Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Het is belangrijk om je fietsketting en cassette goed te onderhouden. Je fiets blijft soepel rijden en de slijtage is een stuk minder groot. Zand, modder en stof zijn erg schadelijk voor je ketting, tandwiel en cassette. Door de schurende werking zullen ze vlug slijten.

De vraag die ik heb: onderhouden jullie je ketting en welk middeltje gebruiken jullie om je ketting in conditie te houden?

Omdat ik nauwelijks off-road fiets, valt het wel mee met de hoeveelheid zand en vuil die ik met mijn ketting vang. Ik gebruik mijn park tool ketting reiniger haast nooit meer. Bij mij blijft kettingonderhoud beperkt tot het periodiek afvegen van de ketting met een schone doek (zeker na een fietstochtje door de regen) en het opnieuw invetten met een smeermiddeltje.

Voor dat laatste gebruik ik al enkele jaren Boeshield T-9. Na wat experimenteren met verschillende middeltjes ben ik aan dit middel gekomen via positieve ervaringen van andere fietsers in de mountainbike- en racefietswereld. Boeshield T-9 blijft goed zitten, gaat corrosie tegen, is waterafstotend en houdt vuil niet vast. Doordat het watervast en vochtwerend is, lost het niet op in regen of modder. Met stromend water verwijder je redelijk eenvoudig zand en vuil, maar niet de Boeshield T-9.

Zo’n 40 jaar geleden was werelds grootste ruimte- en luchtvaart bedrijf, The BOEING Company, op zoek naar een hoogwaardig anticorrosie/smeermiddel dat langdurige blootstelling aan een corrosieve omgeving zou kunnen weerstaan. Onderzoek door Boeing wees uit dat geen van de op dat moment beschikbare Teflon, siliconen of synthetische sprays voldoende presteerde onder de extreme omstandigheden binnen de luchtvaart. Daarom ontwikkelde men in het eigen aerospace laboratorium een nieuw en beter product onder de naam Boeshield T-9.

De unieke formule van T-9, bestaande uit o.a. oplosmiddelen en wax, is dusdanig samengesteld dat deze diep kan doordringen tot in metaalporiën, daar vocht te scheiden van metaal en bestaande corrosie kan stoppen. Bovendien laat T-9 een heldere waxachtige filmlaag achter die watervaste smering geeft en maandenlange corrosiebescherming biedt.


Boeshield T-9 moet je dun aanbrengen op de ketting, vervolgens de ketting een paar uurtjes laten rusten (ik laat het en nachtje met rust) om tot slot met een doek het overtollige materiaal te verwijderen (dit laatste doe ik zelf nauwelijk).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ketting van de Stromer (en waarschijnlijk van elke speed pedelec zonder kettingkast) wordt veel sneller vies dan die van een gewone wegfiets. Je pakt veel meer kilometers op hogere snelheid en dus ook veel meer troep.

Ik reinig mijn ketting eens per 2 a 3 weken met Muc-Off Bio Drivetrain Cleaner en momenteel (droog weer) vet ik de ketting in met Muc-Off Bio Dry Lube. Werkt prima en is biologisch afbreekbaar, dat vind ik allebei belangrijk.

Ketting, cassette en derailleur insprayen met Drivetrain Cleaner, flink borstelen met -in mijn geval- een afwasborstel, paar minuten wachten. Afspoelen met water en nadrogen met een oude doek.

Muc Off drivetrain cleaner.jpg
Muc Off drivetrain cleaner.jpg (16.25 KiB) 15820 keer bekeken

Ik wacht daarna nog een uurtje of wat tot de ketting droog is (busje perslucht is leeg, moet eens een nieuwe halen) en daarna doe ik schakel voor na schakel aan de binnen- en buitenkant van de ketting een drup Dry Lube.
Muc Off Dry lube.jpg
Muc Off Dry lube.jpg (15.66 KiB) 15820 keer bekeken

Ketting even lekker laten draaien, wat op en neer schakelen langs de cassette, overtollig vet weghalen met oude doek. Klaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Ik ontvet de ketting altijd met remmenreiniger, daarna schoonspoelen met water, afdrogen en dan ook inderdaad met T9-boeshield schakeltje voor schakeltje invetten.
Met de mtb haal ik ketting er zelfs af en doe deze in een potje ontvetter van de Wibra. Daarna schoonspoelen met water, afdrogen en dan ook inderdaad met T9-boeshield schakeltje voor schakeltje invetten.
Dit werkt voor mij het allerbeste. T9-boeshield zweer ik bij.. soort wax dat geen vuil aantrekt. Derailleurwieltjes ontvet ik ook altijd en spuit ik daarna weer in met teflonspray.
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

Bijna dezelfde handelingen als stromeur met de muc-off producten, met het enige verschil dat ik de ceramic drylube van muc-off gebruik. 8-)

Belangrijk is wel het droogmaken vd de ketting en tandwielen (kleine compressor)daarna pas de lube gebruiken.

En als laatste gebruik ik ook nog de bikespray van muc-off, wat ik normaliter gebruik om de bike te behandelen, maar ook om de derailleur te conserveren. :cool2:
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Calimero schreef: 15 aug 2017, 18:49 Met de mtb haal ik ketting er zelfs af en doe deze in een potje ontvetter van de Wibra.
Dasty?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

satbird schreef: 15 aug 2017, 19:40 met het enige verschil dat ik de ceramic drylube van muc-off gebruik. 8-)
Is die veel beter dan de mijne? Ik heb 'm nog nooit geprobeerd, maar als het de moeite waard ik bestel ik die als mijn Dry Lube op is. Sinds ik Stromer gaat het hard met de producten en het is voor mij ook even zoeken wat het beste werkt met dit type fiets. De Muc-Off Dry Lube had ik nog staan voor het onderhoud aan mijn andere, normale wegfiets (Cannondale Bad Boy 0). Ik ben er erg tevreden over, maar als het beter dan dan wil ik dat altijd proberen. :d3:
satbird schreef: 15 aug 2017, 19:40 En als laatste gebruik ik ook nog de bikespray van muc-off, wat ik normaliter gebruik om de bike te behandelen, maar ook om de derailleur te conserveren. :cool2:
Die heb ik ook. Geweldig spul. Je fiets oogt niet alleen als nieuw, hij ruikt na een behandeling met Bike Protect ook als nieuw. En je krijgt nieuwe troep makkelijker weg gewassen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Stromeur schreef: 15 aug 2017, 21:57
Calimero schreef: 15 aug 2017, 18:49 Met de mtb haal ik ketting er zelfs af en doe deze in een potje ontvetter van de Wibra.
Dasty?
Idd! Top spul..
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De Wibra is voor mij echt zo'n jaren '70 winkelketen; ik kwam er als kind met mijn ouders en het rook er altijd zo typisch. Later ben ik nooit meer bij de Wibra geweest, maar mijn moeder gaf me eens een fles Dasty mee om gemorst frituurvet (wát een troep is dat!) weg te krijgen. Sindsdien is het voor mij bij alles wat ik écht met geen mogelijkheid schoon krijg: Dasty! Het is eigenlijk troep natuurlijk, dus ik gebruik het zo min mogelijk, maar soms breekt nood wet.

Als kettingreiniger had ik het nog niet bedacht. Het is briljant, want Dasty ontvet echt als een malle. Als ik eens zonder Muc-Off zit weet ik wat te doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
satbird
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jul 2017, 09:30
Locatie: Lingewaard

Stromeur schreef: 15 aug 2017, 22:01
satbird schreef: 15 aug 2017, 19:40 met het enige verschil dat ik de ceramic drylube van muc-off gebruik. 8-)
Het verschil kan ik niet aangeven yussen de normal dry lube en de ceramic omdat ik de ceramic destijds met een aanbieding heb verkregen. Wat ik wel weet is dat het een zeer goede smeer eigenschap heeft zie het als nanoballetjes tussen de metaaldelen, de lube zelf is bijna niet zichtbaar vandaar het UV lampje wat je erbij krijgt. een ander groot voordeel dat het geen vuil aanhecht en makkelijk te reinigen is.

Binnenkort ga ik weer bestellen, je moet de aanbiedingen in de gaten houden ze worden vaak icm de wet lube verkocht voor de prijs van 1 !!
Er is nu een aanbieding van 15,95 voor 2 x 120ml dry &wet ceramic. Bij sport44.com

https://www.sport44.com/muc-off-c3-comb ... gIrI_D_BwE
+Stromer- ST2s my "Grey Venge". :cool2:
Lomito

Voor de verbouwing van mijn woning heb ik een compressor met tacker aangeschaft, wat een genot om daarmee te bouwen... gelijk een spuitpistool gekocht waarmee je van alles kunt schoonblazen en dus ook natte fietsen en zelfs vieze kettingen. Wie de ketting zelf onderhoudt weet dat er toch altijd vuil aan de binnenkant blijft zitten, moet je met een oude tandenborstel aan het werk... met die compressielucht blaas je het vuil uit de cassette, derailleur en ketting. :hy:
Plaats reactie