Ketting onderhoud, wat doen jullie?

DJustin
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2017, 17:27

Op mijn Stromer ST2 beginnen de wieltjes op de derailleur geluid te maken. Ik heb echt geen idee welke wieltjes ik moet hebben om ze te vervangen. Heb zelf redelijk wat gegoogled, maar ik verdwijn echt in het bos. Zelfs als ik zoek op de "Deore XT Derailleur Stromer St2"
Weten jullie welk type er origineel op zit?
ST2 2015 - 14.000km
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen DJustin,

hoeveel kilometer hebben de wieltjes al mee mogen draaien ? Ik zit nu aan de 14.000 km en er is nog steeds geen reden voor vervanging en hoor ze niet eens.
Ik zorg wel dat die wieltjes schoon zijn (1 x per week afspuiten) en goed geolied (teflonspray).

Je fietsenmaker zal ze heus wel hebben liggen als ze echt vervangen moeten worden. Ook ik heb echt geen idee welke het precies zijn; de keuze is reuze (https://www.mantel.com/derailleurwieltjes ). Deze lijken er het meest op https://www.mantel.com/shimano-ultegrax ... NzdGFydDI1

Grtz, Reinout
Streumer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mei 2017, 22:40
Locatie: Hier
Merk SP: ST2
Km-stand: Veel

DJustin schreef: 16 jan 2018, 23:39 Weten jullie welk type er origineel op zit?
Dit moet je hebben denk ik:

Y5XF98130 Tension & guide pulley set
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Calimero schreef: 15 aug 2017, 18:49 Derailleurwieltjes ontvet ik ook altijd en spuit ik daarna weer in met teflonspray.
Hallo iedereen.
Ik ben aan zoeken voor een Teflon spray.
Welke merk gebruiken jullie?
Ik heb een MucOff Bike Protect spray maar ben niet zeker dat het is een Teflon spray voor mijn wieletjes en cassette te smeren (het is een super fijne olie heb ik gelest op de MucOff site).
Ik zie ook dat er is de MO-94 van MucOff maar dat is PFTE, misschien is dit beter?
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

rvaneijk schreef: 10 sep 2017, 11:02 Ik heb daarom de originele ketting vervangen door twee (iets kortere) kettingen (KMC X11SL SUPER LIGHT SILVER) en wissel deze per week om.
Ik vind die idee heel goed eigenlijk!
Maar ik stel me wel een vraagje, iedere ketting zou rond 5000km doen.
Dat bedoelt dat we gaan die 20 keer van onze fiets demonteren.
Ik heb juist een paar Shimano Quick-link SM-CN900-11 gekocht voor 10€ maar ik les wel dat deze zijn niet herbruikbaar.
Ik weet niet hoe het gaat met de FSA Quick-Link, ik heb die al drie keer losgemaakt maar vind dat die komt zeer gemakkelijk los.

Hier heb ik gezien de KMC missing link https://www.bike-components.de/en/KMC/R ... nk-p60234/
Maar op de KMC website zeggen ze dat die is ook niet herbruikbaar, allen de 10 speed van KMC zijn herbruikbaar.
Ik heb ook op het net gezien dat er zijn fietsers die de 10S KMC master link gebruiken op hun 11S cassette,...

Dan heb ik de Connex gevonden, dat is en 11 speed missing link dat je kunt inderdaad gebruiken voor de leeftijd van de ketting (die cost 15€).
https://www.bike-components.de/en/Conne ... ink-p6866/

Welke ervaringen hebben jullie met de Quick Links (persoonlijk ben ik niet super gelukkig omdat ik vond dat ik trap gemakkelijk door met de Shimano en FSA missing link).
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

De FSA connecting link dat is standard geleverd met de ST1X is niet herbruikbaar.
https://shop.fullspeedahead.com/en/driv ... ector-3727
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

Bij dit weer SQUIRT LOW TEMPERATURE
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik merkte na wat regen dat er toch een hoop troep in mijn ketting zat. Ook begon zich al roest te vormen op de ketting.

Dus, na wat lezen hier op het forum, vandaag mijn ketting helemaal schoon gemaakt. Eerst met een parktool kettingreiniger de ketting helemaal schoon gemaakt. De ketting droog gemaakt met een doek en even 10 minuten gewacht. Daarna de ketting ingevet met Boeshield T9.

Hij loopt nu weer als een zonnetje, ben benieuwd hoe de Boeshield tegen roest en vuil beschermt in tegenstelling tot gewone olie.

Wat ik me nog afvraag, als je de ketting en cassette hebt schoongemaakt met ontvetter, moet je dan nog naspoelen met water oid voordat je de ketting gaat smeren?
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

thijser schreef: 14 mar 2018, 17:05 Ik merkte na wat regen dat er toch een hoop troep in mijn ketting zat. Ook begon zich al roest te vormen op de ketting.

Dus, na wat lezen hier op het forum, vandaag mijn ketting helemaal schoon gemaakt. Eerst met een parktool kettingreiniger de ketting helemaal schoon gemaakt. De ketting droog gemaakt met een doek en even 10 minuten gewacht. Daarna de ketting ingevet met Boeshield T9.

Hij loopt nu weer als een zonnetje, ben benieuwd hoe de Boeshield tegen roest en vuil beschermt in tegenstelling tot gewone olie.

Wat ik me nog afvraag, als je de ketting en cassette hebt schoongemaakt met ontvetter, moet je dan nog naspoelen met water oid voordat je de ketting gaat smeren?
Ow dat heb je niet nagespoeld :shock: , ja dat moet zeker gedaan worden, zo spoel je namelijk de ontvetter weg dan hecht je smeermiddel namelijk voor geen meter.

Dus
- Ontvetten
- Alles naspoelen (en dit mag/moet grondig)
- Tijdje laten opdrogen
- Smeren

Ride like the wind :bp:
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Ik blaas mijn ketting droog met een compressor, in 10 min is je ketting namelijk niet droog, best een droge doek eroverheen dan.
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Plaats reactie