Lader ST2 overleden

iRoel
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 dec 2017, 14:15

beste mede Stromers,

dit is mijn eerste topic. tot op heden niet echt een noodzaak gevonden om me op een Stromer forum aan te melden. ik/we fietsen tevreden met onze ST2.; nu bijna 9000km na iets meer dan 2 jaar. De fiets is 2e hands gekocht. Toen net een half jaar oud. Wel een paar issues mee gehad maar die zijn door Stromer cq de dealer Amsterdam ten volle tevredenheid verholpen. oa kabelbreuk in frame waardoor hij er soms mee ophield. Maar nog in de garantie tijd. Nu is hij net buiten de garantietijd en nu is de lader overleden. Op een avond kwam er rook/stank uit en de huiszekering klapte er uit. Omdat je wat moet heb ik toen een nieuwe gekocht bij de dealer in A'dam. Wel een email gestuurd naar dealer centraal en Stromer. Stromer verwijst naar de dealer en de dealer meld na 2 maanden dat hij niet te repareren is wegens de hoge stroom en dat de dealer en Stromer geen coulance kennen in dit soort gevallen. kost me toch even 230 euri.
is dit een bekend issue? en is hij nog te repareren?
bedankt voor de interesse.
vervangen tot nu toe: ketting en cassette (slijtage).
achterlicht vervangen door Supernova E3 taillight2. veel beter licht ook van opzij en veel beter snoer.
bel vervangen door Spurcycle; die hoor je op een kilometer afstand nog!

mvrgroet

Roel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

iRoel schreef: 08 dec 2017, 14:34 Nu is hij net buiten de garantietijd en nu is de lader overleden. Op een avond kwam er rook/stank uit en de huiszekering klapte er uit. Omdat je wat moet heb ik toen een nieuwe gekocht bij de dealer in A'dam. Wel een email gestuurd naar dealer centraal en Stromer. Stromer verwijst naar de dealer en de dealer meld na 2 maanden dat hij niet te repareren is wegens de hoge stroom en dat de dealer en Stromer geen coulance kennen in dit soort gevallen. kost me toch even 230 euri.
is dit een bekend issue? en is hij nog te repareren?
Ik heb nog niet eerder iets gehoord of gelezen over dit defect. Tenzij zich nog iemand in dit topic meldt, lijkt het mij een incident, en helaas een duur incident voor jou.

De tijd dat dit soort apparatuur nog werd nagekeken, onderdelen op een print werden doorgemeten en vervangen en de hele printplaat even opnieuw werd doorgesoldeerd is helaas voorbij. Vervangen is goedkoper dan herstellen. Aan arbeidsloon alleen al zou je hetzelfde kwijt zijn als aan een nieuwe lader.

Ik vind het ontzettend zonde. Er worden almaar producten weggegooid die te herstellen zijn, en buiten garantie ben je als consument de pineut bij defecte producten van pakweg een euro of 250 en soms zelfs nog meer, vanwege het kosten/baten verhaal voor de fabrikant en de dealer. Dit geldt voor bijna alle consumentenelektronica tegenwoordig, helaas ook voor Stromer onderdelen.

Ik denk dat het geen zin heeft om hier werk van te maken richting je dealer of Stromer. Gezien de prijs van de lader is de verwachte economische levensduur voorbij. Hoewel je naar mijn mening mag verwachten dat deze lader langer mee gaat dan 2,5 jaar, verschuift de bewijslast voor het ontstaan van een defect na 6 maanden wettelijk van de fabrikant naar de consument. Jij zult moeten aantonen dat het een fabrieksfout is, en de (juridische) kosten die daarmee gepaard gaan wegen dan opnieuw niet op tegen de prijs van een nieuwe lader.

Het klinkt in wel alsof er iets stevig mis is gegaan met je lader. Is-ie voordat hij de geest gaf nat geweest of gevallen? Of gebeurde dit echt spontaan?

