Ketting slaat door

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik heb dit ook gehad op mijn ST1 na het vervangen van de ketting. Ik heb de nieuwe ketting gereinigd met WD40 en daarna ingeolied met ketting olie en een extra schakeltje er af gehaald. Dit werkte nog niet voor 100% maar na enkele dagen is het vanzelf geminderd en opgehouden.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Ik had de vraag eens voorgelegd aan onze vrienden uit Amsterdam. Zij bevestigen hetzelfde: De cassette ziet er nog wel goed uit, maar is toch al aardig ingesleten op de vorige ketting(en). Zij bevelen aan om zo rond de 4000 à 5000km zowel de cassette als de ketting te vervangen.

Goed, ik heb er nu weer de nodige kilometers op zitten de eerste week, dus ik neem de situatie maar even voor lief, wetende dat het overslaan redelijk snel zal verdwijnen. Ik ga wel bij de volgende wissel meteen 3 kettingen gebruiken, zodat alles op elkaar inslijt en ik dit probleem dus niet meer heb. Zo kan het hele zaakje dus makkelijk 9000km mee zonder problemen.

Nogmaals met dank aan het duidelijke antwoord van Qicq:
De reden dat de ketting overslaat is omdat de tandwielen wel degelijk iets versleten zijn. Hoewel dit niet direct zichtbaar is, is het wel zo dat de ketting inslijt op de achtertandwielen. Om die reden heb je er met de oude ketting geen last van en met een nieuwe wel. Als je hier lang genoeg mee rijd slijt de ketting weer opnieuw in op de tandwielen en is het weer verholpen. Wel is het zo dat je het beste de complete set na ongeveer 5000 a 6000 kilometer kan vervangen, zodoende slijt de nieuwe ketting ook weer minder snel.
Bedankt allemaal voor het meedenken. :cool2:
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

Vandaag na 11k km de Streumer een verwenbeurt gegeven:

Nieuw voorblad 53T
Nieuw 11-kransje
Nieuwe ketting (was net op de totale lengte 1 schakel langer geworden)

Voorblad was niet out of service maar gezien de rest vervangen dit meegenomen.
Is nu m'n 3de 11-je die erop gaat maar rij steeds op 11 andere versnellingen worden
zelden of nooit gebruikt.

De conclusie is in mijn geval elke 4K KM een 11-je vervangen want heb nu iets
te lang gewacht want zat er iets doorheen.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Streumer schreef: 06 jan 2018, 16:06 Vandaag na 11k km de Streumer een verwenbeurt gegeven:

Nieuw voorblad 53T
Nieuw 11-kransje
Nieuwe ketting (was net op de totale lengte 1 schakel langer geworden)

Voorblad was niet out of service maar gezien de rest vervangen dit meegenomen.
Is nu m'n 3de 11-je die erop gaat maar rij steeds op 11 andere versnellingen worden
zelden of nooit gebruikt.

De conclusie is in mijn geval elke 4K KM een 11-je vervangen want heb nu iets
te lang gewacht want zat er iets doorheen.
Stromeur,

Welk model Stromer rij jij en heb je het 11-je van de standaard cassette vervangen?

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

ST2 en ja van de standaard
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Streumer schreef: 06 jan 2018, 16:15 ST2 en ja van de standaard
Dank, je antwoord net zo snel als de Stromer rijdt :d3:

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Mijn ketting begon iets over de 4 k kilometers ook regelmatig door te slaan, alleen op de kleinste krans. De fm vond de cassette er echter nog wel ok uit zien. Kettingen waren nieuw, dus daar kon het niet aan liggen. Ik heb nieuwe krans 11 erop gezet, probleem weg. (Ketting ratelt nu wel beetje, iemand tip hoe ik dat wegkrijg?)
FB48B2E9-D062-4E79-9E53-CB5117C04AE3.jpeg
FB48B2E9-D062-4E79-9E53-CB5117C04AE3.jpeg (1.51 MiB) 3740 keer bekeken
Op de foto rechts de versleten krans, links de nieuwe. Op het eerste gezicht nauwelijks verschil, maar het is er wel, ik ben verbaasd over de invloed van de op het oog minimale slijtage. Het ziet er wel even wat anders uit dan de foto’s van Reinout elders.
Op 2 uur zit het grootste verschil.
Mijn conclusie: als je mazzel hebt kun je met versleten meuk lang probleemloos doorrijden, en never change a winning team (ketting plus cassette slijten samen lekker in)
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

philipbo schreef: 13 jan 2018, 14:43 Kettingen waren nieuw, dus daar kon het niet aan liggen. Ik heb nieuwe krans 11 erop gezet, probleem weg. (Ketting ratelt nu wel beetje, iemand tip hoe ik dat wegkrijg?)
Volgens mij, ondanks at de ketting nagenoeg nieuw is en de krans nieuw, toch een kwestie van inwerken op elkaar. Zal toch snel voorbij moeten zijn.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

philipbo schreef: 13 jan 2018, 14:43 Ik heb nieuwe krans 11 erop gezet, probleem weg. (Ketting ratelt nu wel beetje, iemand tip hoe ik dat wegkrijg?)
Op de foto rechts de versleten krans, links de nieuwe. Op het eerste gezicht nauwelijks verschil, maar het is er wel, ik ben verbaasd over de invloed van de op het oog minimale slijtage. Het ziet er wel even wat anders uit dan de foto’s van Reinout elders.
Ik heb er nu m'n derde 11-kransje opzitten en mij lijkt die helemaal niet versleten maar wie ben ik.
M'n eerste keer dat ik het verving sloeg die ketting ook soms over maar de echte oorzaak was dat de kransjes speling
hadden op de cassette as en zo niet perfect op de afstelling van de derailleur paste. Rek op de ketting meten is een goede indicator van de slijtage (ik doe dit met de schuifmaat want heb geen kettingmeter).

Hier kan je mijn slijtage zien viewtopic.php?f=8&t=12&p=59#p59 de laatste keer dat ik het verving was het nog veel slechter de ketting zat door het kransje.
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Eens dat het er niet erg versleten uit ziet, maar na vervanging is doorslaan verleden tijd. Dan kan ik niet anders concluderen dan dat het aan slijtage lag. Speling op krantjes kan ik me niet zoveel bij voorstellen, de boel zat stevig aangedraaid. En had ik dan niet ook op de grotere kransjes problemen moeten hebben?
Plaats reactie