Ketting onderhoud, wat doen jullie?

Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Mij werd sterk afgeraden zo vaak de ketting te ontvetten, omdat dan de smering ook verdwijnt op plekken waar t niet zou moeten verdwijnen.
Het zou beter zijn om met een doek schoon te wrijven, evt te spoelen.
Dus niet zo radicaal met ontvetters aan de slag.

Wat vinden jullie daarvan?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dan verdwijnt het vuil dus niet van de plekken waar het niet zou mogen zitten. Je kunt je ketting wel het beste na elke modderige rit met een doek afnemen.

Afhankelijk van de omstandigheden (en als je ketting gaat knarsen en/of overslaan dan zul je echt wel moeten): goed ontvetten en ook goed -dus op de juiste manier- smeren. Druppeltje voor druppeltje op elke schakel bijvoorbeeld. In laten trekken, de boel even wat laten draaien en daarna het overtollige vet verwijderen met een doek, zodat daar niet meteen opnieuw allerlei vuil door wordt aangetrokken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik ben momenteel 1000km ongeveer en een maand verder met men nieuwe ST2 en ik heb mijn ketting 1 keer ontvet ergens halverwege en weer gesmeerd, ik rijd elke dag ook in de regen en dan voel ik het wel als ze opgedroogd is dus na een dikke regenbui pak ik mijn klein comppressortje en laat ik de ketting ronddraaien en blaas ik alle gort van de ketting en casette, vervolgens pak ik een doek om de ketting af te vegen en als de boel te droog is neem ik wat wet lube.

Idee bij mij is om elke maand 1 keer heel de fiets deftig te wassen te ontvetten en te smeren, heb hier al een hoop muc off spul liggen om het deftig aan te pakken inclusief de x3 chain cleaner alle ontvetters en smeermiddelen en borstelset.

Ik laat weten wanneer de boel versleten is, dit is letterlijk mijn eerste fiets die ik zo goed verzorg, andere fietsen werden enkel wat bijgesmeerd bij droge ketting en heb hier nooit abnormaal snelle slijtage bij opgemerkt.

Als ik dan op termijn "voelde" dat er iets minder liep bekeek ik dat wat beter en loste ik dat dan op, in de praktijk gebeurde dit echter niet zo vaak en was mijn barbaars gesmeer voldoende :mrgreen: .

Zijn er hier nog mensen die niet zo'n extreme kuisers zijn? Ik lees hier mensen die na elke regenbui de boel ontvetten en smeren, ik heb elke dag in de regen gereden en moet direct na het werk voor 2 kleine koters zorgen, ik heb hier simpelweg in de week de tijd niet voor :?
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Mijn "normale" fiets was een bijna onderhouds vrije fiets. (kettingkast, trommelremmen, zwarte velgen, geen chroom).
Dus standaard heb ik geen voorliefde voor klussen aan de fiets. Is ook niet iets waar mijn kwaliteiten liggen :lol:

Na twee weken van regen ga ik in het weekend de boel schoonmaken en smeren.
In het begin was het een aantal weken droog. Dan doe ik er weinig aan.
Net de 1000 km check gehad. Alles zag er goed uit, zei de monteur. Dus dagelijks na een regenbui is niet nodig denk ik dan.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

rvaneijk schreef: 10 sep 2017, 11:02 Ketting:
Mijn doel is om de ketting zo droog mogelijk te krijgen, met behoud van de smering tussen de schakels. De ketting leg ik in een bakje met de biologisch afbreekbare ontvetter. Met een tandenborstel loop ik kort de zijkant van de ketting schakel voor schakel na. Ik spoel de ketting onder de kraan goed af en maak hem daarna droog met een doek. Ik leg de ketting vervolgens een week in een bakje met olie (gewone motorolie voor de auto). Bij de volgende kettingwissel haal ik de ketting uit het bakje olie en laat ik de ketting uitlekken op keukenpapier (uurtje of als je de tijd hebt, een nacht). Als de ketting uitgelekt is spuit ik deze heel lichtjes in met de ontvetter. Kort daarna onder de kraan uitspoelen en droogmaken met een doek. Als de ketting goed droog is spuit ik de ketting in met teflon en leg hem tenslotte terug op de fiets.
Kleine aanpassing: als het de hele week droog geweest is, dan rij ik nog een weekje met dezelfde ketting. Als het een keer nat geweest is, dan wissel ik in het weekeinde de ketting. Het valt me op dat de buitenkant meer vuil oppikt dan de binnenkant.

Drie-stappenplan om schoon te maken:
1. De ketting leg ik een paar minuten in een bakje met de biologisch afbreekbare ontvetter.
2. Met een tandenborstel loop ik kort de zijkant van de ketting schakel voor schakel na. Ik spoel de ketting onder de kraan goed af en maak hem daarna droog met een doek.
3. Ik leg de ketting vervolgens een week in een bakje met olie.

Drie-stappenplan om de in te vetten:
1. De ketting uit laten lekken op papier, 15-30 minuten is genoeg.
2. Daarna de buitenkant langs een doek of papier halen om vervolgens de ketting lichtjes in te spuiten met een dun laagje teflon, dit werkt vuilafstotend.
3. Ik leg de ketting tenslotte terug op de fiets.
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Allemamaggies :shock: :P
Zo veel liefde en aandacht voor een ketting.
Enig idee wat je er uiteindelijk qua voordeel mee behaalt?
Een paar 1000 km extra met ketting/cassette?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat ook.
Maar vooral bij elke rit het gevoel alsof je fiets recht uit de showroom komt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik ben ook niet zo'n poetser maar met een nieuw ketting rijden is wel zalig, dat geluidje alleen al :ay

Daarom kuis ik nu af en toe ook mijn ketting. :shock:
Een doekje onder de ketting en dan royaal met WD40 bespuiten, de ketting er door draaien dan met een droog doekje erlangs, vervolgens een vers doekje en de ketting met kettingspray inspuiten en klaar. 2 min werk zeker als je de standaard ingeklapt kan laten. Ook de derailleur af en toe meepakken.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Random
Expert
Expert
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 sep 2017, 12:12

Tony Mb schreef: 25 nov 2017, 08:43 Ik ben ook niet zo'n poetser maar met een nieuw ketting rijden is wel zalig, dat geluidje alleen al :ay

Daarom kuis ik nu af en toe ook mijn ketting. :shock:
Een doekje onder de ketting en dan royaal met WD40 bespuiten, de ketting er door draaien dan met een droog doekje erlangs, vervolgens een vers doekje en de ketting met kettingspray inspuiten en klaar. 2 min werk zeker als je de standaard ingeklapt kan laten. Ook de derailleur af en toe meepakken.
Ook geen ontvetter?
En je smeert eerst wd40 en daarna nog kettingspray. Wd40 smeert de boek toch? Wat doet de kettingspray daar boven op nog?
Vragen vragen vragen :geek:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

WD 40 is geen smeermiddel of kruipolie al voelt het wel vettig aan, als je het laat opdrogen verdwijnt het vettig aanvoelen en laat het geen voelbaar residu echte, eigenlijk is het een vochtverdrijvende anti corrosie spray (Water Displacement - 40th Attempt", verwijzende naar Larsens 40e poging om een succesvolle formule te vinden voor zijn anti-corrosie middel. Wikipedia).
Ik gebruik het dus vooral om te poetsen, niet om te smeren.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie