Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
St1Elite
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 aug 2017, 13:51
Locatie: Alkmaar

Ik gebruikte voor mijn MTB altijd decreaser en ketting smeerselolie in een spuitbus van de Decathlon.
Na 1 keer door de Schoorlse duinen, altijd 1 grote zandbende en dus groot onderhoud plegen.

Nu maar 2 flacons (minimale bestelhoeveelheid bij Futurumshop) van die vliegtuigolie (Boeshield T-9) gekocht en zie gelijk resultaat. Plakt niet, trekt geen vuil aan, geen smeerboel zoals met een spuitbus. Nu nog even kijken om de hoeveel km ik dit goedje moet gebruiken
Eerste indruk: Top spul!! :ay
Boeshield T9.JPG
Sinds 17 Juli 2017 Stromer ST1 (2e handsje), 522Wh accu, BM-45 Cateye spiegel, Ergon-GP3 handgrepen, ABUS Bordo 6500 vouwslot, Cane Creek Thudbuster ST bilvering, Supernova verlichting, ABUS pedelec+ helm, Garmin Edge 705 gemonteerd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Voor wie (tijdens het onderhoud) wil weten of de ketting nog niet aan vervanging toe is: koop een kettingmeter. Kost je nog geen tientje en dan kun je zelf in 2 seconden nakijken of je ketting nog oké is.

kettingmeter.jpg
kettingmeter.jpg (20.7 KiB) 9632 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

St1Elite schreef: 20 aug 2017, 14:13 Ik gebruikte voor mijn MTB altijd decreaser en ketting smeerselolie in een spuitbus van de Decathlon.
Na 1 keer door de Schoorlse duinen, altijd 1 grote zandbende en dus groot onderhoud plegen.

Nu maar 2 flacons (minimale bestelhoeveelheid bij Futurumshop) van die vliegtuigolie (Boeshield T-9) gekocht en zie gelijk resultaat. Plakt niet, trekt geen vuil aan, geen smeerboel zoals met een spuitbus. Nu nog even kijken om de hoeveel km ik dit goedje moet gebruiken
Eerste indruk: Top spul!! :ay

Ben nieuwsgierig naar je ervaringen, lees met belanstelling alle berichten in dezen.

Gebruik zelf Blue morgan voor reinigen en Mucc off C3 ceramic lube (UV)
Goede ervaring tot nu toe, daarnaast gebruik ik ook wel finish line wax produkten.

Heb mn ketting vanmorgen schoongemaakt met Dasty, en daarna drooggemaakt. Hierna nogmaals schoongemaakt met Blue Morgan ontvetter, kwam er best nog veel vuil uit de ketting, hierna met compressor droog en schoongeblazen en met de Ceramic lube behandeld, 1 drup per schakel. Resultaat een hele schone ketting.

De Cassette en derailleur schoongemaakt met Blue Morgan, een borsteltje en nadien de derailleurwieltjes behandeld met teflonspray.

Ik gebruik 2 kettingen sinds kort, welke ik van plan ben om de 500 km te wisselen om de cassette en kettingen langer mee te laten gaan.
+ST2S and n-joying it to the max...
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

  • afspuiten
  • dasty op je ketting en casette (Wibra)
  • sopje autowas voor het overige deel van de fiets (Action)
  • afspuiten met sproeikop
  • droogspuiten met compressor (2e hands marktplaats)
  • ketting met Squirt Chain Lube
  • evt bumperspray voor de mooie glans op je stromer (Action)
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

De ketting gaat zo'n beetje 5.000 km mee en de cassette en voorbladen 10.000 km. Ik heb daarom de originele ketting vervangen door twee (iets kortere) kettingen (KMC X11SL SUPER LIGHT SILVER) en wissel deze per week om. Op het moment dat de ketting aan vervanging toe is, zijn de cassette en het grote voorblad dat ook.

Cassette, voorblad en derailleur:
Ik haal de ketting er af en spuit het voorblad en cassette in met een biologisch afbreekbare ontvetter. Met een cassetteborstel reinig ik de cassette tussen de kransjes. Daarna afspoelen met water en droogmaken met een doek.

Ketting:
Mijn doel is om de ketting zo droog mogelijk te krijgen, met behoud van de smering tussen de schakels. De ketting leg ik in een bakje met de biologisch afbreekbare ontvetter. Met een tandenborstel loop ik kort de zijkant van de ketting schakel voor schakel na. Ik spoel de ketting onder de kraan goed af en maak hem daarna droog met een doek. Ik leg de ketting vervolgens een week in een bakje met olie (gewone motorolie voor de auto). Bij de volgende kettingwissel haal ik de ketting uit het bakje olie en laat ik de ketting uitlekken op keukenpapier (uurtje of als je de tijd hebt, een nacht). Als de ketting uitgelekt is spuit ik deze heel lichtjes in met de ontvetter. Kort daarna onder de kraan uitspoelen en droogmaken met een doek. Als de ketting goed droog is spuit ik de ketting in met teflon en leg hem tenslotte terug op de fiets.
Gebruikersavatar
MRIG
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 mei 2017, 21:17

ook ik ben erg(!) tevreden met Boeshield T-9, het droogt goed op, geen nare vlekken meer op het frame zoals bij andere oliën!!! lees het zelf op http://www.boeshield.nl/
stromer ST1X 20" wit | 814Wh | bodyfloat Kinekt seat post 2.0 31.6 MM | handvatten Ergon GP2 L
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Als jullie het hebben over het schoonspuiten van de ketting: is dat gewoon een zwak straaltje water of een flinke straal? Ik ben wat huiverig om storingen te veroorzaken door vocht :roll:
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Random schreef: 05 okt 2017, 08:44 Als jullie het hebben over het schoonspuiten van de ketting: is dat gewoon een zwak straaltje water of een flinke straal? Ik ben wat huiverig om storingen te veroorzaken door vocht :roll:
Zachte straal
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Let op! Je moet onderscheidt maken tussen schoonmaken, afspoelen en droogspuiten.

Ik zou voor het schoonmaken van de ketting op de fiets een plek uitzoeken waar de gemorste "smeerigheid" niet gelijk een probleem gaat vormen. Zelfs als je met een Park Tool aan de slag gaat, zal het niet meevallen om niets van de vloeibare viezigeid te knoeien.

Als je de mogelijkheid hebt, dan is het los van de fiets schoonmaken van de ketting nog altijd het eenvoudigst om te doen. Beschik je over een tweede ketting, dan is de druk om de ketting snel schoon te maken er ook niet, want die tweede ketting kun je gelijk plaatsen. De vieze ketting kun je dan in een apart teiltje in alle rustig en op een nader te bepalen moment schoonmaken.

Wat ook al meerdere keren in dit draadje is benoemd, is dat het beter is om met twee kettingen om en om te fietsen, de tandwielen slijten ietsje minder hard en als beide kettingen versleten zijn (na zo'n 10.000 km), dan kun je het voorblad, de beide kettingen en de casette in 1 onderhoudsbeurt (laten) vervangen.

Het schoonmaken
Het schoonmaken kan met verschillende middeltjes. Dasty wordt op deze site redelijk vaak genoemd. Ga voorzichtig te werk. Als je flink gaat "spetteren", zadel je jezelf op met een flinke schoonmaakklus. Dit overkomt je in het algemeen maar 1 keer. Wat je in mijn ogen dus nooit moet doen is met de hoge drukspuit de ketting eventjes schoonspuiten.

Het afspoelen
Als je een vieze ketting met een flinke waterstraal gaat bewerken, dan ligt je fiets en het terrein rond je fiets onder de oliespetters. Je hebt je vervolgens opgezadeld met een flinke schoonmaakklus. Je kunt het beste met een zachte waterstraal de ketting afspoelen.

Het droogmaken
Voor het droogmaken kun je natuurlijk een doek over de ketting halen om het ergste vocht te verwijderen en vervolgens wachten tot deze echt droog is, maar je kunt ook met een spuitbus met perslucht of een compressor de laatste druppels vocht uit de ketting verwijderen.

Het invetten
Tot slot de ketting weer insmeren met je favoriete olie/smeermiddeltje.
Witte ST3 van maart 2019
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Bedankt voor t uitvoerige antwoord! Daar moet t mee gaan lukken.
Plaats reactie