Versnellingsnaaf vs Derailleur - wat zijn de meningen?
-
- Pro
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 22:03
- Locatie: Spijkenisse
- Merk SP: stromer
- Km-stand: ongoing
Succes met besluiten en het zijn beide erg prettige fietsen
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Het enige goede alternatief wat ik heb gezien voor hub motor + ketting, is the pinion naaf versnelling voor, tandriem en hub motor achter. Zelf heb ik deze combinatie zien staan op een Santos wereld fiets bij Juizz in Utrecht. Ik heb er helaas niet op gefietst om je te kunnen vertellen of deze ook lekker schakelt en of je makkelijk topsnelheid bereikt, maar ik denk technisch gezien dat ik deze combinatie liever op mijn stromer had gezien.
https://pinion.eu/en/e-bike/
https://pinion.eu/en/e-bike/
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Wat is toch de aversie van iedereen tegen de good old derrie? Dat beetje kettingonderhoud?
Ik zou echt geen ingewikkelde versnellingsbak willen in een fiets.
Ik zou echt geen ingewikkelde versnellingsbak willen in een fiets.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ja. En de slijtage.Daniel1975 schreef: ↑22 dec 2018, 20:24 Wat is toch de aversie van iedereen tegen de good old derrie? Dat beetje kettingonderhoud?
Ik wel.Daniel1975 schreef: ↑22 dec 2018, 20:24 Ik zou echt geen ingewikkelde versnellingsbak willen in een fiets.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik ook wel. Op mijn Cannondale Bad Boy 0 zit een Shimano Alfine 11 naaf, en op mijn Sparta Silver Bullet beachcruiser eentje van SRAM. Ik vind het erg prettig dat ik op die twee fietsen nergens meer naar om hoef te kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik moet er wel bij zeggen dat bij de naaf de versnellingen wel goed gepositioneerd moeten zijn, er is namelijk achteraf geen mogelijkheid tot aanpassen...FreddyH schreef: ↑22 dec 2018, 20:33Ik wel.Daniel1975 schreef: ↑22 dec 2018, 20:24 Ik zou echt geen ingewikkelde versnellingsbak willen in een fiets.
Het is dus niet gezegd dat ik gegarandeerd voor de naaf zou kiezen als al het andere hetzelfde is. Zó erg vind ik het schoonmaken nu ook weer niet.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
En die naaf moet eerste maar eens bewezen geschikt zijn voor SP’s. Zie de Rohloff naaf: fijn apparaat maar niet gemaakt voor SP’s.
-
- Veteraan
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
- Locatie: Utrecht
- Merk SP: Stromer ST1x (2019)
- Km-stand: 6313
Idd. De motor moet direct het achterwiel aandrijven. Anders krijg je Human Power + MiddenMotor Power = Slijtage van DriveTrain (welke vaak bestaat uit standaard onderdelen die ontworpen voor Human Power only)Daniel1975 schreef: ↑23 dec 2018, 11:35 En die naaf moet eerste maar eens bewezen geschikt zijn voor SP’s. Zie de Rohloff naaf: fijn apparaat maar niet gemaakt voor SP’s.
Vandaar mn post ook over de pinion naaf. Die zit op de plek van je trapas / middenmotor. Er gaat dus alleen Human Power deze naaf plus riem naar de Hub Motor. Prima oplossing voor vele kilometers! :-)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.