Ketting slaat door

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Mijn redenering was eerst zorgen dat de ketting weer op het kleinste tandwiel gaat en dan fijnafstelling. Wanneer je begint met fijnafstelling heb je misschien later niets meer over. Maar gewoon proberen en tellen hoeveel slagen je maakt en welke kant op zodat je weer terug kan gaan naar de oorspronkelijke positie. Gaat erom dat het overslaan stopt en je weer lekker kan Stromeren.

Fijne zondag allemaal. Heerlijk weer om te Stromeren :aq

Groet Mark
Laatst gewijzigd door Lamkram op 11 mar 2018, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Ik Stromer voorlopig nog niet :? , het is men huidige fiets nog, maar heb het afdekplaatje van het schakelgroepje er eens afgehaald, en je ziet hem wel schakelen, (tandwieltje in behuizing beweegt, en je voelt tegendruk van de hendel), maar nog schakelt hij niet op de kleinste ondanks bijstellen moer en vijs van derailleur, dan houd het op.

Het was ook ineens van de ene dag op de andere , dus niet van slijtage denk ik dan, ik rij namelijk veel op het één na laatste tandwiel
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lamkram schreef: 11 mar 2018, 10:00 Mijn redenering was eerst zorgen dat de ketting weer op het kleinste tandwiel gaat en dan fijnafstelling. Wanneer je begint met fijnafstelling heb je misschien later niets meer over.
Als een fiets eerst wel naar het kleinste tandwiel schakelde en na verloop van tijd/gebruik niet meer, dan gaat het om de fijnafstelling en kun je dat rustig met het moertje bij de shifter bijstellen, daar is dat moertje namelijk voor.

Wat jouw FM zegt, dus eerst grof afstellen dan daarna fijn afstellen, is van toepassing op het monteren een nieuw derailleur, het vervangen van de derailleurkabel, of als de marge van het moertje bij de shifter niet meer volstaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Stromeur schreef: 11 mar 2018, 14:49 Wat jouw FM zegt,
Is dezelfde als die van jou :D

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

I know :D
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
gert
Pro
Pro
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jan 2018, 11:26

Ik heb sinds 3 maanden mijn stromer ST1X en in het begin had ik al last dat de ketting oversloeg alleen in de laagste versnelling, alles moet zich settelen , twee keer terug geweest naar de dealer en ze hebben de derailleur afgesteld, het is jammer genoeg nooit helemaal opgelost soms slaat hij nog over.
Aan het eigen onderhoud zal het niet liggen, ik maak de fiets 3 keer per week schoon inclusief ketting tandwielen en derailleur wieltjes, en bij regen een extra schoonmaakbeurt na de rit. Ik gebruikt als smeermiddel Squirt lube.
Ik neem het af en toe overslaan maar voor lief, heb er nu ca. 3000km op zitten en met de kettingmeter hou ik de rek bij, de 0.75 past er net niet in, ik verwacht dat ik met 4000km de tandwiellen (alleen 11 en 13 tands) en de ketting preventief vervang en hopen dat het dan wel goed gaat. het is alleen lastig als je even goed wil aanzetten :ck:
IK ben nog zoek geweest naar een groter voortandwiel maar die hebben ze bij stromer helaas niet, in ons vlakke kikkerlandje had er best een ander tandwiel verhouding op gemogen zodat je niet altijd op het kleinste achtertandwiel hoeft te fietsen :cool2: cardans ligt nu rond de 80 omw/per min vind ik persoonlijk te hoog omdat ik mijn knieën het lekkerder vinden als ik op kracht fiets dan op souplesse :D
philipbo
Expert
Expert
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:35

Probeer je ketting eens om te draaien, sommige kettingen hebben een draairichting (als je begrijpt wat ik bedoel)
Golvas

Dus jij komt hier nu doodleuk beweren dat én die ketting een draairichting heeft, dat én die ketting er verkeerd op lag van in de fabriek en dat bovendien niemand (dealer !) dat eerder zag ? ... :mrgreen:
Smolly
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2019, 05:53
Locatie: Brabant
Merk SP: Stromer ST5 ABS

Heb ongeveer 2000km erop zitten en ondertussen een "Wippermann Connex 11SE E-Bike Chain 11-speed 124 Links" gekocht om af te wisselen met de originele KMC X11 ketting. Dus vandaag de KMC eraf gehaald en de Connex erop gelegt (na het verwijderen van 4 linkjes).
Maar bij het test ritje slaat de ketting bijna continue door op het kleinste blad (11).
Alleen op het kleinste blad, is dit vanwege slijtage van het kleinste blad? Terwijl ik geen probleem had met de originele ketting.
Of is het niet zo simpel en moet de derailleur ook afgesteld worden op de nieuwe ketting?
Of is de quick link van Connex te groot?

Alvast dank voor de hulp.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Smolly schreef: 06 jul 2019, 16:59 Heb ongeveer 2000km erop zitten en ondertussen een "Wippermann Connex 11SE E-Bike Chain 11-speed 124 Links" gekocht om af te wisselen met de originele KMC X11 ketting. Dus vandaag de KMC eraf gehaald en de Connex erop gelegt (na het verwijderen van 4 linkjes).
Maar bij het test ritje slaat de ketting bijna continue door op het kleinste blad (11).
Alleen op het kleinste blad, is dit vanwege slijtage van het kleinste blad? Terwijl ik geen probleem had met de originele ketting.
Of is het niet zo simpel en moet de derailleur ook afgesteld worden op de nieuwe ketting?
Of is de quick link van Connex te groot?

Alvast dank voor de hulp.
Je krans is (te ver) versleten voor de nieuwe ketting. Kettingen frequenter wisselen om slijtage over alle onderdelen gelijk te laten gaan. Je hebt te lang gewacht met ketting NR 2. Vervang de versleten krans(jes) en rij met 2 nieuwe kettingen die je elke 500 km wisselt. Of rij verder met de versleten ketting en versleten kransjes en vervang alles als dat overslaat en begin opnieuw met 2 kettingen en nieuwe kransjes/cassette.
Plaats reactie