Naar aanleiding van deze reactie van onze forummeester Stromeur...
Je hebt talloze soorten smeermiddelen voor de verschillende onderdelen van een fiets: bewegende delen, niet-bewegende delen, carbon, koolstof, smerend, borgend, voor nat weer, droog weer, beschermend, wel of niet olie-achtig, nano, teflon, verschillende viscositeiten en ga zo maar door.
Je kunt niet zomaar één middeltje overal op doen. Een fietsonderdeel behandelen met een verkeerd middel kan een averechts effect hebben op de werking/functie van dat onderdeel en zelfs gevaarlijke situaties opleveren.
Open hier gerust een nieuw topic over als je daar vragen over hebt.
De fiets is besteld, de montagestandaard staat gereed in de garage, de rugzak ligt klaar en door een tip van 'mhoutman' zal de Wera A6 momentsleutel komende week besteld worden. Maar wat met de juiste smeermiddelen op het juiste moment op de juiste plaats... graag jullie ervaringen, gouden tips, merken (als dat mag),...
Smeermiddelen
- Stromer9000
- Veteraan
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
- Locatie: Gent (België)
Laatst gewijzigd door Stromer9000 op 23 sep 2018, 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
ST3 LE | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Mijn persoonlijke stash:
Drive-train reinigen/ontvetten: Muc-Off Drive Train Cleaner
Drive-train smering bij droog weer: Muc-Off Bio Dry Lube
Drive-train smering bij nat weer: Muc-Off C3 Wet Ceramic Lube
Vet voor balhoofd-, trapas- en wiellagers: Bovelo Lithium Grease
Bouten en schroefjes die niet los mogen komen: Loctite 243
Remmen reinigen: Morgan Blue Brake Cleaner
Gangbaar houden van bewegende delen van de remklauwen: Motip Disc Brake Conditioner
Poetsen frame: Driehoek vloeibare zeep (scheut in emmer lauw water, niks niet hoge druk reiniger of sproeier)
Bescherming frame na poetsbeurt: Muc-Off Bike Protect spray
Busje perslucht: PRF IT Duster
Muc-Off borstelset
Stapeltje oude doekjes
Emmer
Spons
Poetsen doe ik old school, met een emmer en een doekje. Die Driehoek zeep daar doe zowat ik mijn hele huis mee (op de kalk-dingsels na) . Maar ik werk mijn Stromer vervolgens wel af met de specialistische middeltjes.
Het is allemaal best duur spul. Als je wilt beginnen met het opbouwen van een voorraadje, dan zou ik als eerste de drivetrain reiniger en -smeerders aanschaffen, zeker nu het herfstig wordt. Er zijn veel verschillende middelen op de markt. De één zweert bij dit, de ander bij dat (en ik bij Muc-Off ).
Zie ook onderstaand topic over wat je allemaal op de ketting los kunt laten:
viewtopic.php?f=8&t=174
Algemeen poets-topic, ook leuk omdat het gestart is door iemand die destijds net zijn Stromer had:
viewtopic.php?f=8&t=1210&hilit=poetsdag
Drive-train reinigen/ontvetten: Muc-Off Drive Train Cleaner
Drive-train smering bij droog weer: Muc-Off Bio Dry Lube
Drive-train smering bij nat weer: Muc-Off C3 Wet Ceramic Lube
Vet voor balhoofd-, trapas- en wiellagers: Bovelo Lithium Grease
Bouten en schroefjes die niet los mogen komen: Loctite 243
Remmen reinigen: Morgan Blue Brake Cleaner
Gangbaar houden van bewegende delen van de remklauwen: Motip Disc Brake Conditioner
Poetsen frame: Driehoek vloeibare zeep (scheut in emmer lauw water, niks niet hoge druk reiniger of sproeier)
Bescherming frame na poetsbeurt: Muc-Off Bike Protect spray
Busje perslucht: PRF IT Duster
Muc-Off borstelset
Stapeltje oude doekjes
Emmer
Spons
Poetsen doe ik old school, met een emmer en een doekje. Die Driehoek zeep daar doe zowat ik mijn hele huis mee (op de kalk-dingsels na) . Maar ik werk mijn Stromer vervolgens wel af met de specialistische middeltjes.
