Accu: wel of niet de eerste 3x helemaal leeg rijden?

Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Mij adviseerden ze het nog wel per mail, eergisteren.
Ik vraag me af hoe precies dat komt: echt 3 keer achtereen de accu van 100 naar 0 leegrijden.(pauze er tussen was geen probleem)
Of is het ook prima als je er wat soepeler mee omgaat, dat je de accu een keer van 40 weer oplaad naar de 100, en vervolgens daarna weer tot 0 leegrijdt. Ik moest bv van mijn werk weer terug naar huis zien te komen.
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Dat leegrijden heeft kennelijk te maken met het kalibreren van de accu bij ingebruikname en zou bepalend zijn voor de nauwkeurigheid tussen de op het display aangegeven lading en de werkelijke lading van de accu.
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Ik heb hier wat over zitten lezen.
Het gaat inderdaad over het calibreren van wat ze de “digitale batterij” noemen, het informatica-model dat het battery management systeem van de echte “elektrochemische” batterij heeft.
Voor een correct batterijbeheer moet de digitale batterij een correcte weergave van de elektrochemische batterij zijn. Na verloop van tijd wijken de data in het bms echter meer en meer af van de electrochemische realiteit.
Dat leegrijden in het begin zorgt voor calibratie. Of het nodig /nuttig is hangt ervan af hoe juist gecalibreerd de batterij uit de fabriek komt. Ik heb in het topic actieradius hierover wat gepost, maar ben ondertussen met een gebroken rib thuis. Als ik terug kan rijden zet ik mijn onderzoekje verder.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Wat hierboven staat klopt ook bij bv een iphone batterij (weet het maar het is ook een batterij) ik heb dit zelf nog ondervonden, mijn 6s ging heel snel leeg en bij apple vertelden ze mij om de batterij 3 keer te laten leeglopen tot de phone uitviel en weer helemaal opladen.

En warempel, mijn batterij gaat dubbel zo lang mee :shock: . Ik vermoed dat bij de stromers dit ongeveer hetzelfde verhaal gaat zijn.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Net mijn ST2 gaan afhalen zit ook de 1.0 handleiding bij en zoals in de vorige screenshots weergegeven staat er letterlijk in 3 keer helemaal leegrijden (tussenpauzes mag).

Ik ga dit dan ook gewoon volgen, heb dit tot nu toe bij mijn 3 ebikes die hier thuis altijd al moeten doen van de handleiding en nu ook die van de Stromer dus ik vind dit eigenlijk doodnormaal.

Hoe je de batterijen daarna oplaad maakt niet veel uit zeggen ook de meeste handleidingen (heb ze even bij elkaar gelegd) maar elke handleiding praat ook over niet helemaal meer leegrijden na de eerste 3 keer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb het ook nog eens bij mijn dealer gecheckt, en ook zij zeggen: eerste 3x helemaal leeg rijden (of iig tot een procent of drie). Naar de technische onderbouwing heb ik niet gevraagd, dat zal ik doen als ik er weer eens in de buurt bent.

Inmiddels denk ik maar: baat het niet, schaadt het niet dus gewoon doen (MITS je de accu daarna direct aan de lader hangt om diepontlading te voorkomen).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Stromer heeft een blog over de accu geschreven (niet over de eerste 3 keer overigens). Heb mijn accu ook 3 keer leeggereden en nu elke keer bijladen op werk en thuis. Zit vaak rond de 50% bij aankomst, maar met koude en wind zakt dit al ras naar de 45 of lager. Rij ook wel iets meer door dan de eerste 3 keer.

https://www.stromerbike.com/de_CH/blog/ ... eiter.html
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Engelse versie:

https://www.stromerbike.com/en_BE/blog/ ... nd-on.html

En wat bij vroegtijdig uittrekken? Ik kom thuis met 20% en moet paar uur later nog weg, ik plug de stromer in en haal de lader er weer af bij het vertrek, uiteraard is hij niet vol nu maar een deel bijgeladen.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 08 okt 2017, 20:19 Ik wil het best navragen, maar de laatste keer dat ik Stromer rechtstreeks wat vroeg, kreeg ik als antwoord dat ik die vraag niet mocht stellem omdat ik geen problemen met mijn EIGEN Stromer had. Iemand anders met een versie 1.0 handleiding die zin heeft om hier een verklaring voor te vragen bij zijn dealer en/of Stromer en de uitslag hier te posten?
Volgens mij is de verklaring alsvolgt: het advies geld voor de eerste versies van de batterij.

Op de batterij staat een modelnummer. Bij mij is dat ST1306AC. DIt is het nieuwste type 983 Wh, de blauwe dus. Dit staat tevens in de gebruikshandleiding v3, p. 37.

Op de website van Stromer staat het advies niet: https://www.stromerbike.com/nl_NL/kunde ... /akku.html

Conclusie: volg het advies in het (waarschijnlijk verkeerde bijgeleverde) boekje met versienummer 1.0 niet op als je een ST1306AC model batterij hebt.

Mogelijke verklaring: Er zijn te veel boekjes geprint en met nieuwe fietsen meegeleverd.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ter aanvulling: als je op internet zoekt naar het zogenaamde 'priming' van Li-ION batterijen, dan vind je dat dit niet nodig is. Nieuwe Li-ION batterijen hebben namelijk gewoon 100% capaciteit ter beschikking.
Plaats reactie