Groter voorblad ST1x/ST2s

Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

BBB BCR-31 is er in 53 T.

Elders op dit forum gelezen
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
KCSR
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2017, 22:42

Heb een 60T voorblad gemonteerd, zie mijn reactie onder "andere cassette overwegen"

http://www.stromerforum.nl/viewtopic.ph ... t=70#p2820
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een 60T voorblad in combinatie met een 11-25T cassette achter lijkt een erg interessante optie voor het vlakke landje waar we in leven. Gaat het 60T voorblad ook passen op een gewone ST2 (dus zonder de extra s)?
Witte ST3 van maart 2019
stromerrijder
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2018, 20:56

Wie kan me vertellen waar een groter voorblad voor de ST2 te koop is, ik wil vergroten van 52 --> 56 tanden
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 702
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

KCSR schreef: 19 aug 2017, 23:01 Heb een 60T voorblad gemonteerd, zie mijn reactie onder "andere cassette overwegen"

http://www.stromerforum.nl/viewtopic.ph ... t=70#p2820
Hey KCSR, ik had je al een PB gedaan... die link die je post verwijst naar een setje met 3 tandwielen, waarvan de grootste 50 tanden telt. Daarbij zie ik op je foto dat je 60T een grijs blad is en geen zwarte. Klopt de link die je heb gepost? Ik wil ook graag de 60T bestellen namelijk :)

https://www.bike24.com/p2171.html
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Dan maar zo
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2019, 13:04

Het is niet de meest verse topic op het forum maar voor mij wel relevant aangezien ik bijna altijd op het grootse verzet fiets. Ik een st2s en wat mij opvalt is dat het voorblad maar minimaal vrij loopt van de achtervork, ik schat een kleine halve cm. Kan iemand mij vertellen wat er mogelijk is, of moet ik het voorblad iets naar buiten monteren zodat ik meer ruimte krijg voor een grotere diameter.

Wie heeft hier ervaring mee??
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wat is je huidige beperking? 52x11 is ruimschoots voldoende om continue 45km/u te rijden. Dan rij je ongeveer 75rpm, wat eigenlijk aan de lage kant is.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb jarenlang met een lage(re) trapfrequentie gefietst, tot ik last kreeg van mijn knieën. De oorzaak lag voornamelijk bij een verkeerd afgestelde fiets, maar dat maakt voor dit verhaal even niet uit. Door die pijn in mijn knieën, die al snel ontstond als ik ging fietsen, moest ik op zoek naar een oplossing.

Ik heb in eerste instantie de oplossing gezocht in het verhogen van mijn trapfrequentie. Het verhogen van de trapfrequentie is niet iets wat je 1-2-3 aanleert. Dit proces duurt een poosje, maar als je er aan gewend bent, dan wil je niet meer anders.

Waarom zocht ik in eerst instantie de oplossing in het verhogen van de trapfrequentie? Omdat je met een lage(re) trapfrequentie je knieën, je spieren en je pezen zwaarder belast. De te leveren hoeveelheid energie zul je in minder trapbewegingen moeten leveren. Door het verhogen van de trapfrequentie zullen je spieren veel minder snel verzuren, al zal dat bij een Stromer wel meevallen, maar toch....

Een hogere trapfrequentie heeft nog een ander groot voordeel. Bij een hogere trapfrequentie verlopen de dode punten in de pedaalcyclus natuurlijker en wikkelt de trapbeweging zich beter af. Door het sneller doorlopen van de dode punten boven en onderaan de pedaalcyclus wordt het energieverlies gereduceerd en werken de spieren meer op souplesse. Maar voor het fietsen op een Stromer nog veel belangrijker: de spanning op de ketting blijft veel gelijkmatiger en op basis van die kettingspanning reageert de TMM-sensor waarmee de ondersteuning van de motor wordt geregeld. Wanneer je besluit om met klikpedalen (zoals SPD's) te fietsen, dan kun je jezelf ook nog eens aanleren door niet alleen met 1 been de trapper naar beneden te duwen, maar om ook met het andere been de trapper licht omhoog te trekken, waardoor je feitelijk niet je andere been omhoog hoeft te duwen en de spanning op de ketting wordt nog gelijkmatiger. Als je zorgt dat de spanning op de ketting gelijkmatig is, zul je zien dat het veel eenvoudiger is om een bepaalde snelheid aan te houden.

Een trapfrequentie van zo'n 90 omwentelingen per minuut wordt in de fietswereld als "ideaal" gezien. De snelheid van 45 km/uur kun je met zo'n trapfrequentie al bereiken als je fietst op het achtertandwiel 12 of 13. Verhoog je de trapfrequentie naar zo'n 100 omwentelingen per minuut, dan is die 45 km/uur ook haalbaar met tandwiel 14.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mooi betoog Henry :ay
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Henry schreef: 28 mei 2019, 09:32 Een trapfrequentie van zo'n 90 omwentelingen per minuut wordt in de fietswereld als "ideaal" gezien. De snelheid van 45 km/uur kun je met zo'n trapfrequentie al bereiken als je fietst op het achtertandwiel 12 of 13. Verhoog je de trapfrequentie naar zo'n 100 omwentelingen per minuut, dan is die 45 km/uur ook haalbaar met tandwiel 14.
Ik rij vooraan met 50T, achteraan meestal 13T. Wind tegen durf ik al eens naar de 14T gaan, wind en/of vals plat in de goeie richting de 12T Dat met 27.5 x 2.4" banden. De 11T is werkloos... Voordeel is ook een betere kettinglijn.
Plaats reactie