Handvast? Nee hoor: momentsleutel!

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Warning: niet bot bedoeld!
Als je dit soort technisch bagage niet hebt (zoals correct gebruik Locktite) is het allerbeste advies wat ik je kan geven om naar de dealer te gaan. Het risico om je dure Stromer te beschadigen met een dure reparatie tot gevolg is dan te groot. Er zitten hier een aantal mensen met behoorlijke (fiets-)technische kennis en dan lijkt het allemaal kinderspel, maar als je uit het niets gaat sleutelen neem je een risico. Doe niets voordat je zeker weet dat je weet wat je gaat doen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

+1 ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

+1 :ay

Goed gereedschap is het halve werk, de andere helft is vakkennis.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Idd, mijn technische bagage wat de fiets betreft stopt bij hem wassen en de ketting te onderhouden. Dus ik speel op veilig en ga naar de FM. Maar ik heb wel eens gekeken om een cursus te volgen, dat zal dan moutainbike zijn aangezien eentje specifiek voor Stromer of elektrische fietsen hier in België (nog) niet bestaat.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromer9000
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 402
Lid geworden op: 21 aug 2018, 20:41
Locatie: Gent (België)

Golvas schreef: 30 dec 2018, 13:26 Cursusaanbod in het Gentse : https://www.fietsersbond.be/leer-zelf-f ... herstellen
Thx voor de tip! Zelf heb ik naar het aanbod van Syntra gekeken.
🇧🇪 ST3 LE :mrgreen: | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In jullie regio is er een ruim en leuk aanbod. :ay

Graag gedaan !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

To whom it may redeem: Vandaag het omgekeerde mogen meemaken: Momentsleutel? Nee hoor, handvast!

Ik heb mijn gewoon stuur vervangen door een riser stuur met 2 centimeter verhoging en een aantal graden backsweep op mijn ST3

Ik draai alles los en haal alles van het stuur (met uitzondering van de microshifter, want die kan er niet af, die moet je er af laten glijden als je het stuur er zijdelings uithaalt, je krijgt de stuurklem ook niet helemaal open omdat er een kabel van de roxim licht overheen loopt die best verbonden blijft. Hierdoor moet je het stuur er zijdelings uithalen en na de bocht het stuur omdraaien en dan verder duwen. Soit dit alles maakt niet veel uit.

Ik zet alles terug vast met mijn dure wera momentsleutel. De remmen op 5Nm. Rem rechts klik en vast. Rem links en ik blijf maar aanhalen, ik denk, dit kan toch niet, ik moest al lang aan 5Nm zitten maar toch blijft hij doordraaien zonder klik. Ik kijk en zie dat de 2 gaten van het klakson kapje helemaal uitgescheurd waren... Ik heb dus nooit de 5Nm bereikt voordat ze uitscheurden (want ik heb onmiddellijk met dezelfde instelling van de sleutel de andere rem geprobeerd en hoorde onmiddellijk de geruststellende klik.)

Ik ga naar de FM en die zegt: "niet met momentsleutel aandraaien, gewoon op gevoel handvast." Ik geef aan dat ik gewoon Stromer zijn tabel respecteerde met aanhaalmomenten en dat het overigens met rechtse rem geen probleem was. Hij zegt dat dit logisch is omdat rechter rem een metalen afdekkapje heeft en de linker klaksonkap uit pastic bestaat...

Leergeld ten belope van 26 euro voor een nieuw kapje en mijn FM die niets gerekend heeft voor zijn werk en dat mooi on the spot voor mij hersteld heeft. Top!
ST3 black 983wh
Nömer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 dec 2021, 22:19
Locatie: Kalken
Merk SP: Strömer st3
Km-stand: 20000

Ik lees hier veel terug over allerhande boutjes die aan te draaien zijn tot 24Nm...
Maar voor het achterwiel is het een ander verhaal. Je hebt een T70 dop nodig, deze passen precies enkel op 1/2 aansluiting momentsleutels. En die sleutels zijn dan meestal de grote kalibers die vanaf 40Nm beginnen ...
Wie kan hulp bieden?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Nömer schreef: 06 jan 2022, 09:57 Ik lees hier veel terug over allerhande boutjes die aan te draaien zijn tot 24Nm...
Maar voor het achterwiel is het een ander verhaal. Je hebt een T70 dop nodig, deze passen precies enkel op 1/2 aansluiting momentsleutels. En die sleutels zijn dan meestal de grote kalibers die vanaf 40Nm beginnen ...
Wie kan hulp bieden?
Er zijn verloop doppen van 1/2" naar 3/8" of 1/4" aansluiting.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie