Handvast? Nee hoor: momentsleutel!

Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Wat een pech Stroompje en wat slecht van je dealer in Enschede.... top dat je zo goed geholpen bent bij Dikkenberg .... blij met me dealer !!
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stroompje schreef: 29 mei 2018, 17:50 Schrale troost wellicht dat je niet de enige bent :cry:
Het is een troost hoor geloof me (triest natuurlijk ons optrekken aan elkaars problemen), maar ook jullie houden het wel positief en ook ik ben van mening dat alles wel goed zal zijn in the end :cool2:
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Bedankt Zebbernaut.

Ik houd het er maar op dat wij eigenlijk nog de eerste serie machines uit 2014 hebben met kinderziekten die er niet in hadden moeten zitten, maar onvermijdelijk toch in de eerste producten sluipen.
Natuurlijk hoop je dan op een alerte dealer die Stromer constant onder druk houdt. Noet dus.
Daar zit eigenlijk onze grootste teleurstelling.
Maar dat is: “water under the bridge”.
Levert verder weinig meer op.
Dus maar kijken hoe we de fiets perfect krijgen.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroompje schreef: 29 mei 2018, 16:24 2. Dat de fietsen niet ge-update waren is het gevolg van het feit dat het service/update menu niet meer bereikbaar was, omdat bij beide fietsen de kabeltjes van de rem van het handvat terug naar de OMNI (voor recup bij gewoon remmen) gebroken zijn.
Zebbernaut heeft hier wel gelijk: nieuwe firmware wordt door Stromer naar jullie bikes gepushed, daarvoor hoef je niet in het servicemenu te zijn. Je Stromer haalt de firmware automatisch binnen en bij het uit- of aanzetten krijg je de vraag of je de firmware update wilt installeren: je duwt op JA op de OMNI display en binnen enkele minuten is de update geïnstalleerd.

Wel is het zo dat de dealer de firmwareversie even had mogen controleren tijdens het onderhoud (ook daar is het servicemenu niet voor nodig), en de nieuwste firmware bij Stromer had kunnen aanvragen.

Maargoed. Hier komt het servicemenu niet aan te pas. Sterker nog: toegang tot het servicemenu is officieel voorbehouden aan de dealer, niet aan eindgebruikers. De dealer kan hierin testen of de remsensoren nog werken (en dát heeft de dealer kennelijk nooit gedaan), de waarden van de TMM sensor controleren en eventueel foutmeldingen uitlezen.

Het kan natuurlijk zijn dat de dealer de remsensoren nooit heeft gecontroleerd, omdat hij hierover van jullie geen klachten heeft gekregen?
Stroompje schreef: 29 mei 2018, 16:24 BEIDE fietsen en BEIDE kabeltjes, kan geen toeval meer zijn.
Juist daarom denk ik net als Zebbernaut aan metaalmoeheid.
Stroompje schreef: 29 mei 2018, 16:24 hoe die deze dan weer zo muurvast hebben gemonteerd is toch wel een vreemde zaak.
Klinkt alsof de dealer de OMNI niet lekker teruggedrukt heeft, misschien een fractie scheef? In ieder geval niet goed nee.
Stroompje schreef: 29 mei 2018, 16:24 4. De as van de motor zat onvoldoende vast, en is bij beide fietsen nu voldoende aangetrokken. Lijkt me dat dit schade had kunnen veroorzaken. En dan te bedenken dat de wielen er tweken geleden uit zijn geweest om de nieuwe banden te monteren.
Ik neem aan dat je hiermee de trapas bedoelt? De motor heeft geen aparte as die moet/kan worden aangedraaid.

Kan zijn dat je vorige dealer het correcte aandraaimoment heeft toegepast, maar dat ze in Herveld het wiel liever wat vaster aandraaien. Kan ook zijn dat de je vorige dealer het achterwiel onvoldoende vast heeft aangedraaid, maar dat zou ik dermate verbazingwekkend vinden dat ik me nauwelijks voor kan stellen dat dit is gebeurd. (Of ze moeten een leerling of de schoonmaker op je Stromer hebben losgelaten.) Je zou in Herveld kunnen navragen of ze het aandraaimoment van Stromer aanhouden, of het wiel vaster aandraaien. Dan weet je ook of je vorige dealer hierin iets te verwijten valt of niet.

De ellende is namelijk dat als je argwaan eenmaal is geactiveerd (en dat snap ik heel goed gezien de issues die jullie hebben gehad), dat je alles op de hoop met fouten legt, terwijl het soms genuanceerder ligt.
Stroompje schreef: 29 mei 2018, 16:24
5. Kraken in het acherwiel van een van de fietsen was te wijten aan te losse spaken, wat vreemd is nog geen 200 km na een beurt, voor een fiets waar de teller op 6000 km staat. Bij de nog te plannen uitgebreidere beurt door Dikkenberg zullen alle spaken moeten worden nagelopen.
Dit is inderdaad heel erg vreemd. Op de spaken staat erg veel kracht en die moeten bij elke onderhoudsbeurt worden nagelopen en bijgesteld, anders krijg je na verloop van tijd een scheef wiel o.i.d.
Stroompje schreef: 29 mei 2018, 16:24 6. Voor beide fietsen was de ketting voldoende versleten (6000 km) om te vervangen. Ook dat is bij de vorige beurt niet gemeld of zelfs gesuggereerd. Terwijl tijdig vervangen van de ketting voor de tandwielen toch beter is, en dat is een fikse besparing.
Ja, ik zou minimaal een melding hebben verwacht van je vorige dealer. Vergelijkbaar met de staat van autobanden: soms krijg je te horen dat het nog wel even kan, maar niet veel langer dan zus of zo.
Stroompje schreef: 29 mei 2018, 16:24 En de BodyFloats zijn heerlijk, hoewel je er wel aan moet wennen, en je toch ook wat vermogen verliest.
Het vermogensverlies valt wel mee als je de BodyFloat goed afstelt: dus de juiste veren gebruiken voor jouw zithouding en lichaamsgewicht, en verder finetunen met de stelschroef achterop. Als je BodyFloat voelt als een bungeekoord, dan moet er nog even wat worden aangepast ;)

Het idee is dat de BodyFloat de oneffenheden in het wegdek opvangt, terwijl jij op één rechte lijn kan blijven zitten. Als je het zo doet, verwacht ik dat het hobbeldebobbelen op je zadel zonder BF meer vermogen kost dan rijden met een correct afgestelde BF.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Stromeur,
Ik zal in Herveld de discussie over de firmware update aangaan. De bewering van Jos was dat maar een deel van de software wordt gepushed, een ander deel moet via het service menu worden binnengehaald, en dat kan alleen als de remsensor werkt. Nogmaals ik citeer.
Daar komt bij dat elke update die gepushed is door ons steeds is geïnstalleerd, zelfs vorige week nog. Dat was echter niet de update die volgens Herveld had moeten zijn uitgevoerd.

De remsensoren. Metaalmoeheid? Na 6000 km?
Ik was vandaag, heel vroeg, bij de dealer in Enschede, en daar hing een ST2 met problemen aan de haken zo op het stuur niet met bijvoorbeeld een tiewrap op de stuurpen. En had daar kennelijk de hele nacht gehangen. Kortom, ik zag precies wat bij ons de meest waarschijnlijke oorzaak is, weer gebeuren.
Als metaalmoeheid bij deze sensoren op deze wijze een probleem is is het een schandaaltje op zich.
Ik hou het op een fout bij de service van de fietsen.

OMNI.
Niet alleen wilde de oude OMNI er niet uit, maar ook de nieuwe kon er niet met goed fatsoen in.
Was dus niet “een beetje scheef gemonteerd” maar de uitsparing in het frame was gewoon te klein. En dat had door de dealer gezien moeten zijn toen ze binnen garantie na enkele weken de OMNI vervingen. Nu is de ruimte in het frame iets vergroot met vijlen en past de OMNI wel. Ik houd dit op een tolerantie probleem bij een eerste serie.

Kortom, we hebben 4 jaar vertrouwen gehad in deze dealer,en dat is vrijwel zeker onterecht geweest.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroompje schreef: 29 mei 2018, 23:33 De bewering van Jos was dat maar een deel van de software wordt gepushed, een ander deel moet via het service menu worden binnengehaald
Dat eerste klopt, dat tweede niet.

Komt de firmware update niet automatisch binnen, dan kan de dealer via een systeem van Stromer de firmware update handmatig aanvragen (en dat is dus niet het servicemenu van je eigen Stromer, maar een online dealer portal dat de dealer kan benaderen via de computer). Stromer pusht dan de firmware alsnog naar de beoogde Stromer. Zo is het bij mij ook meermaals gedaan. Of Jos moet nog iets weten wat wij niet weten, dus ik ben zeer benieuwd naar zijn antwoord. Hoe meer kennis, hoe meer vreugd. :ay

Verder begrijp ik je wantrouwen jegens je vorige dealer en ben ik ontzettend blij dat je tevreden bent met de adoptiedealer. Het feit alleen al dat jullie 4 jaar lang met een inzakkende zadelpen hebben moeten rondrijden zegt mij genoeg over de bereidheid van de vorige dealer om de koe bij de horens te vatten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo Stromeur,

ik heb nog eens de opmerkingen die ik eerder maakte proberen te verifieren.

Software. Hier is tussen mij de Herveld spraakverwarring. Een van de twee fietsen liep "jaren achter", de andere was redelijk bij. De problemen met de remkabels (zie onder), staan los van de update, dat was mijn misverstand. Wat natuurlijk wel verbazingwekkend is, is dat twee fietsen tegelijk gekocht en ander soort update beleid volgen.
Wat Stromer nu wel pushed wat niet is voor mij niet helder, maar ik zou verwachten dat de kleinere updates (punt nummer versies) worden gepushed, terwijl de grotere alleen kunnen worden binnengehaald na contact met Stromer. Dat is dus voor de dealer, niet voor de berijder. En dat maakt het vreemd dat de ene fiets wel, de andere niet redelijk bij is. Tenzij de dealer een fiets bij een onderhoudsbeurt wel heeft ge-updated, de andere (die er dan naast staat) niet.
De updates die we dus op de fiets kregen die ver achter loopt zijn de punt nummer versies behorend bij hoofdversie 3.0 vermoed ik (dus toch enige backward compatibility), maar onverkort liep ik dus 4 hoofdversies achter (nu is de firmware 3.4).
Kortom we zijn afhankelijk van een dealer op de oudere modellen voor onze S/W updates. En daar kan het dus "aardig" mis gaan. Bij de nieuwere kun je kennelijk die zelf binnenhalen via de portal (?)
Motor bevestiging. De bout van de steekas was met 10-13 NM aangedraaid, volgens de specs van Stromer moet dat 20 NM zijn. Volgens Herveld is die steekas te los laten zitten een redelijk groot risico.
Elektrische remkabeltjes. Ik heb verschillende bronnen/experts geraadpleegd, alsmede mijn metallurgische literatuur. De koperen kabeltjes, hoe dun ook, zullen NIET breken als gevolg van moeheid. Dit is typerend voor ijzer en aluminium bijvoorbeeld, maar een ductiel materiaal als koper kent dit probleem niet. Het is zeker dat de 2 maal 2 kabeltjes zijn defect geraakt door mechanische "mishandeling" (die voor die dunne kabeltjes echt niet veel kracht vraagt), waarbij ophangen aan het stuur een redelijk waarschijnlijke is. Overigens is bij een van de fietsen het kabeltje dat van de rem handle komt 2 cm uit het stekkertje getrokken, dat wijst op eraan blijven haken o.i.d.. Dus daar zal in die kabel wel het probleem zitten.
Enfin, ik heb er alle vertrouwen in dat we met de nieuwe FM (adoptie dealer zo je wilt) de problemen snel aan de kant krijgen. Maar het kost wel wat, en veel ervan is eigenlijk verantwoordelijkheid Stromer, eerdere dealer.
Die discussie is alleen maar frustratie en tijdverlies, ga ik dus niet voeren.

Ik zal separaat nog wat bevindingen over de BodyFloat posten.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stroompje schreef: 30 mei 2018, 15:16 Elektrische remkabeltjes. Ik heb verschillende bronnen/experts geraadpleegd, alsmede mijn metallurgische literatuur. De koperen kabeltjes, hoe dun ook, zullen NIET breken als gevolg van moeheid. Dit is typerend voor ijzer en aluminium bijvoorbeeld, maar een ductiel materiaal als koper kent dit probleem niet. Het is zeker dat de 2 maal 2 kabeltjes zijn defect geraakt door mechanische "mishandeling" (die voor die dunne kabeltjes echt niet veel kracht vraagt), waarbij ophangen aan het stuur een redelijk waarschijnlijke is. Overigens is bij een van de fietsen het kabeltje dat van de rem handle komt 2 cm uit het stekkertje getrokken, dat wijst op eraan blijven haken o.i.d.. Dus daar zal in die kabel wel het probleem zitten.
Hey Stroompje,

Dat laatste dat je zegt is idd wel meer waarschijnlijk, als het kabeltje eruit is gerukt dan volg ik je verhaal natuurlijk wel dan zal het idd daar wel zijn misgegaan.

Maar ik kan je met 100% zekerheid vertellen (uit mijn vakervaring) dat koperen kabeltjes onderbreken als je ze genoeg heen en weer beweegt, dit is bij ons op de firma een veel voorkomend probleem met kabels in een kabelsleb of die op trommels worden opgewonden en weer afrollen of vaak bochten maken die bewegen.

De theorie en de praktijk zijn niet altijd hetzelfde spijtig genoeg.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Klopt daar hebben we ook regelmatig last van. Gisteren nog problemen met een bobcat één van de kabeltjes was zo goed als over van de x_aantal adertjes waren er nog enkele in tact, echter de isolatie was nog perfect. Als je die begint door te piepen lijken ze allemaal ok. Pas als je echt gaat doormeten kom je op de fout uit en dan nog maar door de kabel te bewegen. Kan je lang achter zoeken en zeker als je geen foutmeldingen krijgt.

Maar dat gebeurt natuurlijk niet van een paar keer je stuur heen en weer te bewegen.
(alhoewel Stromer en kabeltjes :bu: )
Dus dat kabeltje zal wel op de een of andere manier mishandeld zijn, en dan er even over wrijven terug op zijn plaats duwen en stilletjes zwijgen. (Het "mijn naam is haas, niks gezien, niks gehoord" syndroom...)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Dank beiden voor jullie ervaringsgegevens.
We zullen wel nooit uitvinden hoe het precies is gegaan, maar wij kunnen die kabeltjes in 6000 km eigenlijk denk ik toch niet zo vaak hebben bewogen dat ze van moeheid (wat een recrystalizatie van het koper betekent) breken. Een kabeltje is zeker uit de stekker getrokken, ook de duurste want het rem handle kost me bijna 300€.
De andere kabeltjes vertonen allerlei drukplekken, maar dat kan ook van tie wraps zijn.
Hoe het ook zij, duur en vervelend. Ik kijk er naar uit om onze fietsen ook zonder probleem te kunnen gebruiken.
Zebbernaut heb je al een leverdatum van je nieuwe ST gekregen?
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Plaats reactie