Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ook de casette er bij maar dat vond ik niet erg ineens, al reed ik nog als een zonnetje.
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Fastedde schreef: 15 okt 2018, 19:02 Ik reinig ultrasoon, wordt je zelf ook niet vies, met ontvetter/bio 1 x per 500-700 km

Daarnaast zet ik m dan na een nachtje drogen in de Boeshield T9 ( na advies hier op forum) en vervolgens elke 200 km weer opnieuw, elk schakeltje weer een drupje.

Gebruik nu Boeshield al ruim een jaar en moet zeggen dat mn ketting langer schoon blijft, en voor mijn gevoel eea langzamer slijt.

Ik gebruik 2 kettingen (KMC-E) en wissel deze om de 500-700 km.
Ik rijd ruim 300 km in de week, en zie me dat dus niet doen...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Polling schreef: 25 okt 2018, 22:58
Ik rijd ruim 300 km in de week, en zie me dat dus niet doen...
Ik doe er bijna 600km per week, en ga dus ieder week-end aan de slag.
Ketting ontvetten
Ketting spoelen
Ketting drogen

Andere ketting opleggen en invetten

Dat duurt eigenlijk allemaal niet zo heel erg lang

Ik probeer nu ook nog ergens halverwege de week de ketting schoon te vegen met een doek
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Roos schreef: 25 okt 2018, 22:32 Ook de casette er bij maar dat vond ik niet erg ineens, al reed ik nog als een zonnetje.
Je had geen andere keuze hoor. Een nieuwe ketting op een oude cassette werkt niet. Dat is gegarandeerd problemen.
Maar jouw afstand is sowiso erg netjes.
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ja geen keuze, ik houd me zoals de meesten vast weten ook niet erg bezig met alle technische ins en outs. Ik zorg best goed voor mijn stromer, hij staat droog en vooral ook in een ruimte waar het vochtgehalte laag is. Maar deze zorg zit hem niet echt in de schoonmaak (1 keer sinds ik hem heb met een vochtig doekje afgenomen) en aan de ketting er af nemen doe ik dus al helemaal niet. Beetje olie af en toe als ik denk oh moet dat niet eens? Ik heb geen idee wat wijsheid is hier. Hij is nog steeds mooi, ziet er goed uit, rijdt geweldig. Het kan toeval zijn natuurlijk maar toch vind ik het veelzeggend dat ik na 2 jaar rijden pas aan vervanging van de ketting toe was. 14000 km achter de kiezen is ook niet weer heel weinig. Dus Stromer hihoe! Topfiets!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Kan iemand aangeven hoeveel schakels de ketting van de ST5/3 heeft.
Dit ivm aanschaf 2e ketting
Kan ik volstaan met standaard mtb ketting
Alvast bedankt
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Golvas

jovdt schreef: 23 okt 2018, 23:54 Mic-Off besteld en gebruikt....rommel! De vloeistof komt niet door het gaatje en reinigt dus niet. Ja ik druk op het knopje maar de vloeistof komt er niet door. Dan maar een poging gedaan om het gaatje te vergroten....iets beter maar nog steeds onvoldoende. Ook de opening om de vloeistof in het reservoir te doen is klein en enkel te gebruiken met bijgeleverd product of met een spuit...ook niet echt gebruiksvriendelijk. Ik zou deze nooit meer kopen.
Ik heb de Muc-Off X3 Dirty Chain Machine al geruime tijd tot mijn volle tevredenheid in gebruik. Uit jouw gebruikerservaring denk ik te kunnen opmaken dat wat aan je toestel schort, heb je al eens contact opgenomen met de verkoper ?
Golvas

Zippybikky schreef: 28 okt 2018, 15:47 Kan iemand aangeven hoeveel schakels de ketting van de ST5/3 heeft.
Ondertussen ben je uit de wachtruimte.
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Golvas schreef: 01 nov 2018, 19:03
jovdt schreef: 23 okt 2018, 23:54 Mic-Off besteld en gebruikt....rommel! De vloeistof komt niet door het gaatje en reinigt dus niet. Ja ik druk op het knopje maar de vloeistof komt er niet door. Dan maar een poging gedaan om het gaatje te vergroten....iets beter maar nog steeds onvoldoende. Ook de opening om de vloeistof in het reservoir te doen is klein en enkel te gebruiken met bijgeleverd product of met een spuit...ook niet echt gebruiksvriendelijk. Ik zou deze nooit meer kopen.
Ik heb de Muc-Off X3 Dirty Chain Machine al geruime tijd tot mijn volle tevredenheid in gebruik. Uit jouw gebruikerservaring denk ik te kunnen opmaken dat wat aan je toestel schort, heb je al eens contact opgenomen met de verkoper ?
Deze vandaag eveneens voor de eerste keer gebruikt, loopt als een trein die X3 Dirty Chain...
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Golvas schreef: 01 nov 2018, 19:05
Zippybikky schreef: 28 okt 2018, 15:47 Kan iemand aangeven hoeveel schakels de ketting van de ST5/3 heeft.
Ondertussen ben je uit de wachtruimte.
Klopt maar ik had gehoopt dat ik niet zelf op mijn knieën hoefde te zitten om schakels te tellen.
Mijn bedoeling was ook om voor de levering alvast wat spulletjes te bestellen, waaronder een tweede ketting.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Plaats reactie