Anne, Wim past de cassete ook op een stromer S1?Awv schreef: ↑06 okt 2017, 23:51 Standaard zitten er 120 schakels op. Ik ben terug gegaan naar 114. Kan net..Aangezien ik van 42 naar 28 tandwiel terug ben gegaan. 116 is ideaal denk ik.
Ik gebruik een quick link. Gaat prima
Tangetje bij kopen
https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... combi-deal
Groet Anne Wim
Ketting onderhoud, wat doen jullie?
-
- Pro
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
- Locatie: Oberwangen
ST 3 black matte , ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips , spatbordverlengers van Zijp techniek
Sorry, dat weet ik niet. Staat me bij dat daar nu al 10 speed op zit. St1x heeft 11 speed.
Groet Anne Wim
Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Domme vraag... Maar een kortere ketting... Dat kan zo maar?
Zekers. De standaardketting van Stromer is sowieso aan de lange kant. Je kunt dit zien aan de stand van de arm van de derailleur als deze op het kleinste tandwiel staat. De KMC ketting is een stuk(je) korter. Maar dat zorgt voor geen enkel probleem. Het kleine en grote tandwiel zijn prima bereikbaar. De arm van de derailleur doet zijn werk: de ketting onder de juiste spanning houden. Dus, om je vraag te beantwoorden: ja, dat kan zomaar
Kettingontvetters
Cyclon Bionet en Morgan Blue hebben beide goede reviews. Zijn er mensen die beide al vergeleken hebben en een verschillend (lees: beter) resultaat zien ?
Voordeel van Cyclon Bionet is dat dit product biologisch afbreekbaar is
Cyclon Bionet en Morgan Blue hebben beide goede reviews. Zijn er mensen die beide al vergeleken hebben en een verschillend (lees: beter) resultaat zien ?
Voordeel van Cyclon Bionet is dat dit product biologisch afbreekbaar is
Laatst gewijzigd door mhoutman op 17 aug 2018, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gisteren zat ik aan 1000 km met de ST2 en dat voor mij hét moment om ketting nummer twee in dienst te stellen … ik werk dus met twee kettingen en switch vanaf nu elke 1000 km van ketting.
De ketting die origineel op een ST2 2018 ligt is een KMC ketting die 120 schakels telt (met missing link) … sedert gisteren ligt er een Wippermann Connex 11SE ketting op, die ik kocht met 124 schakels en die ik heb ingekort op dezelfde lengte als de originele KMC ketting.
Ketting nummer twee werd na de montage gesmeerd met T9-Boeshield, ketting nummer één ligt nu te zwemmen in een bakje met lampenolie … binnen dit en een week wordt de “oude” ketting en het bakje proper gemaakt en dan kan ze gaan zwemmen in zuivere motorolie tot een paar dagen voor ik ze weer monteer met een nieuwe herbruikbare KMC missing link en ze weer smeer met T9.
Mijn onderhoudsschema voor de ketting:
- 0 km : smeren met T9-Boeshield (druppeltje per rolletje en een nachtje laten staan)
- 250 km : zuiver maken met propere doek en remmenreiniger + smeren met T9
- 500 km : door de Muc-Off X3 kettingreiniger draaien, nadien verder zoals bij 250 km
- 750 km : idem aan onderhoud bij 250 km
- 1000 km : de andere ketting erop
De ketting die origineel op een ST2 2018 ligt is een KMC ketting die 120 schakels telt (met missing link) … sedert gisteren ligt er een Wippermann Connex 11SE ketting op, die ik kocht met 124 schakels en die ik heb ingekort op dezelfde lengte als de originele KMC ketting.
Ketting nummer twee werd na de montage gesmeerd met T9-Boeshield, ketting nummer één ligt nu te zwemmen in een bakje met lampenolie … binnen dit en een week wordt de “oude” ketting en het bakje proper gemaakt en dan kan ze gaan zwemmen in zuivere motorolie tot een paar dagen voor ik ze weer monteer met een nieuwe herbruikbare KMC missing link en ze weer smeer met T9.
Mijn onderhoudsschema voor de ketting:
- 0 km : smeren met T9-Boeshield (druppeltje per rolletje en een nachtje laten staan)
- 250 km : zuiver maken met propere doek en remmenreiniger + smeren met T9
- 500 km : door de Muc-Off X3 kettingreiniger draaien, nadien verder zoals bij 250 km
- 750 km : idem aan onderhoud bij 250 km
- 1000 km : de andere ketting erop
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Ik gebruik de Cyclon Bionet voor de stromer en heel tevreden van eigenlijk smeer komt er mooi mee af na afspoelen en de boel rijd en lijkt nog steeds als nieuw na meer dan 5000km's.
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Klopt heb er een andere insteek over nu, ik heb hier al meermaals gelezen dat wanneer de ketting versleten is en je het begint te merken je dit euvel even tijdelijk kan verhelpen door de clutch op te zetten (als die uit stond). Op die manier bouw ik wat marge in dat ik een afspraakje kan regelen bij de dealer om de boel te vervangen en kan ik door stromeren zonder heel de tijd door te trappen.
Heb dit bij een vriend in de praktijk ook eens kunnen doen, zijn drivetrain was door gebrekkig onderhoud aan vervanging toe en hij wist niet van de clutch functionaliteit, na het inschakelen waren zijn doortrap problemen weg en heeft hij nog even normaal kunnen fietsen tot aan de vervanging van het boeltje.
Maar vooralsnog, mijn drivetrain blijft als een zonnetje werken en heb nog niet echt slijtage kunnen vast stellen dus ik zal wel iets juist doen met mijn ketting onderhoud vermoed ik.