Het is allemaal best duur spul. Als je wilt beginnen met het opbouwen van een voorraadje, dan zou ik als eerste de drivetrain reiniger en -smeerders aanschaffen, zeker nu het herfstig wordt. Er zijn veel verschillende middelen op de markt. De één zweert bij dit, de ander bij dat (en ik bij Muc-Off ).
Zie ook onderstaand topic over wat je allemaal op de ketting los kunt laten:
viewtopic.php?f=8&t=174
Algemeen poets-topic, ook leuk omdat het gestart is door iemand die destijds net zijn Stromer had:
viewtopic.php?f=8&t=1210&hilit=poetsdag
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mmm zie dat er al heel wat over geschreven is. Gebruik voor de kettingen Synthetische versnellingsbak olie, rolletje voor rolletje met speciaal flesje waar een naald aan zit; paar uur later overtollige olie er af vegen.
Omdat het dan niet meer zo kleeft spuit je met wat perslucht zand en prut gemakkelijk weg.
Verder twee producten van DecoPro, een vloeibaar smeermiddel waar ik tevens corrosie gevoelige delen mee inspuit en droogdep/veeg zodat er een dun waterafstotend laagje achterblijft werkt perfect in de winter, ook bij pekel enz.
Ander product is een Tech smeermiddel met zeer hoog indringend vermogen voor bijv. derailleur asjes/lagerbussen, handles/schroefdraad etc.
Ik heb dit ook twee seizoenen gebruikt bij een wielerploeg en heb er geen klachten over gehad.
Bij mij in de werkplaats gebruiken de monteurs deze smeermiddelen ook, moet zeggen dat we al veel geprobeerd hebben maar iedereen werkt er graag mee. Ik denk veel goedkoper dan al die "fiets" middeltjes............
Omdat het dan niet meer zo kleeft spuit je met wat perslucht zand en prut gemakkelijk weg.
Verder twee producten van DecoPro, een vloeibaar smeermiddel waar ik tevens corrosie gevoelige delen mee inspuit en droogdep/veeg zodat er een dun waterafstotend laagje achterblijft werkt perfect in de winter, ook bij pekel enz.
Ander product is een Tech smeermiddel met zeer hoog indringend vermogen voor bijv. derailleur asjes/lagerbussen, handles/schroefdraad etc.
Ik heb dit ook twee seizoenen gebruikt bij een wielerploeg en heb er geen klachten over gehad.
Bij mij in de werkplaats gebruiken de monteurs deze smeermiddelen ook, moet zeggen dat we al veel geprobeerd hebben maar iedereen werkt er graag mee. Ik denk veel goedkoper dan al die "fiets" middeltjes............
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
-
- Rookie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 jan 2023, 23:35
- Locatie: Ulricehamn
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 24500
Hoi!
Geen idee of er nog leven in deze draad zit. En misschien is de vraag al wel elders behandeld, maar ik kan het niet vinden.
Er wordt namelijk veelvuldig gesproken over de wiellagers van de Stromers. Ik heb onlangs een ST3 gekocht met 24k op de teller en het achterwiel lager begint minder te worden. Er zit soms een beetje speling op. Hoewel ik het, nu het flink koud is, niet meer merk.
De handleiding zegt dat de lagers jaarlijks gesmeerd moeten worden. In dit draadje staat zelfs welk smeermiddel gebruikt kan worden, maar ik heb nog niemand gehoord die ook werkelijk de wiellagers smeert.
Bovendien blijkt na navraag dat ook de dealer dat niet doet (of heeft gedaan) bij jaarlijks onderhoud...
Mijn vraag is: zijn de wiellagers te smeren? En zo ja; hoe?
(En als dat zo is; moeten we dan niet met z'n allen beginnen dat ook te doen, zodat de boel heel blijft?)
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Marc
Geen idee of er nog leven in deze draad zit. En misschien is de vraag al wel elders behandeld, maar ik kan het niet vinden.
Er wordt namelijk veelvuldig gesproken over de wiellagers van de Stromers. Ik heb onlangs een ST3 gekocht met 24k op de teller en het achterwiel lager begint minder te worden. Er zit soms een beetje speling op. Hoewel ik het, nu het flink koud is, niet meer merk.
De handleiding zegt dat de lagers jaarlijks gesmeerd moeten worden. In dit draadje staat zelfs welk smeermiddel gebruikt kan worden, maar ik heb nog niemand gehoord die ook werkelijk de wiellagers smeert.
Bovendien blijkt na navraag dat ook de dealer dat niet doet (of heeft gedaan) bij jaarlijks onderhoud...
Mijn vraag is: zijn de wiellagers te smeren? En zo ja; hoe?
(En als dat zo is; moeten we dan niet met z'n allen beginnen dat ook te doen, zodat de boel heel blijft?)
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Marc
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Nu weer wel, en dat is helemaal prima
Niet. Je kunt er namelijk niet bij zonder de motor uit elkaar te halen.
Die speling kan niet echt veel kwaad. Het zal langzaamaan erger worden, dat wel. Maar je motor gaat er niet van kapot o.i.d.
Als het je écht te erg wordt: er is inmiddels één Stromer dealer die de achterwiellagers van Stromer/TDCM motoren vervangt. Ze drukken er dan ook meteen lagers in met een betere afdichting. Een dergelijke revisie is niet goedkoop want er gaan aardig wat uren in zitten (de motor moet b.v. ook worden uitgespraakt en terug ingespaakt), maar daarna is-ie beter dan dat hij was uit de fabriek.
Meer info:
https://www.stromerpedelec.nl/blogs/mot ... 1500%2C%2D.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Rookie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 08 jan 2023, 23:35
- Locatie: Ulricehamn
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 24500
Hmm. Waarom zou zoiets dan in de handleiding staan? Beetje flauw van Stromer.
Maar natuurlijk dank voor de goeie info en snelle reactie.
Dit forum is werkelijk prachtig.
Een goudmijn met informatie.
Ik ben zelf nog bezig een batterij te reviseren.
Hopelijk lukt dat; in dat geval zal ik mijn bevindingen nog delen. (Dat voelt wel zo rechtvaardig na al die informatie die ik hier geabsorbeerd heb... )
Maar natuurlijk dank voor de goeie info en snelle reactie.
Dit forum is werkelijk prachtig.
Een goudmijn met informatie.
Ik ben zelf nog bezig een batterij te reviseren.
Hopelijk lukt dat; in dat geval zal ik mijn bevindingen nog delen. (Dat voelt wel zo rechtvaardig na al die informatie die ik hier geabsorbeerd heb... )
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Welke Stromer accu? De oude 36V variant of de 48V accu? En als het die laatste is: met drie of met vier boutjes op de kopse kant?
De 36V Stromer accu reviseren dat lukt de meeste reviseurs wel.
Revisie van een 48V Stromer accu met drie boutjes lukt slechts een enkel revisiebedrijf. Een 48V accu met vier boutjes reviseren is nog geen professioneel revisiebedrijf gelukt. Ik ben benieuwd of jij iets ziet wat zij niet zien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- GoodbyeHarmony
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
- Locatie: Birmingham, UK
- Merk SP: Stromer st5
- Km-stand: 25000
HiStromeur schreef: ↑09 mar 2023, 20:54Nu weer wel, en dat is helemaal prima
Cykelgubbe schreef: ↑09 mar 2023, 20:26
Die speling kan niet echt veel kwaad. Het zal langzaamaan erger worden, dat wel. Maar je motor gaat er niet van kapot o.i.d.
With respect I thought this, until it happened on my ST5. What I realised was there was consequent, appreciable movement in the brake rotor. This concerned me enough with the dynamics of it acting on the calliper that I stopped riding the bike.
I would be concerned that if the brake operated, then in the process, the play flipped over, it may either trash the calliper or the mounting posts.
I may be talking rubbish, but it worried me
Cheers
Tim
Hallo
Met respect dacht ik dit, totdat het gebeurde op mijn ST5. Wat ik me realiseerde was dat er consequente, merkbare beweging in de remrotor was. Dit baarde me genoeg zorgen over de dynamiek van het inwerken op de remklauw dat ik stopte met fietsen.
Ik zou me zorgen maken dat als de rem zou werken, het spel daarbij omdraaide, het de remklauw of de montagepalen kan weggooien.
Ik praat misschien onzin, maar het baarde me zorgen
Proost!
Tim