoorbeeld de officiële info van Schwalbe:

https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html

Wielrenners zijn ook op steeds bredere banden gaan rijden, van 19 mm, via 21 en 23 mm naar nu 25 mm of zelfs breder in het peloton.

Het voordeel is dat je bijvoorbeeld meer comfort kan krijgen (resulterend in minder vermoeidheid) door een bredere band met lagere bandenspanning te monteren zonder in te leveren op rolweerstand. Uiteraard krijg je wel iets meer luchtweerstand, maar dit lijkt me verwaarloosbaar bij de Stromer (relatief brede, hoge zit van de fietser). Bij de aerodynamische wielrenners en tijdrijders speelt dit een grotere rol.

De hogere snelheid die je ziet in je Omni-scherm heeft waarschijnlijk te maken met de verminderde wielomtrek door de smallere en minder hoge banden. De Stromer registreert het aantal wielomwentelingen en vermenigvuldigt die met de standaard wielomtrek van de Schwalbe Big Bens. Volgens mij is dit niet aan te passen in Omni.
Stromer ST2 - 983 Wh - 22 Inch - Wit - Bodyfloat - Spurcycle - Ergotec M-88 - sinds september 2017 en... Wow.....
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Hoi Tukker,

Ik moet je daar volledig gelijk in geven!

volledig artikel vind je hier: http://3athlon.be/25mm-of-23mm-wat-is-het-snelst/

Hoe smaller, hoe sneller?

Lange tijd werd gedacht dat smallere bandjes per definitie sneller waren. Ze werden als aerodynamisch gezien omdat ze smaller zijn, en door ze zo hard mogelijk op te pompen, werd ook de rolweerstand minimaal.

Tegenwoordig wordt echter veel meer onderzoek gedaan rond de rolweerstand van banden. Zo blijkt dat bredere banden niet per definitie trager zijn. Uit cijfers van Continental, onder meer bekend van zijn GP 4000 banden, blijkt dat brede banden minder druk nodig hebben dan smalle om dezelfde rolweerstand te bekomen. De verklaring hiervoor wordt geïllustreerd in de figuur, waar de vervorming van een 23mm band (links) met een 28mm band (rechts) wordt vergeleken. Het stuk band dat samengedrukt wordt is bij de brede band veel kleiner, waardoor de rolweerstand bijgevolg ook kleiner zal zijn.
Bijlagen
bandenoppervlak.png
bandenoppervlak.png (512.08 KiB) 11447 keer bekeken
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Ik ben heel curieus om te wetten hoe de Continental Contact Plus City zijn om te rijden op natte wegen,…
Ik ben op de markt om mijn Big Ben te veranderen, ik heb al een paar schrik gehad met die banden en een keer gevallen op een nat beton plaat.
Wat ik ook heel interessant vind is dat die Continental Contact Plus City bestaat in 2.15” brede.
Ben dus benieuwd om verder te oren van die band.
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Dreiky schreef: 27 okt 2017, 23:31
Ziggymiep schreef: 27 okt 2017, 18:42 Ik kreeg op het tweede-kleinste blad vlotter rond getrapt en ik ging ongeveer 2 km/u sneller t.o.v. shwalbe BB.
Sommige stukken zelfs op het kleinste blad moeten schakelen, zodat ik rond de 47 km/u zat.
(tot nu toe meestal of 3de-kleinste blad of tweede-kleinste blad gebruikt bij de BB)
Het is maar een idee dat je sneller gaat, op display kan dat wel zijn. Op gps zal je zien dat dit niet zo is, integendeel.
Klopt door smallere band is de wielomtrek kleiner dus op de GPS zal de snelheid lager zijn.

Maar interessante band. Misschien dat ik ook wel na de winter de city erop leg. Voorlopig nog op de winterbanden naar volle tevredenheid.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De City bestaat ook in 26 x 2.20. DIe band gaat volgens mij zeker een vergelijkbare omtrek hebben als de Big Ben.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie