Lege accu voorkomen

Lomito

Ik heb een rekenblad gemaakt met de gewenste ritafstand en gewenste restcapaciteit van de accu aan het einde van de rit als input waarna berekend wordt met welke snelheid (gemiddeld) gereden moet worden om zo goed mogelijk op die resterende accucapaciteit uit te komen.

Gisteravond gelijk een korte test gedaan: gewenste afstand 18,9 km (routeplanner) en gewenste restcapaciteit 80% bij 100% startcapaciteit. Uit de berekening volgt een adviessnelheid van 32,2 km/uur. Vervolgens gaan rijden op scherm 3 van de Omni (snelheid, klok en gemiddelde ritsnelheid) en pas bij aankomst scherm 1 bekijken: 76%... 20% meer verbruikt dan de bedoeling was.

Ik weet ook wel hoe dit komt: wind! Tijdens de rit had ik het eerste deel (6km) flink wind tegen en omdat ik net vertrokken was ben ik sneller gaan rijden om de gemiddelde snelheid op 32,2 km/u te krijgen. Dus 35 km/u gaan rijden met tegenwind windkracht 3 (5 m/s), de hogere snelheid plus windsnelheid hebben fors invloed op het stroomverbruik.

Vandaag ga ik het volgende uitproberen, zelfde rit maar nu met een richtsnelheid (geen gemiddelde) van adviessnelheid+2km/uur en in geval van tegenwind die richtsnelheid verlagen met enkele km/u (afhankelijk van de ervaren windsterkte). Dit is ook vrij natuurlijk, bij tegenwind schakel je een tandje terug en ga je wat langzamer rijden.
Lomito

Terug van de tweede testrit: 18,9 km (zelfde route, vergelijkbare windomstandigheden als gisteravond, dus windkracht 3 tegen op de eerste 6 km) maar nu op een kruissnelheid van ongeveer 35-36 km/uur gemikt met de bedoeling om op 76% uit te komen en 32,7 km/uur ritsnelheid. Het is geworden: 77% en 33,0 km/uur.

Dat is een opvallende uitslag want gisteren heb ik me steeds ingehouden om op gemiddeld 32,2 km/uur uit te komen maar de fout gemaakt om die waarde te halen door tijdens wind tegen sneller te gaan rijden.

Vandaag heb ik dat eigenlijk omgedraaid door de eerste 6 km rustiger te rijden (32 km/uur) en daarna gemikt op 35-36 en een gedeelte met wind mee de teugels gevierd tot 38-40 km/uur. Dat rijdt niet alleen lekkerder, het is blijkbaar ook zuiniger: gisteren 12,5 Wh/km en vandaag 12,0 Wh/km bij een hogere snelheid.

Voorlopige conclusie:
De relatie tussen ritsnelheid en stroomverbruik is vrij sterk onder voorwaarde dat de snelheid gereduceerd wordt bij tegenwind en opgevoerd bij wind mee.

Een eenvoudige app zou er als volgt uit kunnen zien:
- vooraf worden de gewenste ritafstand, de accucapaciteit en het huidige accu% ingevoerd, bijv. 66 km, 983 Wh en 100%
- de beschikbare stroom is dan (100%-10%) x 983Wh = 885 Wh (10% restcapaciteit)
- de beschikbare stroom per kilometer is dan 885 / 66 = 13,4 Wh
Dit is het richtgetal dat vergeleken gaat worden met het werkelijke stroomverbruik per kilometer en aangezien de Omni dit niet weergeeft gebruiken we het accu%.

De app berekent met enige tussentijd (bijvoorbeeld elke minuut):
- de afgelegde weg m.b.v. GPS, bijvoorbeeld 25,4 km op enig moment
- de beschikbare stroom voor die afstand: 25,4 x 13,4 = 340 Wh
- het beschikbare accu% voor die afstand: 340 / 885 = 38%
- het gewenste accu% voor de resterende afstand: 100%-38% = 62%

De app geeft het gewenste accu% weer zodat de fietser op de Omni kan controleren of hij nog voldoende accu% overheeft en eventueel zijn snelheid/versnelling/ondersteuningsniveau op aanpast. Ga je gang NickV! :mrgreen:
Plaats reactie