Verbruik - Mywindsock

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De voorbije dagen registreer ik iedere dag de resultaten van Mywindsock. Dit is een app die bekijkt hoeveel windvoordeel en nadeel je hebt (gehad) gedurende je rit. Je kan zowel het verleden controleren als bekijken wat voor voor/nadeel je gaat hebben wanneer je vertrekt.

De app is gelinkt aan mijn Strava-account, en geeft - als nuttige resultaten, de Air speed (jouw relatieve snelheid tov de lucht) en de Air penalty (de afstand dat je meer/minder zou gereden hebben bij windstilte).

Na enkele dagen resultaten registreren (en de overblijvende batterijcapaciteit) lijkt er een vrij goede correlatie te bestaan tussen de Actual Speed (je echte snelheid) en wat ik het gecorrigeerd verbruik per km noem (Batterijverbruik/ [Gereden afstand + Airpenalty])
Het verbruik is dan [0,6 x snelheid - 9] Wh/(voor windsnelheid gecorrigeerde) km
1 km/h sneller rijden zou dus ongeveer 0,6 Wh/km extra verbruik opleveren...
Dit is een voorlopig resultaat, ik heb de voorbije weken niet direct met een constante ondersteuning gefietst, dus dat geeft waarschijnlijk toch een zekere vertekening van het beeld. Ik ben benieuw of deze resultaten bevestigd zullen worden over de komende weken.

Vanuit de gemiddelde Air speed heb ik nog niet onmiddellijk een correlatie kunnen vinden naar het werkelijk verbruik. Maar misschien wordt dat wel duidelijker wanneer ik meer metingen heb.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 13 nov 2018, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeer interessant.

Je bent nu feitelijk informatie aan het verzamelen waarvan ik hoop dat Stromer het ooit allemaal nog eens in de OMNI gaat combineren voor een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de resterende actieradius.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Je kan die resultaten eigenlijk alleen maar vergelijken wanneer alle andere parameters vergelijkbaar zijn. Maar vermist het mijn fiets is, ik iedere dag dezelfde route naar 't werk rijd, mijn bandendruk vergelijkbaar blijft,... is alleen de temperatuur, de windsnelheid en -richting en mijn inspanning (volg ik op via gemiddelde HS) van tel. Ik vermoed dat ik tegen de tijd dat ik 15 000 km heb afgelegd, ik wel enkele duidelijke conclusies kan trekken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Voor het mooie zou jij dan juist je eigen inspanning in wattage op de crank/ pedalen moeten weten.
Dat schijnt een iets betere indicatie te zijn dan de hartslag.
Mijn Bosch Nyon gaf die wattages wel weer, plus de optelsom van de wattage van de fiets en de berijder.
Kon je ook zien hoeveel procent je leverde in de strijd tegen de elementen.
In de Bosch nyon app (en op de display) kreeg je die informatie snel en simpel.
Hopelijk gaat Stromer straks wat meer tijd en energie steken in de app en Omni.
Ook al is het niet strikt noodzakelijk voor mijn plezier die ik uit de fiets haal
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het grootste probleem is de afstand die ik dagelijks afleg. Vooral bij windop pas ik mijn rijstijl aan om zeker te zijn dat ik probleemloos op mijn werk geraak. De gemiddelde windsnelheid heeft amper impact op mijn verbruik/km, omdat ik ongeacht windop /windaf met 12-20% batterij overschot thuiskom
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ondertussen heb ik een iets of wat representatief aantal metingen. Een aantal metingen die over de laatste maand opgemeten werden waren niet representatief, omdat ik mezelf significant meer of minder inspande dan gemiddeld, omdat het wegdek voor ongeveer 50% nat was of omdat Mywindsock een resultaat weergaf waarin ik me niet kon vinden.
De metingen bij nat wegdek (slechts twee) heb ik ook apart gezet, omdat onmiddellijk opvalt dat het verbruik dan significant hoger ligt.

Ik rijd over 't algemeen met de trapsensor op 40%, de temperatuur was voor alle testen tussen 2 en 10°C.
Deze resultaten worden wel enigszins beïnvloedt door 't feit dat ik iedere dag redelijk ver rijd (55,6 km) en dus mijn rijstijl enigszins aanpas om zeker te zijn dat ik aankom.

Enkele resultaten tonen:

Afbeelding.

Deze grafiek geeft het verbruik per km weer in functie van de snelheid. De afstand is hier gecorrigeerd door de informatie van Mywindsock (die aangeeft hoeveel extra km je hebt moeten rijden om de wind te doorstaan).

Er lijkt hier een opmerkelijke regressie te bestaan tussen snelheid en (gecorrigeerd) verbruik. Deze resultaten geven aan dat een verhoging van de gemiddelde snelheid met 1 km/h het specifiek vermogen met 0,51 Wh/km doen stijgen.
Nog twee andere voorlopige vaststellingen: nat wegdek lijkt het verbruik met 1Wh/km te verhogen. En wanneer ik opteer om rustig te rijden (en dus zelf wat minder energie lever) mijn uiteindelijk specifiek verbruik toch lager ligt (omdat de snelheid en dus windweerstand ook dalen). Deze dingen moet ik nog verder uitspitten.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 30 nov 2018, 20:26 nat wegdek lijkt het verbruik met 1Wh/km te verhogen
Een interessante constatering, en eentje die "wij" met z'n allen nog niet echt mee hebben genomen in omstandigheden die negatief effect hebben op de actieradius.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ondertussen heb ik nog wat extra metingen, en heb ik ook een vraag via pb gekregen over de invloed van de temperatuur...

Nog even herhalen, mijn dagelijks woon-werkverkeer is 55,6 km, met 200 hm. Ik moet relatief weinig stoppen, maar wel ongeveer iedere 1,5 km flink vertragen. Ik rijd redelijks sportief, en durf wel eens wat in de bochten te hangen.
Mijn gemiddelde hartslag is 125-130 bpm, en bij die hartslag lever ik zelf 180 Watt vermogen (op een racefiets geeft dat bij windstilte 28,5-29 km/h). Ik rijd op stand 3 maar de koppelsensor staat standaard ingesteld op 40%. Standje 2 is ingesteld op 20% ondersteuning. Er zijn stukken van de weg waar ik goed beschermd ben tegen de wind, maar ook enkele stukken waar de wind echt vrij spel heeft.

De fiets: een witte ST2 met 984Wh batterij, alle metingen uitgevoerd met de Continental Contact Winter Premium II banden.

Mijn parcours
Afbeelding

Je ziet dat ik eigenlijk relatief weinig boven de 40 km/h heb gereden deze dag. Dat is omdat ik altijd 10 % batterijcapaciteit probeer over te houden, en dus het grootste deel van de rit een beetje anticipeer. Het was windstil en redelijk koud (3°C) die dag. Ik ben die dag met 8% resterende capaciteit aangekomen op 't werk, dat is dus een dag dit een beetje met de handrem op heb gereden.
Let op, dit is de snelheidsweergave van mijn Garmin, met de 1,9" winterbanden is de maximale snelheid van de fiets beperkt tot 43,5 km/h GPS snelheid (dan zegt de Omni dat ik 48,5 km/h doe). De snelheidsindicator van mijn Omni geeft typisch 42 km/h aan wanneer ik aan 't rijden ben.

Over de impact van de snelheid op 't verbruik heb ik hierboven iets geschreven, die conclusies veranderen niet. Er zijn er wel twee andere die ik nu durf trekken:

Afbeelding
Deze grafiek geeft het gecorrigeerd specifiek verbruik (dus correctie voor wind en tegenwind, conform de grafiek die ik hier eerder postte) in functie van gereden snelheid weer. De kleur van de meetpunten geeft de temperatuurrange weer. Het weergegeven verbruik in deze grafiek is dus gecorrigeerd wat windsnelheid betreft.
Aangezien ik dus toch altijd een beetje op de limiet zit, is de gerealiseerde snelheid over 't traject ook ten dele een gevolg van de weerstoestand. Ik rijd nu in de winter wat trager, om zeker te zijn dat ik aankom. Ik heb de indruk dat ik 1-2km/h trager moet rijden bij temperaturen onder de 5°C dan bij temperaturen tussen 5 en 10 °C

Afbeelding
Deze grafiek geeft de impact van een warme batterij aan: 's morgens vertrek ik met de fiets uit mijn garage, en is de batterij dus 'koud', 's avonds neem ik de batterij mee vanop mijn bureau en is ze dus 20 °C warm.
Dat heeft dus blijkbaar ook een lichte impact.

Dus wat betreft de vraag via pb:
Over de voorbije drie maanden is mijn traagste rit ééntje geweest aan een gemiddelde GPS-snelheid van 31,7 km/h. de wind zat toen met stevig op kop en het was 1°C. Ik ben toen met 15% resterende accu-capaciteit thuis gekomen.
De snelste rit was aan 38,9 km/h gemiddelde GPS-snelheid.
Ik ben er vrij zeker van dat ik onder zowat alle weersomstandigheden met mijn batterij toekom. De kunst bestaat er gewoon uit om je verbruik te moduleren. Wanneer ik zie dat ik teveel verbruik, schakel ik even over naar standje 2. In die stand 2 haal ik volgens mij altijd minstens 80km aan een gemiddelde van > 30 km/h (en dan moet het al koud zijn en heel flink waaien; ik heb deze week ook 35 km afgelegd in standje 2 met 46% batterijvebruik (83%->37%) , licht wind op, 3 °C en gemiddeld 34,5 m/h GPS.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Stromeur schreef: 13 nov 2018, 22:04 Zeer interessant.

Je bent nu feitelijk informatie aan het verzamelen waarvan ik hoop dat Stromer het ooit allemaal nog eens in de OMNI gaat combineren voor een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de resterende actieradius.
Is dat ergens te zien op de fiets of in de Omni - resterende radius? - nee toch? Alleen resterend battery%
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Martijn Rookie schreef: 05 jan 2019, 21:24 Is dat ergens te zien op de fiets of in de Omni - resterende radius? - nee toch? Alleen resterend battery%
Die resterende radius berekenen is niet direct moeilijk. Wel pas mogelijk als je niet teveel extrapoleert, want op 't einde slinkt de actieradius wat sneller af.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie