Ik controleer gewoon met de schuifmaat de slijtage.
Ketting slaat door
Tja ik had hetzelfde begon al na zo'n 600 km denk ik. Bleek dat ik het kleinste tandwiel achter al had versleten doordat ik bijna niet schakelde en gewoon optrok in de hoogste versnelling. Er is toen onder garantie een nieuwe cassette geplaatst bij 800 km. En een ander smeermiddel meegekregen, soort wax. Ik schakel nu bij optrekken en wax regelmatig de ketting, nu heb ik met de nieuwe cassette al zo'n 1400 km gereden en geen doorslaande ketting gehad nog.
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD
-
- Pro
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
- Locatie: Hier
- Merk SP: ST2
- Km-stand: Veel
Toch niet normaal denk ik, heb zelfde rijstijl en pas na 4000km preventief de 11 vervangen en ga nu na 10k zelfde actie doen maar wel met nieuwe ketting.Danigator schreef: ↑28 okt 2017, 12:00 Tja ik had hetzelfde begon al na zo'n 600 km denk ik. Bleek dat ik het kleinste tandwiel achter al had versleten doordat ik bijna niet schakelde en gewoon optrok in de hoogste versnelling. Er is toen onder garantie een nieuwe cassette geplaatst bij 800 km. En een ander smeermiddel meegekregen, soort wax. Ik schakel nu bij optrekken en wax regelmatig de ketting, nu heb ik met de nieuwe cassette al zo'n 1400 km gereden en geen doorslaande ketting gehad nog.
Rijd ook meestal op kleinste tandwiel maar let wel op met optrekken.Danigator schreef: ↑28 okt 2017, 12:00 Tja ik had hetzelfde begon al na zo'n 600 km denk ik. Bleek dat ik het kleinste tandwiel achter al had versleten doordat ik bijna niet schakelde en gewoon optrok in de hoogste versnelling. Er is toen onder garantie een nieuwe cassette geplaatst bij 800 km. En een ander smeermiddel meegekregen, soort wax. Ik schakel nu bij optrekken en wax regelmatig de ketting, nu heb ik met de nieuwe cassette al zo'n 1400 km gereden en geen doorslaande ketting gehad nog.
Heb probleem voorgelegd waar ik de fiets gekocht heb en hebben dit teruggekoppeld richting Stromer. Alleen valt de ketting en cassette niet onder Stromer garantie (Stromer geeft alleen garantie op eigen onderdelen waaronder frame etc)
Maar ze willen me iig wel graag helpen om probleem op te lossen. Dus verwacht dat het gefixed wordt...
Sinds ik een race cassette heb gemonteerd gebruik ik 4 kransjes ipv 1 kransje (stom woord eigenlijk ). Mn trapfrequentie ligt nu standaard hoger. En ik boet niet in op ondersteuning (wat ik eerst dus dacht). Duurt hooguit iets langer voor ik max speed bereik. Veel minder herrie van de derailleur, rechtere kettinglijn. Ik beveel het iedereen aan.
Groet Anne Wim
Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Wanneer deze versleten is wil ik toch een andere cassette waarbij de onderlinge verschillen wat kleiner zijn, zodat ik ook wat vaker de één na grootste versnelling kan gebruiken. Vind het verschil nu te groot tussen die twee versnellingen.
Heb ook nog een groter voorblad (60 tanden) liggen en ketting, dat kan ik eventueel ook nog s proberen.
Maar wel apart verhaal die slijtage bij mij in vergelijking met jouw ervaringen.
Sinds juli 2017 ST1X met bodyfloat, shockstop, cateye, Shimano SPD
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Heb je je ketting wel regelmatig gereinigd en opnieuw ingevet? Vuil is echt een kettingvreter.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Hallo allemaal,
Ik heb zojuist mijn ketting voor de 2e keer vervangen wegens slijtage. De originele Shimano ketting heb ik 4000km geleden vervangen door een KMC X9. Alles ok, op het doortrappen na. Dit was overigens alleen bij de 6e, 7e en 8e versnelling achter versnelling 9 achter gaat weer goed. M'n ST1 had er toen 3500km op zitten. Dan zijn die wieltjes toch nog lang niet versleten? Ze zien er in ieder geval nog prima uit.
Welnu, het doorslaan heeft zich na een paar honderd kilometer fietsen vanzelf "opgelost". Nooit geen problemen meer mee gehad. Tot er vanochtend weer een nieuwe KMC X9 op gelegd is. Wederom hetzelfde gedoe. precies zoals voorlaatste keer, 6, 7 en 8 trappen door. Ik hoop maar dat dit weer tijdelijk is, ik baal er flink van. Nu nog steeds geen zichtbare slijtage aan de tandwielen e.d.
Is dit een typisch KMC "probleem" of herkennen meer mensen dit? Naar mijn idee is de derailleur goed afgesteld. Maar ik kan het natuurlijk best mis hebben. Ik heb de beide kettingen vervangen bij de 1% slijtagegrens volgens ketting hulpje.
Ik heb zojuist mijn ketting voor de 2e keer vervangen wegens slijtage. De originele Shimano ketting heb ik 4000km geleden vervangen door een KMC X9. Alles ok, op het doortrappen na. Dit was overigens alleen bij de 6e, 7e en 8e versnelling achter versnelling 9 achter gaat weer goed. M'n ST1 had er toen 3500km op zitten. Dan zijn die wieltjes toch nog lang niet versleten? Ze zien er in ieder geval nog prima uit.
Welnu, het doorslaan heeft zich na een paar honderd kilometer fietsen vanzelf "opgelost". Nooit geen problemen meer mee gehad. Tot er vanochtend weer een nieuwe KMC X9 op gelegd is. Wederom hetzelfde gedoe. precies zoals voorlaatste keer, 6, 7 en 8 trappen door. Ik hoop maar dat dit weer tijdelijk is, ik baal er flink van. Nu nog steeds geen zichtbare slijtage aan de tandwielen e.d.
Is dit een typisch KMC "probleem" of herkennen meer mensen dit? Naar mijn idee is de derailleur goed afgesteld. Maar ik kan het natuurlijk best mis hebben. Ik heb de beide kettingen vervangen bij de 1% slijtagegrens volgens ketting hulpje.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Na 2 kettingen is je cassette aan vervanging toe.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
WTF?!
Dat zal toch zeker niet?? Ik heb nu 7500km gereden. Altijd netjes max iedere 14 dagen alles schoon gemaakt. Cassette ziet er nog tiptop uit. Die zal toch niet echt al versleten zijn?!
Hier is een foto van de cassette. Die ziet er toch niet slecht uit?
Dat zal toch zeker niet?? Ik heb nu 7500km gereden. Altijd netjes max iedere 14 dagen alles schoon gemaakt. Cassette ziet er nog tiptop uit. Die zal toch niet echt al versleten zijn?!
Hier is een foto van de cassette. Die ziet er toch niet slecht uit?
Laatst gewijzigd door heintjep op 30 dec 2017, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen