remblokjes vervangen

muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

Stromeur schreef: 08 jun 2017, 18:00 Deze blokjes zijn voor o.a. voor de Magura MT2/4, de remmen op bijvoorbeeld de Stromer ST2.

Onze ST1 X heeft andere remmen: Tektro Dorado HD-E715. Of deze Magura schijfremblokjes hier ook op passen weet ik niet.

Het vervangen van die blokjes is niet zo moeilijk:

- Caliper van frame schroeven (of je wiel eruit halen), remblokjes wat uit elkaar wrikken met een forse platte schroevendraaier, blokjes los schroeven en uit het caliper halen.
- Eventueel meteen de kans grijpen om het caliper te reinigen.
- Nieuwe remblokjes samen met de veer in het caliper schuiven en weer vastschroeven met een drupje montagepasta.
- (Hopelijk meegeleverde) plastic dingetje in je rem plaatsen en de remhendel een paar keer inknijpen zodat de blokjes in de juiste positie komen, dingetje weer verwijderen.
- Caliper losjes terug aan het frame schroeven, zodat je hem nog wel iets heen en weer kunt bewegen.

Het klusje hierna vind ik altijd vervelender, je rem opnieuw uitlijnen:

- Geef je wiel een zwengel en knijp de remhendel goed in. Houd de hendel ingeknepen (of zet 'm vast met zo'n dik post elastiek o.i.d). Door het inknijpen van de remhendel heeft het caliper nu de juiste positie t.o.v. de remschijf ingenomen.
- Draai de schroeven van het caliper wat steviger aan, zodat het caliper niet meer van zijn plek kan bewegen.
- Laat de remhendel los en geef je wiel weer een zwengel om te controleren of het wiel vrij draait.
- Als dat zo is, dan kun je het caliper vastzetten met het juiste aandraaimoment en ben je klaar (hoewel dat caliper ook wel weer eens wil verschuiven bij het harder aandraaien, dan groeit mijn irritatie meestal al wat :? )
- Loopt de rem aan, dan zul je voorgaande stappen moeten herhalen totdat je het caliper in de juiste positie hebt en je wiel alsnog vrij loopt.
kan men de remblokjes vervangen zonder het wiel te demonteren?
mijn fiets is stromer ST2
Laatst gewijzigd door muzikant op 14 aug 2017, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

vergeten te melden dat het de Stromer ST2 is met Magura MT4 remmen,
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

muzikant schreef: 14 aug 2017, 09:02 kan men de remblokjes vervangen zonder het wiel te demonteren?
mijn fiets is stromer ST2
Zeker. Gewoon het caliper eraf halen (2 schroefjes losdraaien), je wiel kan erin blijven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Oe, nog beter. I stand corrected. Caliper hoeft er dus niet eens af.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

onvoorstelbaar jullie hulp,
ik heb swisstop 30E aangeschaft dus kan ik ze zelf plaatsen zonder mijn dealer te moeten lastig vallen,
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

E als in EXOTherm?
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Die gaat volgens mij niet passen op de St1x!
Deze wel volgens mij..
https://www.sportbeer.nl/schijfremblokk ... gIewfD_BwE
Iemand al zijn remblokken vervangen en goede ervaringen?
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

vincentbosse schreef: 14 aug 2017, 10:43
muzikant schreef: 14 aug 2017, 10:31 onvoorstelbaar jullie hulp,
ik heb swisstop 30E aangeschaft dus kan ik ze zelf plaatsen zonder mijn dealer te moeten lastig vallen,
E als in EXOTherm?
SwissStop Disc 30 E Brake Pads for Magura MT2 / MT4 / MT6 / MT8
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

Plaats reactie