Achterwiel Stromer ST1 X demonteren en terugplaatsen

Jan S
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:26

Het ringetje van de foto herken ik, maar dat is niet wat ik bedoel. Het ringetjes dat ik bedoel, is een dun borgringetje, dat precies over de achterasmontagebout past en aan beide zijden diagonale ribbeltjes heeft. Als ik het achterwiel weer eens een keer demonteer, zal ik een foto maken. Gezien de afdrukken op bedoeld borgringtje en de afdrukken op de borgmoer van de cassette, lijkt het mij dat het ringetje tussen de rechterachtervork en de borgmoer van de casette hoort.
Jan S
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:26

Had het bericht van mountainmac nog niet gelezen, maar dat zou ook inderdaad het bedoelde ringetjes kunnen zijn, n.l. tussen de kop van de achterasbout en de linkerachtervork.
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Awv schreef: 30 sep 2017, 20:55
De as van het achterwiel zat echt KNIJTERVAST af fabriek. Niet meer zuinig.
Net ook mijn achterwiel los gemaakt om alle lagers te smeren en de as..manmanman wat zat die vast... echt bizar
Dacht heel even dat mijn goede kwaliteit inbus dol zou draaien in de as en dat ik het wiel er nooit meer uit zou kunnen halen....

Trouwens check goed je voorwiel lagers, dit zijn namelijk losse lagerballetjes (bedankt stromer voor terug gaan in de tijd met losse balletjes ipv industriele lagers....echt slecht...) Werkt zoals de shimano "cup and Cone manier)

https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... mrc&uact=8
Sven

kelleke22 schreef: 18 jun 2018, 18:16 Trouwens check goed je voorwiel lagers, dit zijn namelijk losse lagerballetjes (bedankt stromer voor terug gaan in de tijd met losse balletjes ipv industriele lagers....echt slecht...)
Als mijn oude kennis nog steeds geldig is dan is goed gesmeerde cup en conus beter dan industrielagers.
Als je cup en conus vult met losse kogels dan is het lager veel meer gevuld dan met een industrielager mogelijk is.

Maar goed, een industrielager kan je weer afdichten na vullen met vet dus misschien blijven ze beter in het vet over langere duur.
kelleke22
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Sven schreef: 18 jun 2018, 18:58
kelleke22 schreef: 18 jun 2018, 18:16 Trouwens check goed je voorwiel lagers, dit zijn namelijk losse lagerballetjes (bedankt stromer voor terug gaan in de tijd met losse balletjes ipv industriele lagers....echt slecht...)
Als mijn oude kennis nog steeds geldig is dan is goed gesmeerde cup en conus beter dan industrielagers.
Als je cup en conus vult met losse kogels dan is het lager veel meer gevuld dan met een industrielager mogelijk is.

Maar goed, een industrielager kan je weer afdichten na vullen met vet dus misschien blijven ze beter in het vet over langere duur.
Je zegt het indd goed , "een goede gesmeerde"" 8-)

1. Probleem met deze is dat je ze 1 heel goed moet monteren met de juiste druk op balletjes anders gaan je naaf cupjes invreten en kan je in principe je wiel weggooien ALS de cupjes in de naaf vast zitten, (ik heb niet zo goed gekeken of je deze eruit kan halen.....)
2. Weersgevoelig, zit geen seal in zoals bij lagers alleen een rubber capje.
3. Bij lagers druk je de gehele lager eruit en perst er een nieuwe in en je bent klaar, die zitten altijd goed en ook hiervan kan je indd het vet bijvullen door de seal eraf te halen.

Persoonlijk vindt ik voor een fiets met zon prijs vindt ik het schandalig dat ze dit erin zetten... ik verwacht meer Chris king lager kwaliteit bijv.
Plaats reactie