Supernova M99 Pro op Stromer ST 2 of ST1X monteren

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Snap ik niet. Op de St2s zit toch ook een Supernova met high en low beam ?
Dan is die dus verboden ?

Grtz reinout
(Ben heel geinteresseerd want straks koop ik een andere Stromer en die wil ik optimaal hebben.....dus met groot licht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik jengel nog even door bij Supernova, je hoort van me.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

....je bent een (j)engel.....

Da's een te mooie woordspeling om niet op te merken.
Alvast dank,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

8-)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Oké zal ik zeker doen dan, bedankt voor de navraag, en voor de info .
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

rvaneijk schreef: 30 nov 2017, 11:11
Zebbernaut schreef: 30 nov 2017, 10:53 Op de onderkant van mijn ST2 zijn licht staat 6V 4,2Watt
Ik heb ook wat onderzoek gedaan naar universele kentekenplaatverlichting op de ST2. De volgende componenten zijn geschikt om aan te sluiten op de onderkant van de achterlamp.

Kentekenplaatverlichting 12V-DC, 0,2W:
https://www.bromfietsshop.nl/universele ... l-led.html

Conversie naar 6V-DC naar 12V-DC:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/REC ... tbJEtIg%3d

Hierbij het resultaat met bovengenoemde twee onderdelen.
kentekenplaatverlichting.JPG
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 19 dec 2017, 19:58 Snap ik niet. Op de St2s zit toch ook een Supernova met high en low beam ?
Dan is die dus verboden ?

Grtz reinout
(Ben heel geinteresseerd want straks koop ik een andere Stromer en die wil ik optimaal hebben.....dus met groot licht)
Volgens Supernova waren high-beam koplampen aanvankelijk verboden op reguliere e-bikes en normale fietsen. Sinds juli 2017 is dit gewijzigd: high beam koplampen zijn nu ook toegestaan op e-bikes en gewone fietsen. De Supernova M99 MINI PRO-25 is gekeurd met een k-mark. Geen idee wat dit keurmerk inhoudt, maar in ieder geval mogen lampen met dit keurmerk wél op e-bikes en gewone fietsen, maar niet op speed-pedelecs.

De Supernova M99 MINI PURE-45 heeft een ECE-nummer, waarmee deze lamp goedgekeurd is voor speed-pedelecs. Helaas heeft deze lamp dus geen high beam. Ik vermoed dat de gedachte van Supernova daarachter is: wil je een high beam op je speed-pedelec, dan hebben we daar al de M99 PRO voor.

Ik weet niet of voorgaande alleen voor Duitsland of heel Europa geldt. Voor Stromer maakt dit niet uit, want die leveren bikes in Europa die in elk Europees land de weg op mogen. Dus mag iets in Duitsland niet, dan ga je dit ook niet op een Stromer in NL terugvinden en vice versa.

Wat dus overblijft is de vraag: mag je de nieuwe Supernova M99 MINI PURE-45 in Nederland upgraden naar een M99 MINI PRO-25 met high beam? Ik heb geen idee, de dealer zou dit moeten weten. (Maar persoonlijk zou ik zeggen: als het technisch mogelijk is, gewoon doen. Het verbod zit 'm in ieder geval niet in de high beam, dus er zal geen diender zijn die het verschil ziet of kent.)

PS: Ik geef het Stromer te doen hoor, om bikes op te leveren die aan álle denkbare kleine lettertjes voldoen. Iedereen die chronisch op Stromer miept en piept over ik-wil-dit-erop en het-is-belachelijk-dat-niet-dat en oh ja ook nog zus-enzo (en daarmee bedoel ik absoluut niet jou Reinout, je vragen zijn volkomen begrijpelijk) moet zich maar eens door de regelgeving proberen heen te worstelen. Ik heb het geprobeerd en echt, het is Niet Te Doen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Sylvia,

in ieder geval dank voor het uitzoeken; wat een klus....
Mij lijkt namelijk die M99 mini-PRO M25 namelijk de optimale verlichting voor de nieuwe ST2 (model 2018). Nou ben ik pas in de markt voor een nieuwe fiets in januari 2019 dus ik heb nog een dik jaar om dit uit te zoeken. Maar de kans is heel groot dat iemand in 2018 eenzelfde gedachte heeft, de stoute uitvogel-schoenen aantrekt en het gewoon doet.
Dan heb ik ook mijn antwoord binnen.

Europese regeltjes. Ik vrees dat je gelijk hebt want het prijsverschil is te bizar klein om niet voor de high/low-beam versie te kiezen.

