Geveerde voorvork voor de Stromer ST1 X (en ST2)

Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Als je weer moest kiezen, ga je dan weer voor een verende vork of kies je voor de shock stop?
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pfoe, moeilijke vraag.

Budget-technisch is de Shockstop hét perfecte antwoord op de veel te dure geveerde voorvork die Stromer aanbiedt. Maar een geveerde stuurpen kan niet het gedrag van een geveerde voorvork volledig nabootsen of evenaren. Het beoogde effect is hetzelfde, maar het ontwerp en de werking zijn totaal anders. Wat ik lastig vind aan de werking van de Shockstop, is dat je stuur en daarmee ook je koplamp toch op een bepaalde manier gaat meebewegen/kantelen. Het is minimaal als je de juiste elastomeer gebruikt, maar het is er wel.

Mijn idee is dat de Shockstop veel, heel veel, meer waar voor je geld biedt dan de geveerde voorvork van Stromer en dat maakt dat ik groot fan ben van de Shockstop. Maar of de Shockstop de best denkbare oplossing is om klappen op je polsen op te vangen en je rijcomfort te verhogen? Nee, dat denk ik niet. Mag je dat eisen van een product dan 400 a 550 euro goedkoper is dan de Stromer vork? Nee, 'tuurlijk niet.

Ik ben denk ik te perfectionistisch om genoegen te nemen met een oplossing (Shockstop) terwijl er een betere oplossing (geveerde voorvork) beschikbaar is. Maar dat ligt echt aan mij en die eigenschap kost me handenvol geld. Ik heb het bijvoorbeeld ook eerst geprobeerd met de Thudbuster geveerde zadelpen, maar toen ik de BodyFloat eenmaal gevoeld had was ik verkocht. (En over mijn overstap van de ST1 X naar de ST2 S gaan we het al helemaal niet hebben.) Voor een nieuwe Stromer waar mijn huidige voorvork niet op past (men neme de ST5 ofzo) zou ik denk ik wel lak hebben aan de typegoedkeuring/garantie en zelf een goeie geveerde voorvork uitzoeken met een betere prijs-kwaliteitsverhouding.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Golvas schreef: 15 mei 2018, 22:57 Complete set voor € 570 : https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... kit-e-bike
Deze had ik ook al gevonden, ik lees in het topic hier dat het eigenlijk gewoon een Stromer gebrandmerkte vork is van Suntour. Kunnen we deze vork dan niet apart bestellen zonder Stromer branding?
Golvas

Je zou eens bij een Belgische leverancier kunnen informeren naar de mogelijkheden en levertermijnen : https://all4bikes.be/shop/nl/verende-vo ... 06286.html
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

gillflyer schreef: 16 mei 2018, 11:31 Deze had ik ook al gevonden, ik lees in het topic hier dat het eigenlijk gewoon een Stromer gebrandmerkte vork is van Suntour. Kunnen we deze vork dan niet apart bestellen zonder Stromer branding?
Ik heb zelf nooit kunnen vinden welke Suntour vork nu EXACT door Stromer is gebruikt, behalve dan dat het er eentje uit de SR Epixon serie is. Alle vorken die erop leken zijn al niet meer leverbaar, of het waren vervalsingen op Alie e.d.

De vork waarnaar hierboven door Golvas wordt gelinkt past in ieder geval niet, want voor de Stromer heb je een vork met tapered stuurbuis nodig.

Er zullen nog wel alternatieven te vinden zijn hoor, die gewoon op de Stromer passen, Maar de spoeling geveerde voorvorken voor 26" wielen is vrij dun en je zult zelf de stuurbuis op maat moeten zagen (wat standaard zo is als je een willekeurige geveerde voorvork voor je bike koopt).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Benieuwd of die verdeler wat kan leveren, dat was alvast de bedoeling van de link. :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waar een geveerde voorvork voor de ST1 X / ST2 / ST2 S in ieder geval aan moet voldoen:

- Wielmaat 26"
- Tapered stuurbuis
- Compatibel met Magura en Tektro remmen (al dan niet i.c.m. extra adapter)

Of er nog afwijkende maten zijn voor bijvoorbeeld de steek-as durf ik zo niet te zeggen.

Handig om te weten:

- Max 120mm travel. Eigenlijk is 120mm al overkill, 100mm is ook prima voor gebruik op de weg.

- Monteer je een andere geveerde voorvork dan de vork die Stromer zelf aanbiedt, dan kún je problemen krijgen met garantie en je Stromer voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Hoe groot dat probleem is: geen idee, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden.

- Ga je de geveerde voorvork monteren, houd er dan rekening mee dat je bij de ST2 en de ST2 S ook de remkabel moet demonteren (niet nodig bij de ST1 X want daar wordt de kabel buitenom geleid). Dit vereist wel wat extra vaardigheid.

Ik heb er zelf vorig jaar best een tijdje op zitten zoeken en graven, maar garantie en typegoedkeuring plus de krappe beschikbaarheid van 26" geveerde voorvorken maakte dat ik uiteindelijk toch maar de Stromer vork heb gepakt. Duur, maar verder rijd ik er al dik aan jaar met veel plezier mee. Eerst op mijn ST1 X en nu op mijn ST2 S.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Zou ik eens een stukje mogen rijden op jouw fiets, zodat ik het verschil kan ervaren Sylvia?
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja hoor. Geen probleem.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Stromeur schreef: 16 mei 2018, 19:57 Ja hoor. Geen probleem.
Top, ik stuur je wel even een PB wanneer ik hem kan uitproberen.
Alvast bedankt.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie