Hoe gezond is mijn accu nog?

dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

FreddyH schreef: 27 nov 2018, 19:28
60% ?!?
Daar heb je dan precies niks aan. Als je normaal een actieradius hebt van 60 km, dan moet dit terugzakken naar 36 km om als "goed" bestempeld te worden :bu:
........
Stromer bepaald de drempels. :cry:

Ik hoop dat een Stromer forumlid een batterij heeft die in de status "GOED" staat. :?:
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

FreddyH schreef: 27 nov 2018, 19:28
Bij reviseerbedrijven adviseren ze onder 80% capaciteit om te reviseren. Dat vind ik een veel reëler uitgangspunt. Persoonlijk zou ik zeggen: 90% of meer is zeer goed. 80-90% is goed. 70-80% is redelijk en daaronder is matig of zelfs slecht.

Hier zou ik mij wel in kunnen vinden.

De andere classificering (tot 60% zeer goed, daaronder goed) heb je helemaal niets aan.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

https://www.stromerforum.ch/showthread. ... 3#pid18163

Zelf test menu, staat in de post daarna verder uitgelegd. Ik begrijp dat je hier de restcapaciteit kan zien als je de accu op 100% hebt geladen. Het is overigens niet duidelijk of je hiermee een garantie kan claimen.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Maar even opgezocht in de Zwitserse thread hoe je in het testmenu komt. Zal één dezer dagen eens mijn accu testen. Auf Deutsch ...
Das Service-Menü ist ein hidden feature.
Dementsprechend kann man es nicht einfach aufrufen, sondern nur über einen bestimmten Ablauf.
Nachfolgendes gilt für das G2-Omni, ob es beim neuen "Farb-Onmi" so funktioniert, weiß ich nicht:

Stromer einschalten und entsperren
Power-Taste kurz drücken
Rechten Bremshebel ziehen und gezogen lassen
Nach ca. einer Sekunde "Menü"-Taste auf dem Omni-Display drücken
Nach ca. einer weiteren Sekunde rechten Bremshebel loslassen
Im Omni-Display nach unten scrollen. Dort sollte jetzt ganz unten "Service" zu sehen sein (das Service-Menü)*
*Je nach Firmware muss man ggf. an dieser Stelle nochmal im Omni-Display "Zurück" und dann erneut auf "Menü"

Im Service-Menü gibt es dann den Punkt "Einstellungen" und dort "run sit" (der Selbsttest).
Es werden dann der Reihe nach alle möglichen Tests ausgeführt und man muss nach Anweisung bestimmte Aktionen ausführen (Tasten drücken, Ladegerät anschließen, Gerät an USB-Port anschließen, bestätigen, dass das Licht angeht, ...).
Man kann aber dankenswerter Weise die meisten Tests überspringen, indem man einfach die Power-Taste drückt.
Nach dem Gesamtdurchlauf kann man auf "zurück" und dann "run one" drücken und damit nur einen ganz bestimmten Test aufrufen.

--> Was den Akku-Test angeht:
Der Wert erscheint nur einen Bruchteil einer Sekunde lesbar im Display.
Entweder man hat sehr schnelle Augen oder man macht einfach eine Videoaufnahme des Displays während des Tests.
In der Einzelbildfortschaltung ist der Wert dann lesbar.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Cool!! Dat heb ik gelijk even geprobeerd te doen. Ik had volgens de still in mijn video 133Wh in mijn batterij over; in het menu gaf de Stromer aan dat dat 21% is. Als ik dat terugreken naar 100% is dat 633Wh. Voor een 983Wh batterij, wordt ik daar niet heel vrolijk van.... dus ik ben de Stromer aan het opladen om te kijken wat hij aangeeft bij 100%.
Battery Capacity Stromer ST1x.JPG
Battery Capacity Stromer ST1x.JPG (22.12 KiB) 5186 keer bekeken
Ik heb er maar even een filmpje van gemaakt, hoe je het moet doen;


(wel in het engels zodat onze internationale Stromer rijders er ook iets aan hebben :-)

En ja: het is een ST1x en geen STx1 ;-)
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 02 dec 2018, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als ik van de buitenkant inschat hoe deze meting gedaan wordt krijg je het beste resultaat als je eerst de accu leeg rijdt, dan gelijk in de fiets oplaadt (liefst bij kamertemperatuur) en dan uitleest.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

FreddyH schreef: 02 dec 2018, 15:42 Als ik van de buitenkant inschat hoe deze meting gedaan wordt krijg je het beste resultaat als je eerst de accu leeg rijdt, dan gelijk in de fiets oplaadt (liefst bij kamertemperatuur) en dan uitleest.
Ik ben wel benieuwd of het echt een meting is en niet gewoon een geschaalde waarde. Voor een capaciteitsmeting moet je inderdaad je fles leeggieten en meten hoeveel je er vervolgens in kan stoppen.

Anyway; hij staat nu al aan de lader. En het is toch %$@ weer; dus ik ga hem niet eerst leegrijden nu. Zal straks even het riedeltje opnieuw doen als hij op 100% staat :idea:
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
jan2642
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 okt 2018, 21:01
Locatie: Tienen

De WH meting is op basis van spanning en geleverde stroom van de batterij maar de spanning zakt niet linear met de capaciteit. Als je op google zoekt naar “Li-ion discharge curve” vind je meer informatie hierover.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 697
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

jan2642 schreef: 02 dec 2018, 18:31 De WH meting is op basis van spanning en geleverde stroom van de batterij maar de spanning zakt niet linear met de capaciteit. Als je op google zoekt naar “Li-ion discharge curve” vind je meer informatie hierover.
Maar zou de stromer een intern circuit hebben om dit te kunnen doen? Voltage meten is simpel, stroom op zich ook; maar voor een complete capaciteits meting, moet je er eigenlijk een constante verbruiker aanhangen. Hier staat het goed uitgelegd: https://www.electronicdesign.com/test-m ... l-capacity. Ik heb mijn twijfels of dat in onze Stromers zit.

Anyway; ik heb de accu helemaal opgeladen en nog eens gekeken in het run-sit test naar de waarde, maar daar werd ik niet vrolijk van: 810Wh. Dat is wat aan de lage kant voor een 983Wh accu. Wellicht dat op kamer temperatuur de waarde anders is; dus dat ga ik nog eens proberen als ik mijn accu heb opgeladen in de woonkamer.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Hoeveel km heb je me de fiets gereden? En merk je zelf al een achteruitgang van de batterij?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie