Verbruik - Mywindsock

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
Plaats reactie
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter

Verbruik - Mywindsock

Bericht door Tomasj » 13 nov 2018, 20:32

De voorbije dagen registreer ik iedere dag de resultaten van Mywindsock. Dit is een app die bekijkt hoeveel windvoordeel en nadeel je hebt (gehad) gedurende je rit. Je kan zowel het verleden controleren als bekijken wat voor voor/nadeel je gaat hebben wanneer je vertrekt.

De app is gelinkt aan mijn Strava-account, en geeft - als nuttige resultaten, de Air speed (jouw relatieve snelheid tov de lucht) en de Air penalty (de afstand dat je meer/minder zou gereden hebben bij windstilte).

Na enkele dagen resultaten registreren (en de overblijvende batterijcapaciteit) lijkt er een vrij goede correlatie te bestaan tussen de Actual Speed (je echte snelheid) en wat ik het gecorrigeerd verbruik per km noem (Batterijverbruik/ [Gereden afstand + Airpenalty])
Het verbruik is dan [0,6 x snelheid - 9] Wh/(voor windsnelheid gecorrigeerde) km
1 km/h sneller rijden zou dus ongeveer 0,6 Wh/km extra verbruik opleveren...
Dit is een voorlopig resultaat, ik heb de voorbije weken niet direct met een constante ondersteuning gefietst, dus dat geeft waarschijnlijk toch een zekere vertekening van het beeld. Ik ben benieuw of deze resultaten bevestigd zullen worden over de komende weken.

Vanuit de gemiddelde Air speed heb ik nog niet onmiddellijk een correlatie kunnen vinden naar het werkelijk verbruik. Maar misschien wordt dat wel duidelijker wanneer ik meer metingen heb.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 13 nov 2018, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Re: Verbruik - Mywindsock

Bericht door Stromeur » 13 nov 2018, 22:04

Zeer interessant.

Je bent nu feitelijk informatie aan het verzamelen waarvan ik hoop dat Stromer het ooit allemaal nog eens in de OMNI gaat combineren voor een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de resterende actieradius.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Tomasj

Bericht door Tomasj » 13 nov 2018, 22:15

Je kan die resultaten eigenlijk alleen maar vergelijken wanneer alle andere parameters vergelijkbaar zijn. Maar vermist het mijn fiets is, ik iedere dag dezelfde route naar 't werk rijd, mijn bandendruk vergelijkbaar blijft,... is alleen de temperatuur, de windsnelheid en -richting en mijn inspanning (volg ik op via gemiddelde HS) van tel. Ik vermoed dat ik tegen de tijd dat ik 15 000 km heb afgelegd, ik wel enkele duidelijke conclusies kan trekken.
woon-werk 52 km enkel

Zippybikky
Pro
Pro

Bericht door Zippybikky » 14 nov 2018, 10:52

Voor het mooie zou jij dan juist je eigen inspanning in wattage op de crank/ pedalen moeten weten.
Dat schijnt een iets betere indicatie te zijn dan de hartslag.
Mijn Bosch Nyon gaf die wattages wel weer, plus de optelsom van de wattage van de fiets en de berijder.
Kon je ook zien hoeveel procent je leverde in de strijd tegen de elementen.
In de Bosch nyon app (en op de display) kreeg je die informatie snel en simpel.
Hopelijk gaat Stromer straks wat meer tijd en energie steken in de app en Omni.
Ook al is het niet strikt noodzakelijk voor mijn plezier die ik uit de fiets haal
Remember to do things which are right rather than things that are easy

Tomasj

Bericht door Tomasj » 14 nov 2018, 20:51

Het grootste probleem is de afstand die ik dagelijks afleg. Vooral bij windop pas ik mijn rijstijl aan om zeker te zijn dat ik probleemloos op mijn werk geraak. De gemiddelde windsnelheid heeft amper impact op mijn verbruik/km, omdat ik ongeacht windop /windaf met 12-20% batterij overschot thuiskom
woon-werk 52 km enkel

Tomasj

Bericht door Tomasj » 30 nov 2018, 20:26

Ondertussen heb ik een iets of wat representatief aantal metingen. Een aantal metingen die over de laatste maand opgemeten werden waren niet representatief, omdat ik mezelf significant meer of minder inspande dan gemiddeld, omdat het wegdek voor ongeveer 50% nat was of omdat Mywindsock een resultaat weergaf waarin ik me niet kon vinden.
De metingen bij nat wegdek (slechts twee) heb ik ook apart gezet, omdat onmiddellijk opvalt dat het verbruik dan significant hoger ligt.

Ik rijd over 't algemeen met de trapsensor op 40%, de temperatuur was voor alle testen tussen 2 en 10°C.
Deze resultaten worden wel enigszins beïnvloedt door 't feit dat ik iedere dag redelijk ver rijd (55,6 km) en dus mijn rijstijl enigszins aanpas om zeker te zijn dat ik aankom.

Enkele resultaten tonen:

Afbeelding.

Deze grafiek geeft het verbruik per km weer in functie van de snelheid. De afstand is hier gecorrigeerd door de informatie van Mywindsock (die aangeeft hoeveel extra km je hebt moeten rijden om de wind te doorstaan).

Er lijkt hier een opmerkelijke regressie te bestaan tussen snelheid en (gecorrigeerd) verbruik. Deze resultaten geven aan dat een verhoging van de gemiddelde snelheid met 1 km/h het specifiek vermogen met 0,51 Wh/km doen stijgen.
Nog twee andere voorlopige vaststellingen: nat wegdek lijkt het verbruik met 1Wh/km te verhogen. En wanneer ik opteer om rustig te rijden (en dus zelf wat minder energie lever) mijn uiteindelijk specifiek verbruik toch lager ligt (omdat de snelheid en dus windweerstand ook dalen). Deze dingen moet ik nog verder uitspitten.
woon-werk 52 km enkel

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 01 dec 2018, 12:43

Tomasj schreef:
30 nov 2018, 20:26
nat wegdek lijkt het verbruik met 1Wh/km te verhogen
Een interessante constatering, en eentje die "wij" met z'n allen nog niet echt mee hebben genomen in omstandigheden die negatief effect hebben op de actieradius.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Plaats reactie