Ik heb een toe toe Toeter

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De claxon zit inderdaad op een plek op de Stromer waar de allermeeste blerf wordt verzameld: pal boven de trap-as. Voor de claxon zit een roostertje, maar dat zal de blerf niet tegenhouden. Sterker nog: ik verwacht juist dat alle blerf er dankzij dat roostertje extra goed aan kan hechten.

Het zal de design afdeling van Stromer zijn geweest die de locatie van de vermaledijde toeter heeft uitgekozen (zo onzichtbaar mogelijk, en dat snap ik heel goed). Ik heb op Eurobike direct bij Stromer mijn zorgen geuit over de plek van de toeter, maar Stromer is ervan overtuigd dat dit geen énkel probleem op gaat leveren.

Mooie praat of getoetst aan de praktijk? Ik hoop dat laatste, maar we zullen het moeten gaan meemaken. (Ik hoop niet dat Stromer de eindgebruikers opnieuw als bèta tester inzet, dat zou namelijk geen goeie zaak zijn.)

Trouwens: als een toeter binnen die twee of drie jaar garantie meermaals stuk gaat door blerf, dan heb je ook buiten die garantieperiode echt wel een poot om op te staan: ondeugdelijke montage. Daarnaast geeft Stromer op reparaties ook garantie, dus als de garantie op je Stromer zelf is verlopen, maar twee maanden daarvoor is de toeter vervangen of hersteld, dan zal Stromer dit gewoon weer voor je moeten oplossen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toetertopics samengevoegd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Het is nog best wel lastig om een goede plek voor een toeter te vinden. Het is een rond ding, dat door trilling de lucht in beweging moet brengen. De richting van de luchttrilling is het best naar voren gericht, immers de waarschuwing is voor iets waar je naartoe fietst.

Inbouwen is een opgave. Achter het zadel hangen of op de bagagedrager is niet ideaal. De onderkant van het frame is dat ook niet, maar de plek voldoet omdat je toch schuin voorwaarts de lucht in trilling kunt brengen. Ik heb op de Bultaco de toeter op het stuur gevonden achter het 'stuurspatbordje'. Op het stuur is zo voldoende plaats om deze te onttrekken aan het gezicht.

De beste plek is - wat mij betreft - aan het stuur of rechtop op het voorspatbord, zoals je een koplamp op het voorspatbord zou bevestigen. Deze positie heeft mijn voorkeur. Als je de toeter moeilijk aan het gezichtsveld kunt onttrekken, dan maar pontificaal in het zicht: als vormgever kun je namelijk ook een statement maken.

Een interessante ontwikkeling is het combineren van functies, zoals de koplamp- en toeterfunctie. Evenzo is een combinatie van een spiegel met de toeterfunctie denkbaar. Zeker bij een grotere 'koekenpan'-spiegel of 'vliegenmepper' (@stromeur: Stromer Forum woordenboek?) zoals op de Bultaco gemonteerd is. Van dit idee heb ik echter nog geen voorbeelden op Internet kunnen vinden.

Image1.png
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 27 jan 2018, 11:46, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zowel klever als QWIC hebben de toeter bovenop het spatbord van het voorwiel gezet, lijkt me een pak logischer. Maar wie weet, misschien maken we ons zorgen voor niets.
En die toe toe toeter op de Stromer staat nu opgesteld als bijkomend spatbord voor de controller.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik zou zelf denk ik kiezen voor montage onder de lamp aan het stuur zo dicht mogelijk bij het balhoofd dus onder de stuur pen. Daar lopen de kabels voorlangs en alles is daar ook mat zwart dus denk ik dat hij niet zo opvalt.

Ik ben niet zo enthousiast over de plek die stromer heeft gekozen. hey is best een grote puist met de omhuizing op het verder zo strakke witte frame.

Zijn er ST2s rijders die de lange kap waar de controller onder zit er al eens af hebben gehad? Is die stekker bij jullie ook ongebruikt? Ik heb zelf zo'n vermoeden dat die misschien bij de ST2s wel in gebruik is. Als dat zo is dan moet die stekker voor de extra functies zijn die de ST2s heeft tov de ST2. Interessant voor groot licht, remlicht en misschien wel de toeter.
Afbeelding
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Elsje schreef: 27 jan 2018, 16:14 Zijn er ST2s rijders die de lange kap waar de controller onder zit er al eens af hebben gehad?
Ik zelf nog niet. Maar als Stromer consistent is in het gebruik van kleur - en daar ga ik wel van uit - dan zie ik aarde (zwarte draad) en CANbus (groene, bruine draad).
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

'Losse' stekker is voor de dealers om uitleesapparatuur aan te koppelen.
+STROMER- ST5
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

RHJ schreef: 28 jan 2018, 21:27
Elsje schreef: 27 jan 2018, 16:14 Zijn er ST2s rijders die de lange kap waar de controller onder zit er al eens af hebben gehad? Is die stekker bij jullie ook ongebruikt? Ik heb zelf zo'n vermoeden dat die misschien bij de ST2s wel in gebruik is.
'Losse' stekker is voor de dealers om uitleesapparatuur aan te koppelen.
Dat kan, maar is dan wel omslachtig. Immers, de rosenberger connecter op het frame (waar de oplader op aangesloten wordt), heeft dezelfde 3 draadjes beschikbaar. De uitleesapparatuur kan dus direct aan de fiets gekoppeld worden zonder toegang tot de losse stekker ergens onderin de fiets.

Ik ben wel benieuwd óf er uitleesapparatuur bestaat voor dealers, en welk type/fabrikaat dit dan is.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

[cross post]

De toeter ziet eruit als een mooie aftermarketoplossing voor de oudere Stromers.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een toeter. Als deze los leverbaar is met het beugeltje, dan heb ik daar wel oren naar.

Knipsel.PNG
Laatst gewijzigd door rvaneijk op 08 jul 2018, 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie