Marsies schreef: ↑28 sep 2018, 11:44
De 48V heb ik van de Stromer website. Geen idee wat de werkelijkheid is. Afhankelijk van de kwaliteit van de accu daalt de spanning als die wordt belast. Maar hier weer mijn punt, wat is de werkelijkheid!
Lithium-Ion accu's werken als volgt: als ze vol zijn hebben ze een bepaalde spanning (de cellen in onze accu's 4,2V) en naarmate ze leger raken zakt de spanning. Vanaf een bepaalde spanning (zal rond de 3,2-3,3V liggen gok ik) zegt de BMS dat de accu leeg is. Bij volle accu haal je gemakkelijk het maximum vermogen, omdat de spanning dan lekker hoog is, bij legere accu's haal je dat maximale vermogen minder gemakkelijk.
Marsies schreef: ↑28 sep 2018, 11:44
De reden waarom er hoogspanningsmasten zijn is simpelweg om elektrische stroom te distribueren met
zo min mogelijk verlies. De stroom die door de hoogspanningskabels gaat is ook (relatief) laag, simpelweg door de hoge spanning. Vandaar dat de kabels ook niet roodgloeiend staan. Ook zijn die kabels echt fors, dan bedoel ik ook echt
fors! Het vermogen wat in de kabels gaat zitten is de stroom in het kwadraat maal de kabelweerstand. P = I2 * R
Al met al klopt het verhaal echt wat ik zeg, het zijn echt geen appels met peren.
De formules die je noemt kloppen, en ook het verhaal dat we aan hoogspanning doen om de stroom relatief laag te houden. Waar je verhaal mank gaat is dat je de draden in je fiets vergelijkt met een straalkachel. Bij een straalkachel is de weerstand van de draad verhoogd om een flinke dissipatie in die kabel te krijgen. Dat is daarop ontwikkeld, precies zo dat je (in jouw voorbeeld) 2kW aan dissipatie hebt.
Als een "normale" kabel ook die weerstand zou hebben, dan zou de voedingskabel van die straalkachel ook roodgloeiend staan. Hetzelfde verhaal geldt voor waterkokers en andere verwarmingselementen. Ik heb zojuist even 1 liter water gekookt met een 2kW waterkoker: toen het water kookte was de kabel een beetje warmer dan de kabel die ernaast lag maar nog steeds meer dan prima vast te houden. Vandaar dat ik het had over appels en peren: het verwarmingselement is niet te vergelijken met een gewone kabel. De een is ontwikkeld om een bepaalde, hogere weerstand te hebben, de ander juist om zo min mogelijk weerstand te hebben.
Marsies schreef: ↑28 sep 2018, 11:44
En ja, het is de stroom die iemand doodt, niet de spanning. Statische elektriciteit die we allemaal wel is voelen is vele malen hoger dan het lichtnet, maar je gaat er niet dood aan.
Schrikdraad is ook een mooi voorbeeld hiervan: typisch zo'n 10kV. Maar een super laag vermogen.
Marsies schreef: ↑28 sep 2018, 11:44
Wat ik erg vervelend vind is dat ik heb gelezen van een 850W motor en daardoor schreef ik alle andere fietsen af en wachtte op de ST5. Nu snap ik wel dat niet alleen het vermogen belangrijk is maar het is een goede indicatie over de hoeveelheid ondersteuning die je kan krijgen. Ik wil de fiets namelijk ook gebruiken als ik heb getraind en dan nog 45km moet fietsen om thuis te komen. Dan wil ik maximale ondersteuning.
Snap ik helemaal en ik ben het nog steeds helemaal met je eens. Het is één ding dat verschillende fabrikanten verschillende soorten vermogen opgeven, het is helemaal irritant dat 1 fabrikant voor verschillende modellen verschillende soorten vermogen opgeeft. Al helemaal zo als ze hier niet transparant over zijn.
Dit is even een overgangsfase, over een tijdje zijn er alleen nog de ST1, ST3 en ST5 die allemaal de 'nieuwe' manier van vermogen opgeven hebben. Maar dan nog klopt er niks van.
Marsies schreef: ↑28 sep 2018, 11:44
Nu lees ik op de Stromer website dat de ST2S een 800W motor heeft, op een andere plek is het 500W. Maar ook de koppelwaardes zijn overal verschillend. En dan heb ik het niet eens over de waarden die worden opgegeven in de diverse youtube filmpjes, dat is helemaal verschrikkelijk.
In 2017 hadden alle 45 km/h Stromer modellen een opgegeven vermogen van 500W. Als ik heel eerlijk ben was dat onjuist: een ST2s gaf namelijk meer ondersteuning dan een ST2, die weer meer dan een ST1x en die weer meer dan een ST1. Ik heb er geen moeite mee dat de ene fiets meer ondersteuning geeft dan de andere, maar wel dat ze dat niet in de spec hebben staan. Stromer geeft alleen andere koppelwaarden op, maar als je bij een gelijk toerental méér koppel levert dan lever je toch echt meer vermogen...
De ST2 is van 2017 naar 2018 ineens van 500W naar 800W opgegeven vermogen gegaan. Ja, de fiets ondersteund wat meer maar dat verschil is niet zó groot.
Marsies schreef: ↑28 sep 2018, 11:44
Aangezien ik electrotechnisch ben opgeleid baseer ik een schifting op de waardes die ik lees bij de fietsen. En de Stromers zijn niet zo gemeengoed dat je ze zo ff kan gaan testen in de volgorde die wilt en ook in het gewenste tijdsbestek.
Ah, het is zoals het is ..
Ik ben ook electrotechnisch opgeleid, daarnaast weet ik hier en daar wat van andere vakgebieden omdat je daar als embedded software ontwikkelaar nou eenmaal mee te maken hebt. Maar dat staat los van het punt dat je wilt maken: het verschil in gedrag zou zich in de spec moeten uiten. Dat gebeurt niet en dat is vervelend.
Als ik 2 auto's zie die een vergelijkbaar vermogen leveren maar waarbij de ene een veel hoger heeft dan de andere, dan kan ik op basis daarvan concluderen dat de motor met het hoge koppel bij een veel lager toerental zijn maximale vermogen haalt. Bij deze fietsen is het toerental gelijk (oude ST1, ST1x, ST2 en ST2s tenminste, bij de ST3 en ST5 is het toerental omlaag gegaan bij gelijke snelheid tov de oudere fietsen), dus het verschil in koppel zou volgens mij ook een verschil in vermogen moeten zijn...