De Stromer en vocht: wat doet Stromer en wat kunnen wij zelf doen?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er zijn diverse meldingen op het Stromer Forum gedaan over problemen met de Stromer door vocht. Storingen treden op tijdens het rijden in de regen, of na het wassen van de Stromer. Ik heb dit probleem voorgelegd aan de technische man van Stromer voor de Benelux en hij heeft een uitgebreide reactie gestuurd (waarvoor dank! :ay ).

Hieronder heb ik de door forumleden gemelde klachten en zijn reactie samengevat:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het perspectief:

De controllers van de ST1 X en de ST2 zijn exact hetzelfde. In 2017 zijn er veel meer ST1 X-en dan ST2's verkocht. Daardoor lijkt dit een ST1 X-specifiek probleem, maar dat is het niet.

In verhouding tot de verkochte aantallen komt het probleem volgens Stromer (en ook volgens mijn dealer) bij relatief weinig Stromers voor. Het aantal meldingen op ons forum onderschrijft dit: deze zijn op minder dan twee handen te tellen onder de meer dan 500 leden met een account (waarvan een deel juist een account heeft aangemaakt omdát-ie een probleem heeft) en bijna 7.500 unieke bezoekers per maand zonder account.

Bovendien wordt het probleem bij een deel van de Stromers niet veroorzaakt door rijden in de regen, maar door verkeerd wassen van de Stromer door de gebruiker. (Over het wassen van de Stromer later meer.)


De techniek:

Hoewel veel storingen door de dealers worden opgelost door de controller te vervangen, zit de root-cause niet altijd in de controller. Omdat alle belangrijke acties worden aangestuurd door de controller, is dit wel het eerste onderdeel waarnaar bij bepaalde problemen gekeken wordt. Achteraf is moeilijk vast te stellen of de oorzaak de controller was, het kan ook iets anders zijn geweest. De technische man van Stromer kan hier niet gedetailleerd op in gaan, omdat hij niet zelf de foutmeldingen van elke Stromer heeft gezien.

De controller wordt tijdens het rijden heet. Hij is daarom gemonteerd op een koelplaat, die warmte aan de controller onttrekt. Deze warmte wordt vervolgens via rijwind afgevoerd langs de smalle openingen van het controller-vak.

Lapmiddelen - zoals het controllervak dicht tapen - zijn niet nodig en niet aan te raden. Het ontwerp is precies zoals Stromer het heeft bedoeld, en hoort gewoon bestand te zijn tegen rijden in de regen.


De oplossing:

Het probleem van uitval bij regen is bekend bij Stromer. Hoewel het uitvalpercentage relatief laag is, is elke storing er óók wat Stromer betreft eentje teveel. Er wordt dan ook doorlopend gewerkt aan verbeteringen en gezocht naar oplossingen. Dat geldt ook voor dit probleem.

De melding van een forumlid over oxidatie van de stekkertjes van de controller zal door Stromer nader worden onderzocht.

De melding van een forumlid dat het afdekplaatje van de trapas krom stond waardoor er openingen ontstonden is een montagefout.

Als je je Stromer wast, doe dit dan altijd volgens de richtlijnen in de gebruiksaanwijzing en het filmpje dat Stromer op youtube heeft geplaatst (zie onder).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het wassen van je Stromer:

Stromer vermeldt in de handleiding van de ST1 X/ST2/ST2 S het volgende over het reinigen van je Stromer:

- Alleen uw fietshandelaar mag blootliggende elektrische onderdelen onderhouden en reinigen!

- Voor u uw pedelec reinigt, dient u eerst de accu te verwijderen. Let erop dat u het accuvakje daarna volledig sluit.

- Als u de accu schoonmaakt of reinigt, let u er dan op dat u geen contacten aanraakt en zo verbinding maakt. Als ze onder spanning staan, kunt u zich verwonden en de accu beschadigen.

- Schoonmaken met een hogedrukspuit kan leiden tot schade aan de elektrische installatie. Door de hoge druk kan de reinigingsvloeistof immers ook in afgedichte onderdelen terechtkomen en deze onderdelen beschadigen.

- Zorg ervoor dat elektrische kabels en onderdelen niet beschadigd raken. Als dat wel is gebeurd, moet u uw S-pedelec niet meer gebruiken tot uw Stromer-handelaar hem gecontroleerd heeft!

Schakel voor werkzaamheden van welke vorm dan ook de elektrische installatie uit, verwijder de accu en sluit het accuvakje.


Stromer heeft een eigen youtube-kanaal, met daarop ook een kort filmpje met instructies voor het reinigen van je Stromer:





- Benodigdheden: reinigingsvloeistof, emmer, water, doekjes en eventueel een spons.

- Accu uitnemen en een doekje onderin het accuvak duwen als extra bescherming van de connectoren, accuvak sluiten.

- "Running water, no pressure".

- Pas op bij elektronica zoals de OMNI display, de USB aansluiting voorop, elektronica op het stuur etc.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

My 2 cents:

De Stromer is, net als alle andere speed-pedelecs, een machine die bestand moet zijn tegen fietsen in de regen. Stromer vindt dat ook, en waar het mis gaat, werkt Stromer aan oplossingen. Want helaas gaat het soms dus toch mis. Water en elektriciteit zijn nu eenmaal geen beste vrienden en we zien dit soort meldingen ook bij andere merken speed-pedelecs. Als je een storing krijgt aan je Stromer door/tijdens rijden in de regen: huppekeetje naar je dealer ermee.

Daarnaast kunnen we zelf problemen met vocht voorkomen, door tijdens het wassen enkele simpele richtlijnen van Stromer in acht te nemen.

Doe je dit niet, omdat je vindt dat "de Stromer daar maar tegen moet kunnen", omdat het tot nu toe "toch altijd goed gaat", of omdat je het beter weet dan Stromer zelf en lekker onder alle hoeken met de hoge drukspuit op je Stromer los gaat, liefst met de accu er nog in (hoge drukspuit is trouwens ook bij een normale fiets zeer af te raden!), dan heb je dus niet de handleiding gevolgd en kun je moeilijk Stromer verwijten dat ze iets verkeerd doen. Je bent dan gewoon eigenwijs.


Ik gebruik zelf voor het schoonmaken ook een emmer met een vriendelijk sopje (vloeibare zeep van Driehoek), geen tuinslang en een hoge drukspuit heb ik niet eens. Accu eruit, oude doek onderin het accuvak, bandje om de deur van het accuvak zodat-ie goed dicht zit en poetsen maar. In de buurt van elektronica ga ik niet royaal met water te werk, echt alleen met een licht vochtig doekje. Het is misschien wat meer werk, maar zolang vocht een kwetsbaar punt is voor speed-pedelecs, neem ik dat voor lief en houd ik er rekening mee.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
stromerST1X
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 nov 2017, 19:19

@ stromeur,

De schade van het wassen van de stromer vindt ik te ver gezocht, (of je moet hem echt met een hogedrukreiniger bewerken). Als je na een rit id regen kijkt naar je onderbuis zie je het water er soms echt uit druipen... Ik geef grif toe dat ik mijn stromer nog nooit bewerkt heb met enige vorm van stromend water, ik wrijf het frame gewoon af met een natte doek met keuken afwasmiddel (ecover dus zeker niet agressief). toch heb ik dit probleem al een paar keer gehad... m'n vrouw haar tesla zit vol hi tech en gaat wekelijks door de car wash.... nog nooit een probleem gehad...


grt

Nico
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

stromerST1X schreef: 12 dec 2017, 21:27 Als je na een rit id regen kijkt naar je onderbuis zie je het water er soms echt uit druipen.
Klopt, zie ik ook bij de mijne. Doordat het regenwater langs de zijranden van de onderbuis (nét achter de afdekplaat van het controller vak) naar beneden loopt, oogt het misschien alsof het hele controllervak van binnen druipnat is, maar dat is niet zo (of hoort iig niet zo te zijn). Ik heb de lange afdekplaat er wel eens afgeschroefd om dit te bekijken. Ik zag alleen wat nattigheid en rommel langs de zijranden zitten, waar de opening zit aan weerszijden van de afdekplaat. Niks in het vak zelf en de controller was ook nog droog.

Maar als iemand dit deel van de Stromer met de hoge drukspuit gaat bewerken, dan heb je dus a: een hele andere hoek dan regen en b: een dermate hoge waterdruk dat het vocht overal tussen komt en c: een extra risico als de accu er niet uit gehaald is.

Daarmee bedoel ik niet dat jij dit deed, ik weet alleen dat er mensen zijn die het wél doen en daarom wilde ik hier toch nog eens extra de aandacht op vestigen. (Ik doe het ook niet en ook mijn ST1 X controller is toch eens vervangen na een rit in de regen, dan lag het dus helaas aan de regen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

stromerST1X schreef: 12 dec 2017, 21:27 m'n vrouw haar tesla zit vol hi tech en gaat wekelijks door de car wash.... nog nooit een probleem gehad...
Een Stromer is een Stromer, geen Tesla..

Er valt hier zeker nog wat te verbeteren door Stromer, maar tot die tijd zijn dit de richtlijnen waarmee we het moeten doen. "Behandel uw Stromer gelijk uw vrouws Tesla" staat helaas niet in de Stromer handleiding ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Heb op de Belgische facebook Stromer pagina "Stromer België" een poll lopen om eens te zien of we nu echt zo een vertekend beeld krijgen van alle problemen en dat het misschien allemaal wel wat beter meevalt dan we denken.

Spannend :mrgreen:

https://www.facebook.com/groups/1316292 ... 362118517/
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zag het. Mijn stem heb je al binnen :-) Ik ben ook benieuwd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 21 dec 2017, 18:28 Ik zag het. Mijn stem heb je al binnen :-) Ik ben ook benieuwd.
Momenteel niet veel goeds onder de zon spijtig genoeg tis ongeveer 50/50 tussen de mensen die probleemloos rondbollen en de mensen die al een motor/controller of sensor hebben moeten vervangen en de mensen die kleine probleempjes hebben gehad.
Plaats reactie