kapotte velg

Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Afgelopen vrijdag voor het eerst een lekke band. Dat was op zich niet zo spannend (gelukkig al in de middag naar huis gefietst, dus het was licht), maar waar ik meer van schrok was onderstaande ...
Schrik, een gat in de velg
Schrik, een gat in de velg
IMG_1380[1].JPG (2.46 MiB) 4608 keer bekeken
Juist, een gat in mijn velg. Ik was niet hard ineens met de band op de weg terecht gekomen toen de band lek ging, die liep gewoon leeg (dacht eerst dat het wiel los ging vanwege het gezwabber, maar bleek dus een leeglopende band)
Dealer gebeld, die komen hem deze week hoop ik ophalen. Waren wel verbaasd toen ze de foto zagen.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

op welke fiets zitten deze velgen??,lijkt me op gebarsten plastiek :shock: :shock:
Zou zeggen spanning op een spaak te groot en daardoor de velg kapot getrokken,maar dit lijkt me vergezocht.
Nog nooit eerder de fiets verplaatst met het slot nog bevestigd door de spaken heen??
Zeker niet plezant om vast te stellen,maar iedereen zal even nieuwsgierig zijn om te weten wat dit veroorzaakt heeft.
Hou ons op de hoogte,misschien leidt dit tot een tip om in de toekomst ongevallen te vermijden en regelmatig de velgen te controleren op schade.
ST3 cool White
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Spaakspanning kan idd. te hoog zijn maar ik zie ook een ongebuste velg daar komen wel vaker haarscheurtjes in en als dat je niet opvalt........krijg je na verloop van tijd dit resultaat.
Tijdens het schoonmaken van mijn fietsen en van "klanten" controleer ik altijd de velgen op haarscheurtjes en onrechtmatigheden...is dit al een oudere fiets?
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

ST1X, dus ik vermoed Alex Rimms velgen, niet?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Zag je de kleur van de spaak en de "versheid' van de breuk ? ... hoe frequent poets en onderhoud jij je fiets ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Yep.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Golvas schreef: 07 jan 2019, 21:25 Zag je de kleur van de spaak en de "versheid' van de breuk ? ... hoe frequent poets en onderhoud jij je fiets ?
Zo te zien net zo weinig als ik, dat zou naar mijn mening geen scheur of breuk mogen veroorzaken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Schoonmaak stond gepland voor afgelopen weekend. Met vies nat weer doe ik dat normaliter wekelijks. De spaken en velg worden dan niet volledig schoongeboend maar snel het grote vuil, dat goed schoonmaken gebeurt (afh van de vuiligheid) eens per maand/2 maanden. Maar dat mag de breuk niet veroorzaken. Bij het plaatsen van de winterbanden (eind november) volledig schoongemaakt en toen was er niets zichtbaar. Ik ben geen kenner en haarscheurtjes zou ik dan mogelijk niet zien overigens.
Er is tijden beurten (laatst in september) nooit iets over gezegd, spaak vervangen in september/oktober en toen ook geen opmerkingen over de rest van het wiel. Dus ik ben net zo benieuwd als eenieder.

Fiets is van oktober2017.
Vandaag eens bellen wanneer ze de fiets komen halen. Nog niets gehoord. Had in eerste instantie gezegd dat ik geen leenfiets nodig had, maar na 2 dagen in de auto wil ik graag toch weer de regen in :d3:
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Regelmatig(er) poetsen veroorzaakt uiteraard geen scheur of breuk maar je gaat de aanwezigheid van dergelijke mankementen wel vlugger vaststellen, wat je dan weer - mocht je dat willen - in de mogelijkheid stelt om ze eerder aan te pakken.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Dat klopt zeker.
Omdat ik zo slim was bij het monteren van de winterbanden ze er verkeerd om te leggen (tegen de looprichting :oops: ) had ik ze een maand geleden omgedraaid, toen ook niet opgevallen.
Maarja, donderdagochtend komen ze de Stromer ST1x ophalen. Leenfiets wordt dan afgegeven dus gewoon doorstromeren, op naar de winter :bp:

To be continued.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Plaats reactie