Supernova M99 Pro op Stromer ST 2 of ST1X monteren

buco

Dank @rvaneijk!!

Dat ziet er inderdaad een vrij complete lijst uit van onderdelen die ik nodig zou hebben. Het enige wat ik nog niet helemaal zie is hoe ik de battery pack dan droog ga houden. Lijkt erop dat ze geen waterdichte behuizingen kunnen leveren.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Misschien een beetje te groot, maar wel elegant: http://www.greenbikekit.com/36v-24v-lit ... -case.html. De batterijhouder monteer je op de plek van de bidonhouder.

lithium-bottle-battery-case.jpg
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Hallo iederen,

Ik ben ook aan zoeken voor een upgrade van de lamp van mijn ST1X 2017 model.
Ik had deze gesprek niet gelezen en direct een e-mail naar Supernova opgestuurd om te vragen als ik een M99 Mini Pure-45 kan installeren op mijn fiets.

En dit is de antwoord:

Thanks for your email and your interest in our M99 Mini Pure.
Only the M99 Pro and the V1260 are compatible with the
GoSwissDrive-Engine.
Please have a look on our compatibility list as well.

Ik heb dus de lijst bekijken:
https://supernova-lights.com/wp-content ... triebe.pdf

Et nu begrijp ik niets meer van :bi

Ik denk dat het heeft te hebben met de nodige spanning.
M99 Pro: 24V-60V
V1260: 12V-60V

Dus de stroom dat de ST1X lamp krijgt moet liggen tussen 24V en 60V, waarschijnlijk 48V, spanning van the baterrij.

Maar, als ik de specificaties van de originele Roxim lamp kijkt, zie ik dat deze is gebouwd om met twee Li-Ion cellen te werken (7,2V).

Is het mogelijk dat Supernova hier niet correct zijn?

Ik ben aan denken dat de M99 Mini Pure 45 (dus 12V) kan inderdaad niet gemonteerd zijn omdat de spanning is te laag (waarschijnlijk 6V op ST1X en ST2 2017 modellen).

Dat will dus zeggen dat de M99 Mini Pro 25 of de M99 Pure kan gebruikt worden.

Am I wright? (excuseert voor mijn slechte Nederland,...)
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Je hebt de M99 mini pure (6V) en de Mini Pro E25 (5V-12V). De Mini Pure+ is 12V. Ik had eerst ook de gedachte een Mini Pro aan te sluiten met groot licht. Die werkt met dezelfde spanning als een standaard ST2 lamp. Echter ik heb gelezen in review als je de lamp aansluit op 5 tot 6V hij veel minder licht geeft dan op 12V. Vergelijk de lumen waarden tussen de pure (6V) en de pure+ (12V) op de supernova site daar blijkt het ook uit.

Ik vind de gok te groot om meer dan 250 euro uit te geven aan een MINI PRO E25 en niet te weten of de oplossing dan afdoende is. Daarbij is het de vraag of je de lamp wel kan aansluiten op de bestaande kabel. De PURE en de PRO E25 lampen verbruiken meer dan de standaard lamp op mijn ST2 en ook op jouw ST1x dacht ik. Je zou dan op z'n minst van Stromer moeten horen of de lamp met een verhoogd wattage aangesloten mag worden. Stromer is niet zo scheutig met het gevenvan info.

Om beide redenen heb ik besloten dan maar voor de echte upgrade te gaan namelijk voor de M99 PRO. Kost wat meer en is iets ingewikkelder aan te sluiten maar dan ben je zeker van voldoende licht. Voor mij is de grootlicht functie een vereiste dus was voor mij de keuze beperkt tot de M99 PRO en de MINI PRO E25 (en dan is alleen de eerste officieel toegestaan). Mijn ST2 is net uit de garantie dus heb ik geen garantieproblemen als ik modificaties ga aanbrengen.

Bijkomende voordeel van de M99 PRO is dat ik daar in de toekomst ook een M99 tail light op kan aansluiten.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

@Elsje

Probeer ons mooie foto’s te treken van uw montage . Ik ben super benieuwd!
Ik denk dat twee foto’s zal voldoende zijn, een van de montage van de relais en een van de 48V voeding kabel.

Mijn idee is misschien om de mini M99 Mini Pure + inbouwen, de groot licht van de Pro is een beetje overkill voor mij en ik heb geen Magura bremsens.
Natuurlijk zal ik een extra component nodig hebben om van 48V tot 12V gaan.

Als ik een serieus probleem krijgt met mijn controler (ondersteuning / vochtprobleem) dan zal ik wel alles terug zetten als het was.
Maar ik begrijpt heel goed dat als ik een slechte montage doet, dan is er natuurlijk geen garantie meer en je kun zeker uw mooie Stromer kapot makken.
Er zit veel energie in onze batterij, je moet dan ook mee rekenen dat je kunt ook een brand krijgen, voorzichtig dus!
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Zal ik zeker doen maar ik heb nog geen lamp gekocht.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo,

Ik heb deze draad met Nigerese gelezen.
Mijn vrouw en ik bezitten 2 Stromer ST2’s met de kleine E3 lampje (model 2014).
Ik ben zeer geïnteresseerd in de Supernova M99 en het remlicht.
Ik wil niet teveel experimenteren, en zeker niet van alles aan de fiets hangen als dat nodig is om verschillende voltages, controllers etc. te accomoderen.
Kortom, mijn vraag is: heeft iemand al de Supernova op een ST2 gebouwd en is dat een “verbouwing” die het uiterlijk van de fiets en de integriteit van de bekabeling min of meer in tact laat.
Is er een dealer (bijvoorbeeld Qicq) die dit al eens gedaan heeft.
Want mijn ST2 verkopen en dan naar een ST2s gaan voor 2 fietsen is me te gortig.
Maar meer licht en een veilig remlicht is wel een grote wens.

Dank voor jullie informatie.

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stroompje schreef: 29 apr 2018, 15:43 Maar meer licht en een veilig remlicht is wel een grote wens.
Als ik het mag inschatten is de wens voor een remlicht lastig. Ik weet niet hoe het bij de ST2 zit, maar de meeste speed pedelecs van voor 2018 hebben alleen op de rechter remhendel een schakelaar (om motorvermogen af te breken). Hier zou je dan een remlicht op aan kunnen sluiten, maar als je dat ook op je voorrem wilt dan moet daar een hendel in komen die ook een sensor heeft. Da's wat ingrijpender.

Voor zover ik het vanaf afstand inschat heb je met een ST2 een vergelijkbare situatie als op mijn fiets:
- vanuit de accu gaat de voedingsspanning (36V bij mij, 48V bij ST2) naar de controller (2 draden: + en -)
- er gaat ook een ±5V kabel vanuit de accu naar de controller, of de controller converteert de voedingsspanning naar 5V
- er gaan ook 2 CAN draden vanuit de accu naar de controller
- die ±5V gaat naar de koplamp en naar het achterlicht
- de voedingsspanning gaat naar de motor

Als je hierop een M99 Pro wilt aansluiten dan moet er wat geMcGyverd worden:
- de M99 Pro werkt niet op 5V, heeft meen ik minimaal 24 tot max 60V nodig Dus 5V aansluiting van de controller naar de koplamp moet op de controller losgemaakt worden en op de voedingsspanning aangesloten worden. Een zekering ertussen is een goed idee.
- als je de M99 Pro automatisch wil laten aan gaan als je de fiets aan zet dan moet je ook de CAN draden naar de koplamp toebrengen. Je kunt hiervoor de aanwezige 5V draad gebruiken om meerdere draden (nieuwe voedingskabel en een twisted pair draad voor CAN) door het frame te trekken. Dit is aan te raden: de M99 Pro heeft namelijk geen aan/uit schakelaar... Je moet dan even kijken welke draad CAN+ en welke CAN- is (de CAN bus werkt met 2 draden die een geinverteerd signaal van elkaar hebben, dus als de ene draad 1 is dan is de ander 0 - dit om EMC problemen te vermijden) en deze juist aansluiten.

Er zijn allerlei aansluitkabels en stuurhouders bij Supernova te bestellen, dus dat zou niet meer moeten zijn dan "even uitzoeken" of bij Supernova navragen.

Uiteraard heeft dit gevolgen voor je garantie, dus begin er niet aan als je nog garantie hebt en zeker niet als je niet met een multimeter of zo overweg kunt.

Ikzelf ga in de zomervakantie een M99 Pro op mijn fiets monteren, maar los van algemene zaken kan ik jullie verder weinig helpen omdat ik een andere fiets heb.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik lees met interessante mee. Ik zou ook wel betere verlichting op mijn ST2 willen. Maar heb geen zin om de garantie te laten vervallen. Als het mogelijk zou zijn om een m99 variant aan te sluiten door alleen het stekkertje los te maken zou dat fijn zijn.

Ondertussen heb ik ook al een losse lamp geprobeerd (lezyne 1100). Maar ik vond dat geen succes, licht veel te verspreid. Dus gaan zoeken op stvzo verlichting, door het stvzo keurmerk moet het licht op grond gefocust zijn. Ik heb bijvoorbeeld deze lamp gezien, ben benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de E3 en m99. https://www.bumm.de/en/products/akku-sc ... /196l.html

Voor nu gaat het nog goed in de zomermaanden. Maar als het straks weer donkerder wordt zou ik toch wel wat meer licht willen hebben.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank Freddy, echter dit ziet eruit als een klus voor de specialist. Dat ben ik op gebied van elektronica zeker niet.
Dus ik zal een dealer moeten zoeken die dit begrijpt en het netjes kan uitvieren.
Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Plaats reactie