Je zou er nog een elektrotechnicus naar kunnen laten kijken. Misschien is de lader te herstellen, dat is afhankelijk van wat er precies stuk is gegaan. Is hij te herstellen, dan heb je in ieder geval weer een reserve lader.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mocht je overwegen om de lader in de kliko te gooien, dan wil ik hem wel graag hebben om de elektronica eens te bestuderen. (iI waag me niet aan herstel, sorry). Stuur me in dat geval even een PM. Verzendkosten zal ik natuurlijk aan je vergoeden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

Gisteravond tijdens het opladen een blauwe flits uit de lader en de huiszekering eruit gevlogen.
Vanmorgen naar de dealer in Amersfoort en heb een leenlader meegekregen in afwachting van een nieuwe lader.
Lader is pas 2 maanden oud. Gezien er weinig problemen in dit forum voorkomen met defecte laders, zal ik wel gewoon een pechje hebben.
Voor nu kan ik in ieder geval weer verder fietsen... :cool2:
+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
LeuventotBrussel
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 feb 2018, 18:00
Locatie: Kortenberg

Vorige maand heeft de lader ook bij mij de zekering af doen slaan.
Vervolgens was de lader dood.
Probleemloos vervangen onder garantie. FM vertelde dat ik niet de enige was. Bijkomend: zowel bij mijn lader als bij anderen blijkt er iets 'los' te zitten dat rond-tikt in de lader wanneer je die heen en weer beweegt.
ST2 2018 - 983 Wh - 22" Sport - Zwart
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

Mijn lader wordt ook onder garantie vervangen (en terecht=2 maanden oud).
Heb vanmorgen lader even besnuffeld en geschut. Stonk wel naar brand, maar heb geen losse onderdelen horen rammelen.

Was wel even bang dat de oorzaak bij mijn fiets/accu zou liggen. Gelukkig is dat niet het geval. De accu laadt nu zonder problemen op.
+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
HV52
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2018, 12:55

Vanmorgen ook mijn lader met zekering en al eruit geklapt.
Gezien bovenstaande meldingen lijkt het erop dat er bepaalde serie laders niet goed zijn.
Fiets betreft een ST2 uit 2018 oftewel lader nog geen half jaar oud..
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

Ik hoop voor je dat de dealer er nog eentje heeft liggen. De mijne is 10 dagen geleden ontploft en heb nog steeds geen nieuwe van Stromer mogen ontvangen.
De dealer had er nog eentje liggen waarvan hij het vermoeden had dat deze defect was. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn en mocht ik de lader lenen. Had de dealer deze lader niet willen uitlenen, dan had ik nu al 10 dagen moeten afkicken en met het OV naar het werk moeten gaan.
Vreemde zaak eigenlijk. Zo'n simpel iets moet toch binnen maximaal 3 werkdagen geregeld kunnen zijn...
+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Bij mij 2 laders om zeep binnen een half jaar. Bij de eerste rammelde ook iets, de tweede op een ochtend zonder spanning en zekering omgeslagen.
Beide onder garantie vervangen.

Inmiddels weet ik dat er binnenin 2 printplaten zitten, 1 op de onderplaat en een kleinere op de bovenplaat van de behuizing. De bovenste zit met korte schroeven in te slappe plastic voetjes.
Volgens mij kan hier heel makkelijk een stukje afbreken - pootje bestaat uit 4 stukjes waar de schroef tussen ingedraaid wordt - wat de rammel veroorzaakt. Ik kan mij indenken dat deze in de ventilator zou kunnen komen waardoor deze vast kan lopen en doorbrandt.

Inmiddels ben ik erg voorzichtig geworden met de lader. Omdat ik deze wel elke dag meeneem in de tas heb ik hem nu in een bubbelplastic zak om schokken te dempen en mogelijk binnenkomen van vuil te vermijden.

Blijkbaar toch een veelvoorkomend issue.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

Net mijn nieuwe lader opgehaald en aangesloten.
Tenminste dat wilde ik doen, maar de magnetische contacten stootte elkaar af i.p.v. dat ze elkaar aantrokken. Laadkabel is dus niet te koppelen aan het laad contact op de fiets.
Hier zakt toch je broek van af.... :aq
+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
Plaats reactie