Recup en stabiliteit

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Heeft de recuperatie (frein-moteur) invloed op de stabiliteit van de fiets bij gladder wegdek ?
Zo ja gaat dat uit.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik herhaal anders mijn vraag nog eens met andere woorden :
Met val en gebroken rib 3 weken geleden ben ik best geschrokken. Daarom probeer ik nu wat uit te zoeken hoe je vallen best kan vermijden. Alle tips welkom.

Als de recup hoog staat, dus als je op de motor remt bij zachtjes Indrukken van de remmen, hebben jullie dan het gevoel.dat het achterwiel sneller wegschuift ?

Is het misschien ook,beter om het zadel wat lager te zetten om vallen te vermijden ?
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik voel op mijn ST1 niet echt iets gebeuren als ik zachtjes rem, de display geeft wel aan dat er gerecupereerd wordt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Alex...ik snap je angst. Ik denk niet dat het in dit soort technische dingen zit. Remmen op de motor kan alleen maar veiliger zijn...

Enige tip die ik je kan geven wordt al veel gebezigd op dit forum : defensief rijden..ga uit van het onverwachte, geen overmoed.

Ik ga ondanks top banden nog steeds voorzichtig een bocht door, scan de bocht op steentjes en takjes. .etc..

Zet um op
Aw
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
deff
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2017, 15:51

Hey Alex, de motorrem zou normaal gezien net moeten helpen bij het remmen zonder slippen. De motor zal normaal nooit je wiel blokkeren maar wel serieus helpen met afremmen, je moet dus minder druk zetten op de schijfremmen waardoor je je wiel minder snel zal blokkeren.

De schijfremmen zijn naar mijn ervaring trouwens echt wel ankers, dus vooral daarmee leren doseren lijkt mij belangrijk. Mij overkomt het regelmatig dat ik mijn achterwiel ongewild blokkeer, maar alert blijven en reageren is dan de boodschap.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

De recup stond bij mij op maximum. Het was glad, ik rem heel zachtjes, maar door de recup werd er eigenlijk veel harder geremd, hij schuift weg en baf, 3 weken thuis.

Ik zal ook mijn zadel eens wat lager zetten om sneller de voeten op de grond te hebben en de val nog te voorkomen.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Plaats reactie