Nogmaals dank,
Reinout
mhoutman

Stromeur schreef: 20 dec 2017, 23:34
Reinout-St1x schreef: 19 dec 2017, 19:58 Snap ik niet. Op de St2s zit toch ook een Supernova met high en low beam ?
Dan is die dus verboden ?

Grtz reinout
(Ben heel geinteresseerd want straks koop ik een andere Stromer en die wil ik optimaal hebben.....dus met groot licht)
Volgens Supernova waren high-beam koplampen aanvankelijk verboden op reguliere e-bikes en normale fietsen. Sinds juli 2017 is dit gewijzigd: high beam koplampen zijn nu ook toegestaan op e-bikes en gewone fietsen. De Supernova M99 MINI PRO-25 is gekeurd met een k-mark. Geen idee wat dit keurmerk inhoudt, maar in ieder geval mogen lampen met dit keurmerk wél op e-bikes en gewone fietsen, maar niet op speed-pedelecs.

De Supernova M99 MINI PURE-45 heeft een ECE-nummer, waarmee deze lamp goedgekeurd is voor speed-pedelecs. Helaas heeft deze lamp dus geen high beam. Ik vermoed dat de gedachte van Supernova daarachter is: wil je een high beam op je speed-pedelec, dan hebben we daar al de M99 PRO voor.

Ik weet niet of voorgaande alleen voor Duitsland of heel Europa geldt. Voor Stromer maakt dit niet uit, want die leveren bikes in Europa die in elk Europees land de weg op mogen. Dus mag iets in Duitsland niet, dan ga je dit ook niet op een Stromer in NL terugvinden en vice versa.

Wat dus overblijft is de vraag: mag je de nieuwe Supernova M99 MINI PURE-45 in Nederland upgraden naar een M99 MINI PRO-25 met high beam? Ik heb geen idee, de dealer zou dit moeten weten. (Maar persoonlijk zou ik zeggen: als het technisch mogelijk is, gewoon doen. Het verbod zit 'm in ieder geval niet in de high beam, dus er zal geen diender zijn die het verschil ziet of kent.)

PS: Ik geef het Stromer te doen hoor, om bikes op te leveren die aan álle denkbare kleine lettertjes voldoen. Iedereen die chronisch op Stromer miept en piept over ik-wil-dit-erop en het-is-belachelijk-dat-niet-dat en oh ja ook nog zus-enzo (en daarmee bedoel ik absoluut niet jou Reinout, je vragen zijn volkomen begrijpelijk) moet zich maar eens door de regelgeving proberen heen te worstelen. Ik heb het geprobeerd en echt, het is Niet Te Doen!
Het ECE keurmerk is in principe geldig voor heel Europa en het maakt dan ook niet meer uit welke testinstituut gekruld heeft.

De Supernova M99 MINI PURE 45 geeft met 600 lumen in ieder geval een heel stuk meer licht dan de oude E3, maar het lijkt me een dure upgrade naar een Supernova M99 MINI PURE 25 worden; daarbij moet je ook nog eens de afstandbediening (helaas bekabeld) op je stuur plaatsen.

Wees maar blij dat we in Nederland wonen waar je tenminste nog de kans hebt om je fiets te 'pimpen'; dat is bij de overburen helaas een stuk lastiger want daar dien je iedere aanpassing bij de TÜV te melden.

De goede oude tijden met witte achterspatborden zijn verleden tijd, maar het blijft toch vreemd dat juist zijreflectie niet meer mag :cry:

Voor de liefhebber is hier de Supernova catalogus te downloaden

https://supernova-lights.com/en/service/downloads/
Laatst gewijzigd door mhoutman op 21 dec 2017, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 21 dec 2017, 18:29 De Supernova M99 MINI PURE 45 geeft met 600 lumen in ieder geval een heel stuk meer licht dan de oude E3, maar het lijkt me een dure upgrade naar een Supernova M99 MINI PURE 25 worden; daarbij moet je ook nog eens de afstandbediening (helaas bekabeld) op je stuur plaatsen.
Misschien is dat op de ST2 S-manier op te lossen. Bij de Es bedien je de high beam met de lichtknop van de Stromer-stuurunit (boven de + en - voor het ondersteuningsniveau). Ik denk dat het meegeleverde knopje Magura-compatible is, dus die zou je nog als bevestigingsklem van de remhendel kunnen plaatsen. (Als TRP tenminste dezelfde maatvoering heeft.)
mhoutman schreef: 21 dec 2017, 18:29 Wees maar blij dat we in Nederland wonen waar je tenminste nog de kans hebt om je fiets te 'pimpen'; dat is bij de overburen helaas een stuk lastiger want daar dien je iedere aanpassing bij de TÜV te melden.[/quote']

Helemaal waar. In Duitsland mag je niet eens je banden vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie