Handvast? Nee hoor: momentsleutel!

Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 03 mar 2018, 17:30 Balen zeg, en kennelijk weer iets exotisch aan jouw ST2. Die 10Nm op de foto op de eerste pagina van dit topic is van mijn ST1X, en op mijn ST2 S staat ook 10Nm. Dus je zou zeggen dat dit redelijk universeel is voor Stromers.
Wegens blijvend afzakken van mijn zadel gisteren na mijn opleiding in Antwerpen afgezakt naar Velodome de premium stromer dealer, het was een oud model stromer klem zonder ook maar enig opschrift, is vervangen door dezelfde als jouw foto nu en er staat 10Nm op nu. Boutje is ook maatje groter wat onmiddelijk verklaart waarom ik die rommel overtrok.

Mijn huidige fietsenmaker ook gecontacteerd en die word er helemaal gek van en gaat nog eens contact opnemen met stromer want ook hij is al die kleine prullen beu en wenst trouwens voor het vervangen van mijn remcontactkabeltjes een deftigere oplossing komende van stromer.

Wat wel positief is is mijn drivetrain afwerking, bij Velodome waren ze zelf verbaasd van dit model en hoe alles beter is afgemonteerd dan de huidige Stromers :az
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 03 mar 2018, 17:30 Balen zeg, en kennelijk weer iets exotisch aan jouw ST2. Die 10Nm op de foto op de eerste pagina van dit topic is van mijn ST1X, en op mijn ST2 S staat ook 10Nm. Dus je zou zeggen dat dit redelijk universeel is voor Stromers.
Mijn ervaring: 10Nm op een zadelschroef is echt weinig. Ik vlieg soms met 45 km/u over verkeersdrempels en dan heeft de zadelmoer een hoge piekbelasting te verwerken.

Ter vergelijking: op mijn G1.bySchulz heb ik de zadelschroef vervangen met een T30 versie. Bij de een zeskantige schroefkop loop je immers een iets groter risico op stukdraaien. Ik trek aan op 24 Nm. De range die staat aangegeven is 20-24 Nm.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb nergens last van met mijn zadelpen, gewoon aangedraaid met 10Nm conform de instructies van Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

rvaneijk schreef: 10 mar 2018, 17:33
Stromeur schreef: 03 mar 2018, 17:30 Balen zeg, en kennelijk weer iets exotisch aan jouw ST2. Die 10Nm op de foto op de eerste pagina van dit topic is van mijn ST1X, en op mijn ST2 S staat ook 10Nm. Dus je zou zeggen dat dit redelijk universeel is voor Stromers.
Mijn ervaring: 10Nm op een zadelschroef is echt weinig. Ik vlieg soms met 45 km/u over verkeersdrempels en dan heeft de zadelmoer een hoge piekbelasting te verwerken.

Ter vergelijking: op mijn G1.bySchulz heb ik de zadelschroef vervangen met een T30 versie. Bij de een zeskantige schroefkop loop je immers een iets groter risico op stukdraaien. Ik trek aan op 24 Nm. De range die staat aangegeven is 20-24 Nm.
Ik HAD dezelfde ervaring op mijn vorige stromer, de ST2.

De tip die ik kreeg en heb opgevolgd, is carbon-montage pasta om de zadelpen smeren en dan op 10Nm vastzetten.
En dit heeft in mijn geval het gewenste resultaat gehad.....
+ST2S and n-joying it to the max...
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 10 mar 2018, 17:55 Ik heb nergens last van met mijn zadelpen, gewoon aangedraaid met 10Nm conform de instructies van Stromer.
Ik heb ook een momentsleuteltje gekocht via Wiggle :-) Ik heb de zadelpen wat hoger gezet ivm de click pedalen en mtb schoenen. Ik durfde ring niet met 10 NM aan te draaien. Ik ben gestopt bij 8 NM. Hij zakt niet dus ik laat het maar zo.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Gebruikersavatar
$h3ph3rd
Pro
Pro
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:37
Locatie: Eppegem (Zemst)

In Decathlon verkopen ze ook een set momentsleutel. Iemand deze gekocht en is die goed? Kost niet te veel...
https://www.decathlon.be/nl/p/momentsle ... R-p-145613
:duel: ...on a steel horse i ride.... :duel:
ST2 983WH sinds 29 maart 2018
Golvas

Er staan een aantal (positieve) reviews bij zie ik ... zelf zou ik dat nu niet meteen bij Decathlon gaan kopen. Eerder in het topic postte Lakram een budgetvriendelijke aanbieding:
Lamkram schreef: 02 feb 2018, 22:11 Iets voordeliger, maar dezelfde:

http://www.wiggle.nl/x-tools-essential- ... 7413332237

Groet Mark
Degelijk (maar uiteraard duurder en voor sommigen misschien als nadeel dat hij pas vanaf 5 Nm inzetbaar is) is de momentsleutel van Tacx, te koop bij Mantel: https://www.mantel.com/be/tacx-momentsleutel-t4840

Syntace heeft een hele handige en degelijke, maar die klimt al gauw boven de €100 momenteel.
Stromer Newbee

$h3ph3rd schreef: 02 apr 2018, 14:13 In Decathlon verkopen ze ook een set momentsleutel. Iemand deze gekocht en is die goed? Kost niet te veel...
https://www.decathlon.be/nl/p/momentsle ... R-p-145613
Ik heb eerlijk gezegd nog maar zelden iets kwalitatiefs gekocht bij Decathlon dus ben er na enkele aankopen ook mee gestopt.
Decathlon is leuk voor gadgets te kopen waarvan je weet dat je ze na x-aantal dagen/weken niet meer gaat gebruiken en het dus ook niet erg is dat het al kapot is tegen die tijd.
(mijn persoonlijke mening en ervaring natuurlijk :mrgreen: )

Ik heb net ook zo'n X-Tools Essential aangekocht. (€40 inc. levering in België) En voelt toch heel degelijk aan allemaal.
Gebruikersavatar
$h3ph3rd
Pro
Pro
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:37
Locatie: Eppegem (Zemst)

Ga daar eens naar kijken. Bedankt
:duel: ...on a steel horse i ride.... :duel:
ST2 983WH sinds 29 maart 2018
Golvas

Die was al eerder meegeven als tip.
Plaats reactie