Restcapaciteit accu varieert

Plaats reactie
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik neem de laatste tijd iets raars waar en heb er nog niet eerder iets over gelezen. 's morgens stop ik een geladen accu in mijn ST2, fiets naar mijn werk en kom daar dan aan met een bepaalde restcapaciteit. Gisteren was dat 66%. Aan het einde van de dag zet in mijn fiets weer aan dan geeft de OMNI aan dat de restcapaciteit 70% is. Ik heb het even aangekeken de afgelopen maand maar het lijkt structureel. Na een dagje stil staan zit ik zo tussen de 3-5% meer restcapaciteit in.
Na de eerste kilometers gereden te hebben zie ik de restcapaciteit weer snel teruglopen. Mijn accu is nu ongeveer 15-16 maanden oud en ik denk iets van 200-250 geladen.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Lomito

Dat is een bekend effect dat ook bij nieuwe accu's optreedt. De ontlading van de accu is niet gelijkmatig, sommige cellen worden meer ontladen dan anderen. Als je langere tijd stopt zal de lading zich langzaam herverdelen over de cellen waardoor een hogere capaciteit gemeten wordt dan bij het afsluiten de avond ervoor. Als je dan gaat rijden zal de asymmetrie weer toenemen en een snel lagere restcapaciteit worden weergegeven.

Ergo: trek je niks aan van die hogere capaciteit de volgende morgen, dat is fake news.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Zou de temperatuur hier dan niet van invloed op zijn?
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Lomito schreef: 14 nov 2018, 21:19 Dat is een bekend effect dat ook bij nieuwe accu's optreedt. De ontlading van de accu is niet gelijkmatig, sommige cellen worden meer ontladen dan anderen. Als je langere tijd stopt zal de lading zich langzaam herverdelen over de cellen waardoor een hogere capaciteit gemeten wordt dan bij het afsluiten de avond ervoor. Als je dan gaat rijden zal de asymmetrie weer toenemen en een snel lagere restcapaciteit worden weergegeven.

Ergo: trek je niks aan van die hogere capaciteit de volgende morgen, dat is fake news.
Oké dat wist ik niet. Ik heb het niet eerder waargenomen. Het is van de laatste tijd. Ook niet bij de oude accu. Ik heb ook de indruk dat de restcapaciteit na mijn dagelijkse rit minder is dan een tijdje geleden.

De accutoestand is "zeer goed".

Ik kijk het even een tijdje aan. Ik heb nog garantie tot juli 2019.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Elsje schreef: 19 nov 2018, 11:17 Ik heb ook de indruk dat de restcapaciteit na mijn dagelijkse rit minder is dan een tijdje geleden.

De accutoestand is "zeer goed".

Ik kijk het even een tijdje aan. Ik heb nog garantie tot juli 2019.
Dat heb ik ook. Ik kan me herinneren dat ik altijd rond de 40-45 had na een ww-rit, ook in deze tijd van het jaar. Tegenwoordig is dat eerder dicht bij de 30. Nu kan het zijn dat mijn geheugen beperkt is, maar toch, het gevoel blijft. En dat terwijl het weer rustig was met relatief weinig wind. Benieuwd hoe dat de komende dagen is met flinke wind tegen. Vorige winter zelfs met storm en flinke koude altijd wel iets onder de 20 overgehouden, zou me niet verbazen als ik daar diep onder duik. Dan is het wel duidelijk dat de accu, ondanks "zeer goed" toch minder goed is. Dan zou dat 2 keer per dag opladen (dat zal nu dus rond de 500-600 totaal) wel eens van invloed kunnen zijn. :?
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 425
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Bedacht me op de terugweg dat ik wel sneller ben gaan fietsen de laatste maanden. Gemiddelde over 14.5k km is 36.2 (net overgesprongen van 36.1), maar de laatste 4k is rond de 36.8. Dat zal ongetwijfeld een deel van de verminderde restcapaciteit verklaren.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik rij de laatste dagen zeker niet sneller. Mijn topsnelheid is niet hoger dan 42-43 en ik rij niet met maximale ondersteuning.

Dus ik heb echt het idee dat de accu achteruit gaat een dat al na 15 maanden.

Kan een stromer dealer de accu echt goed testen? De aanduiding in de app kan nooit nauwkeurig zijn.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Elsje schreef: 22 nov 2018, 14:32 Ik rij de laatste dagen zeker niet sneller. Mijn topsnelheid is niet hoger dan 42-43 en ik rij niet met maximale ondersteuning.

Dus ik heb echt het idee dat de accu achteruit gaat een dat al na 15 maanden.

Kan een stromer dealer de accu echt goed testen? De aanduiding in de app kan nooit nauwkeurig zijn.
Hoi Elsje,
Jou dealer kan het % van jou accu uitlezen. Bij mij was dit na 5500km in 22 maanden nog 96%.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Plaats reactie