De Stromer en vocht: wat doet Stromer en wat kunnen wij zelf doen?

dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

Stromeur schreef: 12 dec 2017, 20:23
De oplossing:

..... wordt dan ook doorlopend gewerkt aan verbeteringen en gezocht naar oplossingen. Dat geldt ook voor dit probleem.

De melding van een forumlid over oxidatie van de stekkertjes van de controller zal door Stromer nader worden onderzocht.

De melding van een forumlid dat het afdekplaatje van de trapas krom stond waardoor er openingen ontstonden is een montagefout.

Als je je Stromer wast, doe dit dan altijd volgens de richtlijnen ........
Ik rij met een ST2. Na verloop van tijd stel ik vast dat de afdekplaat open komt. De druk van de kabels, de te geringe plaats tussen de schuine onderbuis en het afdekplaatje zorgen voor deze opening. Hierbij enkel foto's van het onderplaatje en de vuilte die ik hieronder gevonden heb. Bij de ST2S heb ik dit probleem nog niet gezien. Op geen enkel manier is mij dealer erin gelukt dit op te lossen zonder de afdekplaat te wijzigen.
Afbeelding
Ik hoop dat daar snel een oplossing voor gevonden wordt. Het spatwater en vuilte komen in het kader en onder de bracketlug binnen.
Bijlagen
Afdekplaat1.jpg
Afdekplaat1.jpg (48.41 KiB) 4170 keer bekeken
Achter afdekplaat1.jpg
Achter afdekplaat1.jpg (35.47 KiB) 4170 keer bekeken
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Dit is precies wat er bij mijn fiets ook aan de hand is. Ik kan mij niet voorstellen dat dit zo hoort, zoals elders beweerd wordt. Als er iets gekoeld moet worden dan doe je dat op een andere manier, met luchtgaten of zo.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 12 dec 2017, 20:23 De melding van een forumlid dat het afdekplaatje van de trapas krom stond waardoor er openingen ontstonden is een montagefout.
Het afdekplaatje van de trap-as hoort dus NIET open te staan, dit is ook NIET het deel dat zorgt voor ventilatie van de controller (die ook een stuk hoger zit). Als jouw dealer dit niet verbeterd krijgt @dvdk, dan zou ik de dealer vragen om deze foto's naar Stromer te sturen, of je stuurt ze zelf op en je vraagt Stromer om dit i.s.m. je dealer op te lossen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Net for science men fiets opengemaakt daar en ook bij mij is het hier niet clean, wel wat verder gekeken in het gaatje en daar is alles nog wel proper, sterker nog de kabels maken hier een bochtje omhoog dus naar mijn bescheiden mening kan het zelfs totaal geen kwaad dat hier wat vuil en water zou komen, het kan namelijk niet tot zeer moeilijk bij de connectors komen of het water moest door het gaatje gaan en dan omhoog kruipen.
IMG_5367.JPG
IMG_5367.JPG (2.44 MiB) 4143 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zebbernaut schreef: 22 dec 2017, 21:11 sterker nog de kabels maken hier een bochtje omhoog dus naar mijn bescheiden mening kan het zelfs totaal geen kwaad dat hier wat vuil en water zou komen, het kan namelijk niet tot zeer moeilijk bij de connectors komen of het water moest door het gaatje gaan en dan omhoog kruipen.
Precies. En dat is dus de één van de redenen dat we geen hoge drukspuit op de Stromer los mogen laten, want dan komt het water echt overal. En als de kabels goed zijn weggestoken, dan zou dat afdekplaatje gewoon moeten passen.

Het komt allemaal erg nauwkeurig, dat vind ik wel. Maar ik zie ook geen gevaar in deze constructie (mits correct geassembleerd).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Wat extra info ben er nu anderhalf uur mee bezig geweest en als je het plaatje echt wil deftig doen aansluiten met het frame moet je het eens goed vanbinnen bekijken, in het midden heb je namelijk een ronde uitstulping/ring die hoger ligt dan de rest van de binnenkant, als je nu de rode en zwarte kabel links legt van deze ring en de andere 3 rechts dan duwt deze uitstulping niet op de kabelboom en komt het plaatje niet meer bol te staan easy as that.

zelfs als de 5 kabels plat tegen het frame zitten maar mooi centraal kwam het plaatje nog een beetje bol te staan bij mij omdat de uitstulping erop ging duwen.

Wil je het water/modder wat meer weren van de connectors iets verderop (want zelfs al sluit het beter aan bij het frame er zit geen seal rond het plaatje dus er komt zoiezo iets naar binnen langs daar) dan kleef je het grote gat gewoon dicht met wat scotch tape (ik heb het kleine sleufje onderaan wel nog vrij gelaten. op deze manier sluit het plaatje dus mooi aan met het frame en kan de hardnekkige modder toch niet tot bij de connectors. :cool2:

En man ik ben blij dat ik hem volgende week ga wassen want man wat is men stromer smerig na die maand december :bj

*edit*
Nog twee foto's erbij, binnenkant plaatje en hoe het niet bol staat na plaatsing
IMG_5370.JPG
IMG_5370.JPG (1.84 MiB) 4124 keer bekeken
IMG_5373.JPG
IMG_5373.JPG (2.02 MiB) 4124 keer bekeken
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Erg goede en simpele oplossing lijkt het me. :ay
Ook het kleine sleufje openlaten lijkt me nuttig om eventueel condensvocht weg te laten.
Kan het echter niet toepassen wegens een ST1...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1710
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Bij mijn ST2s begint de streepjescode sticker door alle breif en schoonmaak hiervan van boven in een hoekje los te laten. Na cleanen krijgt deze een steviger lijmlaag en vernis seal.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Iets verder naar achteren zit ook een connector van het achterlicht. Na een schoonmaakbeurt heb ik de onderste afdekplaatje ook verwijderd maar ik heb ook het afdekplaatje onder de trapas van de invoer van de achterlichtkabel verwijderd. Connector losgehaald en wat blijkt lichte oxidatie op de connector. De connectoren naar de motor zien er bij mij overigens als nieuw uit.

Afbeelding

Dus ik verder kijken waar het vocht in het frame vandaan komt. De kabelinvoer van de voorderailleur (zwart kapje) sluit niet goed aan op het frame waardoor er een kier aanwezig is. Ik vraag me af of een nieuw kapje afdoende zal zijn daarom kies ik ervoor de connector van het achterlicht iets te verplaatsen in het frame zodat hij niet helemaal onderin ligt waar het vochtig is. De kabel is lang genoeg.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
guus
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:23

Ik heb mijn fiets op dat punt ook open gehaald, want daar zat dus een opening. Ik krijg de bedrading echter niet zo dat het klepje mooi vlak tegen het frame komt: ook niet met de beschrijving van Zebbernaut. In het bijzonder de rode en zwarte kabel bezorgen mij problemen. Ik heb ze opgebonden met de kleinste tiewraps die ik had, maar desondanks lukt het niet. Volgens mij heb je maar heel weinig ruimte. Je moet namelijk ook niet te dicht bij dat randje zitten, want dan valt hij er niet meer mooi in.
Plaats reactie