Versnellingsnaaf vs Derailleur - wat zijn de meningen?

MarcoRasser
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
Locatie: Spijkenisse
Merk SP: stromer
Km-stand: ongoing

Succes met besluiten en het zijn beide erg prettige fietsen
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Het enige goede alternatief wat ik heb gezien voor hub motor + ketting, is the pinion naaf versnelling voor, tandriem en hub motor achter. Zelf heb ik deze combinatie zien staan op een Santos wereld fiets bij Juizz in Utrecht. Ik heb er helaas niet op gefietst om je te kunnen vertellen of deze ook lekker schakelt en of je makkelijk topsnelheid bereikt, maar ik denk technisch gezien dat ik deze combinatie liever op mijn stromer had gezien.

https://pinion.eu/en/e-bike/
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wat is toch de aversie van iedereen tegen de good old derrie? Dat beetje kettingonderhoud?
Ik zou echt geen ingewikkelde versnellingsbak willen in een fiets.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Daniel1975 schreef: 22 dec 2018, 20:24 Wat is toch de aversie van iedereen tegen de good old derrie? Dat beetje kettingonderhoud?
Ja. En de slijtage.
Daniel1975 schreef: 22 dec 2018, 20:24 Ik zou echt geen ingewikkelde versnellingsbak willen in een fiets.
Ik wel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ook wel. Op mijn Cannondale Bad Boy 0 zit een Shimano Alfine 11 naaf, en op mijn Sparta Silver Bullet beachcruiser eentje van SRAM. Ik vind het erg prettig dat ik op die twee fietsen nergens meer naar om hoef te kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

FreddyH schreef: 22 dec 2018, 20:33
Daniel1975 schreef: 22 dec 2018, 20:24 Ik zou echt geen ingewikkelde versnellingsbak willen in een fiets.
Ik wel.
Ik moet er wel bij zeggen dat bij de naaf de versnellingen wel goed gepositioneerd moeten zijn, er is namelijk achteraf geen mogelijkheid tot aanpassen...

Het is dus niet gezegd dat ik gegarandeerd voor de naaf zou kiezen als al het andere hetzelfde is. Zó erg vind ik het schoonmaken nu ook weer niet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En die naaf moet eerste maar eens bewezen geschikt zijn voor SP’s. Zie de Rohloff naaf: fijn apparaat maar niet gemaakt voor SP’s.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vragen over de demo ST1 X 2017 afgesplitst naar een eigen topic:

viewtopic.php?f=15&t=2149#p46048
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Daniel1975 schreef: 23 dec 2018, 11:35 En die naaf moet eerste maar eens bewezen geschikt zijn voor SP’s. Zie de Rohloff naaf: fijn apparaat maar niet gemaakt voor SP’s.
Idd. De motor moet direct het achterwiel aandrijven. Anders krijg je Human Power + MiddenMotor Power = Slijtage van DriveTrain (welke vaak bestaat uit standaard onderdelen die ontworpen voor Human Power only)

Vandaar mn post ook over de pinion naaf. Die zit op de plek van je trapas / middenmotor. Er gaat dus alleen Human Power deze naaf plus riem naar de Hub Motor. Prima oplossing voor vele kilometers! :-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie