Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Golvas

Ik hoor er ook tegenstrijdige meningen over ... enerzijds: gebruiken als het erop staat, anderzijds: niet gebruiken want het veroorzaakt overbodige slijtage aan je drivetrain.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik kuis de ketting en derailleur af en toe met WD40 :shock: en een doekje. Daarna spuit ik dan de ketting terug overvloedig in met kettingspray, ik hou er een schoon doekje onder, sprayen maar en dan laat ik de ketting door het doordrenkt doekje draaien.
En als de ketting versleten is vervang ik ze... :az
Tandenborstel en drupje per drupje methode gaat me echt te ver, evenals de twee ketting methode is me veel te veel gedoe. al zal ik niet ontkennen dat dit veel doeltreffendere methodes zijn, en de levensduur ten goede komt.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

2 kettingen en zo is voor mij ook teveel gedoe. Ik maak zeer weinig regelmatig mijn ketting schoon. Als in: er is geen strikte regelmaat. In de zomer maak ik ongeveer elke 2-3 weken (ongeveer 500-750 km) mijn ketting schoon. Als het regent soms wat vaker. In de herfst en winter doe ik het afhankelijk van het weer, bij veel regen of vorst (pekel) wat vaker, anders eens in de 2-3 weken.

Ik gebruik ook Cyclon Bionet cleaner. Even royaal opspuiten, laten inwerken en naspoelen met water (tuinslang). Dan blaas ik de zaak droog met compressor en doe ik er wat ketting spul op. Moet even kijken hoe het heet, maar is ook biologisch afbreekbaar.
Ben over beide zeer tevreden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Vroeger hingen de MTB’s aan het plafond in de garage maar sinds ik mijzelf voor vaderdag een Park Tool PRS-25 montage-standaard cadeau heb gedaan is onderhoud aan de leen-Stromer en andere fietsen opeens een fluitje van een cent geworden. Daarbij ook nog een Park Tool CM-25 kettingreiniger en onderhoud is opeens een stuk plezieriger geworden.

Ik heb nu de MTB met Squirt Lube behandeld en dat is toch wel erg mooi spul; Zie dit draadje https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.ph ... &start=456 voor wat ervaringen.

Afgezien van te verwachten ophoping van Squirt op de cassette en het derailleurwiel, misschien ook op de Stromer het proberen waard :)
Stromernoobie
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2018, 18:14
Locatie: Schelle
Merk SP: Stromer

Wat is het algemeen idee over een kettingreiniger (het bakje om rond de ketting te doen)? Iets handigs of niet de moeite waard?
ST2 2018 met bodyfloat, Ortlieb Hi-vis en Spurcycle fietsbel; Giro Bexley Mips. WW verkeer Scheldelaan Antwerpen
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Stromernoobie schreef: 24 sep 2018, 19:46 Wat is het algemeen idee over een kettingreiniger (het bakje om rond de ketting te doen)? Iets handigs of niet de moeite waard?
Kijk hier eens naar: https://m.youtube.com/watch?v=D0eOxbnzDQA

Geeft een heel verrassend resultaat. Oordeel zelf....
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

heintjep schreef: 24 sep 2018, 19:53
Stromernoobie schreef: 24 sep 2018, 19:46 Wat is het algemeen idee over een kettingreiniger (het bakje om rond de ketting te doen)? Iets handigs of niet de moeite waard?
Kijk hier eens naar: https://m.youtube.com/watch?v=D0eOxbnzDQA

Geeft een heel verrassend resultaat. Oordeel zelf....
Ik vind het verassend goed werken. Petroleum is gewoon rotzooi, en wil ik absoluut niet gebruiken vanwege ecologische impact. En dat ultrasonic kuisen duurt dus veel te lang. Dat kettingborsteltje geeft na 2 tot 3 keer reinigingscycli een meer dan voldoende resultaat.
Ik heb zo'n kettingborstell gekocht op basis van dit flmpje, zonet gebruikt en ik ben er meer dan tevreden van.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
heintjep
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 sep 2017, 18:56
Locatie: Helmond

Ik heb zo'n kettingborstell gekocht op basis van dit flmpje, zonet gebruikt en ik ben er meer dan tevreden van.
Ik zweer dr ook bij. Gebruik altijd Cyclon bionet ontvetter samen met de kettingreiniger. Biologisch afbreekbaar en erg prettig in gebruik
ST1 Wit * 522Wh gouden accu * Schwalbe Big Bens * Grijze Abus Pedelec+ helm * Cat-ears * Northwave Husky winterschoen * Shimano Click'r combipedalen
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

heintjep schreef: 13 okt 2018, 12:33
Ik heb zo'n kettingborstell gekocht op basis van dit flmpje, zonet gebruikt en ik ben er meer dan tevreden van.
Ik zweer dr ook bij. Gebruik altijd Cyclon bionet ontvetter samen met de kettingreiniger. Biologisch afbreekbaar en erg prettig in gebruik
Ik probeer het afval nadien wel te recupereren, want die biodegradeerbaarheid van die smurrie moet je toch met een korrel zout nemen. Of misschien zelfs een heel zoutvatje
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik heb ook zo'n ketting moletje van Park Tools aangekocht, samen met 'n ontvetter/reiniger.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Plaats reactie