Ik heb een toe toe Toeter

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vanwege nieuwe wetgeving zijn alle nieuwe Stromers vanaf 2018 voorzien van een toeter. De toeter bevindt zich aan de onderkant van het frame, net boven de trapas, en wordt bediend met een knop op het stuur:

Stromer ST5 toeter lokatie.jpg
Stromer ST5 toeter lokatie.jpg (57.89 KiB) 4895 keer bekeken
Stromer ST5 Toeterknop.jpg
Stromer ST5 Toeterknop.jpg (86.12 KiB) 4895 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met de komst van de toeter lijkt de door velen zo verfoeide fietsbel, die standaard op de Stromers zat, maar die zo zacht klinkt dat je er feitelijk niks aan hebt, overbodig te zijn geworden.

Volgens Stromer heeft de toeter een volume waar je alles en iedereen mee de weg afblaast. Niet omdat Stromer dat nou zo'n leuke toevoeging vindt (in tegendeel was mijn indruk). Maar kennelijk is dit hoge volume in bepaalde landen nu verplicht dus Stromer moest wel. Het aantal decibels van de toeter is niet opgegeven, en ik kon de toeter helaas ook niet testen op Eurobike, want ze waren -vanwege dat knetterharde volume- softwarematig uitgezet op alle Stromers die daar stonden.

De praktijk zal moeten uitwijzen wat wij van de toeter gaan vinden, en dan vooral hoe andere weggebruikers hierop gaan reageren. Persoonlijk verwacht ik dat een goeie fietsbel eveneens onmisbaar blijft, om mensen als je eenmaal vlak achter ze rijdt geen rolberoerte te bezorgen met de toeter. Een bel zoals de SpurCycle is dan ineens geen irritatiebel of hellbell meer, maar een vriendelijk alternatief voor een toeter die misschien wel veel te dwingend en agressief over komt.

Maar hoe dan ook: ik verwacht dat Stromers die straks de beschikking over een toeter krijgen hun komst vanaf grote afstand aan medeweggebruikers kenbaar kunnen maken. (Of de toeter ook goed hoorbaar is voor automobilisten weet ik niet, maar dat is minder relevant aangezien we op de rijbaan meer betoeterd zullen worden dan dat we zelf toeteren.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En dit is 'm dan, zij het ietwat scheef gemonteerd in de adapter. Deze is van de ST1 X Ocean, ik heb die op de ST5 ook gefotografeerd en die zat evenmin recht:

Stromer toeter 1.jpg
Stromer toeter 1.jpg (2.83 MiB) 4886 keer bekeken

Het geval wil dat de toeter, vanwege het feit dat de Stromer af fabriek geen spatlap heeft, gemonteerd is op werkelijk de aller-, áller, ALLERmeest bemodderde plek op het frame. Volgens Stromer is dit geen probleem, maar ik heb toch wat reserves.

Ik zie een open "grill". Maar wellicht heeft de toeter onverhoopt toch een IP rating? (IP rating is de mate van (spat)waterdichtheid van een product.) En zelfs als die IP rating er is, dan nog zal de grill en uiteindelijk het deel daarachter volledig dicht gaan slibben als we dit niet zeer regelmatig gaan schoonmaken, en ik vraag me af wat voor effect de modder heeft op het aantal geproduceerde decibels.

Volgens de technische man van Stromer is dit echt allemaal geen probleem, bij auto's schijnt de toeter ook vaak ergens onderaan in een open deel te zitten, dus misschien zoek ik spijkers op laag water. Ik hoop het :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Het is duidelijk dat het geen liefdevolle integratie is zoals wel met de M99pro op de ST5, wat zullen de dames en heren van ontwerpafdeling gevloekt hebben toen ze de specificaties/vereisten te horen kregen. Dat de claxon de smerigste plaats op de fiets toebedeeld heeft gekregen plus het gooi- en smijtwerk in de adapter geven een aardig inkijkje in de gemoedstoestand van de ontwerpafdeling voor wat de claxon betreft... Toet! :girl:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 04 sep 2017, 15:33 wat zullen de dames en heren van ontwerpafdeling gevloekt hebben toen ze de specificaties/vereisten te horen kregen.
Klopt :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

....heb al een geschikte naam voor dit object gevonden: "de puist"....
Maar dat zal Stromer vast niet kunnen waarderen. Het is in ieder geval beter dan "het gezwel".

Optisch doet deze toeter op die locatie de fiets geen eer aan. Zal heus kwalitatief een prima product zijn maar het ziet er niet uit.

Groetsels, Reinout
Lomito

Reinout-St1x schreef: 04 sep 2017, 21:21 ....heb al een geschikte naam voor dit object gevonden: "de puist"....
Ik zou voor troeptoeter gaan... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 04 sep 2017, 21:21 Optisch doet deze toeter op die locatie de fiets geen eer aan. Zal heus kwalitatief een prima product zijn maar het ziet er niet uit.
Of all places lijkt mij dit optisch wel de minst erge. (Maar de de modder..) Die toeter moest er nu eenmaal op, en zal verwacht ik enigszins vrij van belemmeringen en naar voren gericht moeten worden. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ze hem dan hadden moeten plaatsen, zonder het frame zelf te moeten aanpassen. Ik denk dat het een leek niet eens zal opvallen dat-ie er zit.

Mooier zou misschien een subtielere uitsparing zijn geweest ergens in het frame, maar ik denk niet dat Stromer hiervoor een compleet frame gaat aanpassen en ik weet ook niet waar een toeter van dit formaat sowieso in het frame zou passen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
AmPeer
Expert
Expert
Berichten: 270
Lid geworden op: 17 aug 2017, 19:11
Locatie: ALMERE

Ik ben benieuwd of t.g.v de aanstaande wetswijziging 2018 niet alleen nieuwe maar ook bestaande Stromer-fietsen alsnog met een puist (met dank aan Reinout) uitgerust moeten gaan worden

Ik moet de Spurcycle nog bestellen maar wellicht is het beter even te wachten en t.z.t. voor een mooier gestijlde puist te kiezen
sinds 02 sept 2017 St2S - spurcycle bel - bodyfloat - shockstop 30 gr- Ortlieb back-roller pro plus
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

De huidige Speed Pedelecs schijnen niet naar deze nieuwe standaard gebracht te hoeven worden.
De datum ten naam stelling zal het kantelpunt gaan worden. Dus je zal straks modellen St1X 2017 zien MET en ZONDER remlicht/toeter. (= voorbeeld); dat had dan te maken met de datum.
De nieuwe 2018 modellen zijn al voorbereid; voor de 2017-modellen zullen er dus accessoires beschikbaar komen. Sterker nog: zijn !

Een beetje zoals auto's uit de oldtimer categorie waar je niet met terugwerkende kracht airbags of gordels in hoeft aan te brengen.

Ik heb al even met een toeter gereden ( https://orpland.com/ ) maar dat was geen succes. Geen enkel probleem met de luidheid....maar de fietsers die aan de kant moesten misten het bromfietsgeluid dat bij een toeter hoorde......en dachten dus dat de toeterdrager (zijnde een brommer) nog ver weg was.
Dit soort publieksgewenning zal aangepast worden als speed pedelecs standaard een toeter gaan gebruiken; dan wordt het standaard en daar zal het publiek vervolgens weer op gaan reageren......duurt gewoon even.

Daarmee blijft mijn Spurcycle mooi zitten.....

Grtz, Reinout
Plaats reactie