Versnellingsnaaf vs Derailleur - wat zijn de meningen?

Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Moet nog aan mijn eerste Speed Pedelec beginnen namelijk. Versnellingsnaaf lijkt aantrekkelijk ivm onderhoud en slijtage?
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn belangrijkste overweging is middenmotor vs achterwielmotor. Welke voelt voor jou natuurlijker? Welke vind jij fijner fietsen? Vind je het belangrijk om *echt* 45 km/h te halen of is 40 km/h ook prima?

Als je uitkomt op een achterwielmotor dan is een naaf (nog?) niet mogelijk. Althans: ik ken geen enkele fiets die dit heeft. Het beste wat in de buurt komt is dan een achterwielmotor met Pinion systeem ("naaf" in trapas). Als je uitkomt op middenmotor wordt de overweging interessanter. Dan wordt het afhankelijk van het soort naaf en of je daarmee een fatsoenlijke trapfrequentie haalt. Ik heb 2 dagen op een fiets met Nuvinci naaf gefietst en mijn voorzichtige conclusie is: DAT NOOIT MEER!!! (ja: "voorzichtig" was sarcastisch bedoeld). Aan de andere kant heb ik ook (kort) met een middenmotor icm Rolhoff naaf gefietst, dat was een stuk beter.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

De Sparta R5te heeft hubmotor met naafversnelling, maar ik ken geen SP hiermee uitgevoerd.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Hetgeen ik van fietsenmakers heb vernomen is, dat een achternaaf niet bestand is tegen de krachten van een sterke motor en er erg snel slijtage en haperingen zullen optreden en je behoorlijk in de kosten valt.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

Ik heb ervaring met een Flyer rs high speed 350 watt middenmotor en hij was geleverd met derailleur en dat schakelde lekker snel echter vrat hij werkelijk het kleinste tandwiel (de 11) achter op omdat er best wel aan getrokken wordt door zo;n middenmotor. Mijn dealer heeft toen kostenloos een ombouw gedaan naar een nuvici naafversnelling in het achterwiel en de fiets was meteen onderhoudsvriendelijker maar minder snel schakelen want je mag dan even geen pedaaldruk geven tijdens schakelen.I ik haalde ook niet meer de topsnelheden die ik daarvoor haalde. Ik was niet helemaal ontevreden met de fiets maar had voor de ombouw wel al flink de balen van dat tandwiel vreten dat ik een rond ging kijken en de Stromer ST2 tegen kwam op het internet. Tijdens een bezoekje aan mijn dealer vertelde ik enthousiast over de Stromer en het mooie was dat zij er al eerder van hadden vernomen en Stromer dealer werden. Het duurde ook niet lang voor ik mijn Flyer in heb geruild en toen de keuze heb gemaakt voor een St2 omdat ik de ST2s qua kleur niet mooi vond en het d2i schakelnsysteem maar onzin vond en die supernova koplamp had wel mijn aandacht maar vond dat en die betere remmen/banden wel leuk maar nu ook weer niet echt het grote prijsverschil waard. De ST2 was een heerlijke fiets en hij heeft mij vele kilometers plezier gegeven en ik heb al die tijd geen tandwiel hoeven te vervangen want de achterwielmotor duwt de boel vooruit en trekt dus niet vol koppel/vermogen aan die paar tandjes die contact hebben met de ketting zoals de middenmotor van de Flyer deed.
Na al deze positieve ervaringen zag ik met een lach op mijn gezicht de ST5 komen en ik dacht die wil ik hebben dus gelijk besteld en omdat de wacht nog wat langer was dan verwacht en mijn dealer wel al een koper had voor de ST2 kreeg ik het aanbod om een ST1x 2018 te rijden zodat de andere klant zijn ST2 in ontvangst kon nemen. De ST1x was ook een heerlijke fiets die zeker niet onder deed voor mijn 2016 ST2 en de koplamp was zeker beter omdat hij breder straalde en meer licht opbracht waardoor de konijntjes wat eerder gezien werden ten opzichte van het bundeltje wat de ST2 opleverde wat slechts het fietspad oplichtte en niet de omgeving waar de dieren/mensen vandaan kunnen komen. Dat licht maakte mij nieuwsgierig naar de supernova en bouwlampverhalen die ik hier op het forum had gelezen en het duurde niet lang voor ik mijn ST5 had en het zelf mocht ervaren WAUW dat is pas verlichting! De d2i is op zich ook wel prettig maar ik moet zeggen dat ik het ook niet vervelend had gevonden om gewoon te schakelen zoals op de ST2/St1x of de ST3, De remmen van de ST5 zijn wel een wereld van verschil met de ST2 en de ST1x en het vermogen uiteraard ook alhoewel mijn ST2 toen hij het fenomeen scooteren kreeg ook echt een beest was qua ondersteuning en ik mij afvraag hoeveel meer er wel niet in die ST2 zat of er in die ST5 zit. Genoeg afgedwaald off topic nu :lol:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

MarcoRasser schreef: 22 dec 2018, 09:03 Ik heb ervaring met een Flyer rs high speed 350 watt middenmotor en hij was geleverd met derailleur en dat schakelde lekker snel echter vrat hij werkelijk het kleinste tandwiel (de 11) achter op omdat er best wel aan getrokken wordt door zo;n middenmotor.
Goedkoopste optie: hogere trapfrequentie aanleren. Beter voor je knieen en beter voor je aandrijflijn. Ongeacht het type fiets.

Verder kies ik altijd voor derailleur: ingewikkelde schakelmechanieken kunnen alleen maar kapot gaan, enorme vervangingskosten en zeker met een zware middenmotor is er volgens mij niet 1 naafschakeling die daar echt voor bedoeld is. Ook de zeer goede Rohloff niet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 22 dec 2018, 09:15 Ook de zeer goede Rohloff niet.
Inderdaad. Vraag maar aan Reinout, die heeft er 2 kapot gefietst. Je krijgt wel steeds keurig onder garantie een nieuwe, dat dan weer wel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

Met hogere trapfrequentie bedoel jij minder op de 11 of heb jij het idee dat ik geen goede cadans heb Daniel?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Klopt: hogere cadans = kleinere versnelling rijden = meer grip op de 12-13-14 = minder slijtage.
En het is stuk lagere belasting voor je knieen.

De Rohloff is gemaakt voor man-power, niet voor 350-500w extra vermogen. Dat kan het binnenwerk niet aan.
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Top reacties mensen! Had dit al op internet vernomen maar ik denk ik check het ff met de experts! Ben vooral aan het kijken naar Demo ST1 of tweedehands ST2. Commute is voor mij zo’n 60 km op en neer (2x30) en zijn lange rechte stukken.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Plaats reactie